کد خبر: ۳۵۴۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
علی خرم در گفت‌وگو با «آفتاب» پاسخ مدعیان اجرایی‌نشدن برجام را می‌دهد:

پیشنهادی به منتقدان‌ برجام؛ سفرهای ظریف را با سفرهای احمدی‌نژاد مقایسه کنید

اکنون شرایط کاملا تغییر کرده و روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها به وضعت مطلوبی رسیده است. دیگر از آن تحریم‌های تحمیلی خبری نیست. یادمان نرود که اقدامات زنجانی به چه دلیلی بوده است که اکنون با اشد مجازات روبرو می‌شود. آیا غیر از تحریم‌های اقتصادی است که همراه با تحریم‌های سیاسی ایجاد شد؟
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- علی خرم استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران گفت: برجام كه نتيجه توافق هسته‌اي ایران با قدرت برتر جهان است، پیشنهادی به منتقدان‌ برجام؛ سفرهای ظریف را با سفرهای احمدی‌نژاد مقایسه کنید يك‌سري تعهدات براي ايران ايجاد و يك‌سري امتيازات و امكانات را هم مهيا ساخته است. این امكانات بيشتر جنبه اقتصادي، سياسي، صنعتي و بانكي و مالي دارد اما تعهدات بيشتر مربوط به انرژي هسته‌‌اي است كه سازمان انرژي هسته‌اي با آن درگير است.

خرم  در گفت‌وگو با خبرنگار «آفتاب» با اشاره به اینکه مردم به طور عادي نه درگير مسائل مربوط به تعهدات هستند و نه به سرعت خواهند توانست نتايج و به عبارتی امتیازات را لمس كنند، گفت: مردم ما نباید اینگونه فکر کنند كه به يكباره سي درصد كاهش قيمت را در کالاهای اساسی و مورد نیاز شاهد باشیم. مردم باید بدانند که زمان زيادي طول مي‌كشد تا چرخ توليد بچرخد و بتواند بر روی کالا و خدمات مختلف تاثیر خود را بگذارد.

خرم با اشاره به خبرها و نقل‌قول‌هایی که در مورد عدم اجرای برجام از سوی برخی جریانات سیاسی مطرح می‌شود، گفت: کسانی که شروع به زدن حرف‌های انتقادی می‌کنند، نه از روی دلسوزی بلکه تنها اهداف جناحی خود را دنبال می‌کنند. 

وی ادامه داد: کسانی که نه در امور بانکی و اقتصادی صاحب‌نظر هستند و نه در حوزه سیاسی به معنای دیپلماسی فعالیت دارند، بر چه مواردی استناد می‌کنند و می‌گویند تغییری را شاهد نبوده‌ایم. باید در میدان بود تا اثرات را دید.

این کارشناس امور سیاست خارجی با تاکید بر اینکه برای یافتن اثرات برجام باید به دنبال بخش‌های خصوصی، بانک‌ها و صنایع مختلفی که در میدان عمل هستند برویم، گفت: محموله نفت ایران بالغ بر یک میلیون بشکه بعد از گذشت 4 سال در طی روزهای اخر به اتحادیه اروپا تحویل داده شد. این برای کسانی که در این مورد اطلاع دارند بسیار ارزشمند است. این موفقیت به معنای شکسته‌شدن طلسم تحریم‌ها است. 

علی خرم تاکید کرد: کسانی که درگیر صنایع هستند، تاثیر برجام را منصفانه می‌بینند. چرا راه دوری برویم. مهمترین تاثیرات برجام در سیاست خارجی ما در حال شکل‌گیری است. وزیرخارجه ایران در چند وقت اخیر سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشته و هم‌اکنون میهمان کشورهای آسیایی  است. استقبال گسترده‌ای که از وی می‌شود نتیجه همین برجام است. در حالیکه در دوره قبل شاهد بودیم که شخص رییس دولت گذشته در طول سفر به نیویورک تنها با مقامات چند کشور از امریکای لاتین ملاقات کرده و به گفت و گو می‌نشست. 

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون شرایط کاملا تغییر کرده و روابط دیپلماتیک ایران با سایر کشورها به وضعت مطلوبی رسیده است. دیگر از آن تحریم‌های تحمیلی خبری نیست. یادمان نرود که اقدامات زنجانی به چه دلیلی بوده است که اکنون با اشد مجازات روبرو می‌شود. آیا غیر از تحریم‌های اقتصادی است که همراه با تحریم‌های سیاسی ایجاد شد؟ 

خرم در ادامه به سخنان حسن روحانی در خصوص تاثیرات اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: باید منصصفانه دید و منصفانه قضاوت کرد. برای دیدن اثرات برجام باید از کسانی پرسید که خود در بطن امورد قرار دارند.

این استاد حقوق بین الملل در پایان به تعهدات ایران در برجام هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه سازمان انرژی اتمی بیشتر از هرکسی می‌تواند اظهارنظر کند و طبق آنچه که تاکنون انجام شده بگوید که آیا توافقات انجام شده محدودیت بوده یا خیر؟ 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
سفرهای استانی روحانی رو با سفرهای احمدی نژاد مقایسه کن و بعدش هم سفر ظریف رو با سفرهای جلیلی مقایسه کن.ببین کدوم سفر اقتصاد مقاومتی درش وجود داره و کدوم سفر مبانی انقلابی که امام فرمودند رو نشون میده( تفسیر انقلاب رو هم بردید،صحیفه امام رو بخونید و اگر متوجه نشدید حضرت آقا هستند تا جواب شما رو بدن)
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین