کد خبر: ۳۵۴۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱

تصاویر خورشیدگرفتگی امروز که در شرق آسیا دیده شد

صبح امروز (چهارشنبه) با وقوع نخستین خورشید گرفتگی کلی سال 2016، آسمان بخش‌هایی از اندونزی و منطقه اقیانوس آرام در تاریکی فرو رفت.
آفتاب‌‌نیوز : در این رویداد، ماه چهره خورشید را برای بینندگان در نوار 145 کیلومتری زمین و دریا (مسیر کلیت) که از شرق شامل جزایر سواماترا، برونئو، سولاوسی و سایر جزایر تا یک قطعه خالی از اقیانوس آرام در شمال شرق هاوایی بود، پوشاند.

به گزارش ایسنا، این خورشیدگرفتگی کلی در زمان اوج خود یک پدیده حلقه الماس را به نمایش گذاشت که طی آن به دلیل کوچک بودن ماه، حلقه آتشینی از خورشید در آسمان نمایش داده می‌شود.

این گرفت کلی که تنها چند دقیقه به طول انجامید در نقاط مختلف در زمان‌ها متفاوتی آغاز شد. این رویداد ابتدا در ساعت 00:15 بامداد امروز به وقت گرینویچ در غربی‌ترین بخش نوار مسیر کلیت قابل مشاهده بود و ساکنان شرق دریای آرام در ساعت 03:38 دقیقه همان روز به وقت گرینویچ موفق به مشاهده خورشید گرفتگی کلی شدند.

این رویداد آسمانی همچنین به شکل خورشید گرفتگی جزئی در مناطق گسترده‌تری از جمله هاوایی و بخشهایی از جنوب شرق آسیا، استرالیا و آلاسکا قابل مشاهده بود.

خورشید گرفتگی کلی یا کسوف زمانی رخ می‌دهد که ماه کامل بطور مستقیم از برابر خورشید در منظر بینندگان زمینی عبور می‌کند. ماه حدود 400 بار از خورشید کوچکتر بوده، اما 400 برابر نیز به زمین نزدیکتر است. از این رو هر دو جسم تقریبا مقدار مشابهی از آسمان را پوشش می‌دهند.

مدار ماه به دور زمین بیضوی است و فاصله بین این قمر و خورشید بین 362 هزار و 100 کیلومتر در نزدیکترین نقطه یا حضیض و 405 هزار و 550 کیلومتر یا اوج متفاوت است. گرفت‌های کلی خورشید تنها زمانی رخ می‌دهد که ماه نزدیک اوج بوده و در نتیجه در آسمان کمی بزرگتر دیده می‌شود. در این زمان، تمام سطح خورشید به جز حلقه خارجی آن توسط ماه پوشانده شده و گرفت حلقوی رخ می‌دهد.

در واقع، خورشیدگرفتگی بعدی که از بخش‌هایی از آفریقا در روز اول سپتامبر (11 شهریور 1395) دیده خواهد شد از نوع حلقوی خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین