کد خبر: ۳۵۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۵۷

رضاطلايي نيك:راز سکوت 84ثانیه ای خلبان ‍C-130 هنوز فاش نشده است

آفتاب‌‌نیوز :

وی گفت: با توجه به نوع ماموريت و شرايط سانحه سقوط هواپيماي ‍C-130 جانباختگان، شهيد محسوب مي‌شوند.

رضا طلائي با اشاره به پيگيريهاي كميته دفاعي مجلس درباره حادثه سقوط هواپيماي C-130اظهار داشت: كميته دفاعي مجلس علاوه برپگيريهاي كارشناسي و اجرائي سه جلسه جداگانه با مسئولان كشوري و لشكري و كارشناسان كميته برگزار كرد.

وي افزود: در ادامه پيگيري و بررسي علل و عوامل سانحه سقوط هواپيماي سي 130 بزودي براساس ارزيابي های كارشناسي و بازسازي برخي از مراحل پرواز و حوادث منجر به سقوط هواپيما جمع‌بندي بهتري از علل و حوادث سقوط هواپيما ميسر خواهد شد.

رئيس كميته دفاعي مجلس بیان داشت: كميته دفاعي مجلس انطباق عملكردهاي كشوري و لشگري را در ارتباط با همه مسائل فني و پروازي هواپيمايي با قوانين بين‌المللي هوانوردي انجام داده است كه با انطباق عملكرد واحدهاي ذي‌ربط نظامي و غير نظامي در امور فني و پروازي هواپيماي سي 130 و انطباق آن با قوانين بين‌المللي ميزان اشكالات و كوتاهي‌ها در هر واحد مشخص خواهد شد.

طلايي نيك اضافه کرد:كميته دفاعي فرصت كافي را براي دفاع مسئولان و عوامل ذي‌ربط در بخشهاي نظامي و غير نظامي ا نسبت به ايرادات مربتط با امور فني و پروازي سي 130 فراهم كرده است ودر هفته جاري مسئولان شركت فرودگاهها بطور جداگانه طي جلسه‌اي از عملكرد خود دفاع كردند.

وي افزود: همچنين در نشست ديگري مسئولان ذي ربط مراقبت پرواز و پايگاه نظامي مهرآباد دفاع از عملكرد خود را در برابر پرسشها و اشكالات مشخص شده به طور مفصل انجام دادند.

طلائي نيك به اختلاف نظر كارشناسي بين بخشهاي لشكري و كشوري در خصوص عملكرد مجموعه مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد اشاره كرد وگفت: گروه كارشناسي كميته دفاعي ارزيابي نهايي عملكرد مراقبت پرواز و انطباق آن با قوانين بين‌المللي هوايي را آغاز كرده و به نظر مي‌رسد با تكميل و جمع‌بندي بررسي‌هاي كارشناسي از سانحه سقوط هواپيماي سي 130 علاوه بر شناسايي علل و عوامل سانحه متناسب با ميزان اطلاعات بدست آمده نتايج متقن و شفاف در مورد نظام هوانوردي كشور و ناوگان هوايي و ضرورتهاي بهينه‌سازي حاصل خواهد شد.

رئيس كميته دفاعي مجلس با بيان اينكه جانباختگان اين در حكم شهيد هستندگفت: مسئولان ذي‌ربط كشوري و لشكري براي تائيد نهايي در حكم شهيد بودن عزيزان جان باخته در مورد سقوط هواپيما نظر مساعدخود را براي تصويب نهائي اعلام كره‌اند.

وي افزود: براي رعايت عدالت و پرهيز از پيش داوري غير منطقي گزارش تفصيلي و محتوايي از نتايج بررسي كميته دفاعي در آينده منتشر خواهد شد زيرا كميته دفاعي در مرحله بررسي پاسخ‌ها نسبت به اشكالات و ايرادات ابلاغ شده به بخش‌هاي نظامي و غير نظامي و دفاعي مسئولان ذي‌ربط از عملكرد مربوطه است.

رضاطلايي نيك تاکیدكرد: بطور كلي زنجيره‌‌اي از نارسائي سيستمي و ايرادات عملكردي در تكوين حوادث منجر به سقوط هواپيما موثر بوده كه بايد سهم هر يك از علل و عوامل تكوين حوادث منجر به سقوط در گزارش نهايي اعلام شود.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس درباره خبرهایی مبنی بر تداخل در خط پروازي هواپيماي سي 130 گفت: در كليه بررسي‌ها و ارزيابي دقيق مستند‌ات مربوط به مكالمات و گراف هوايي و ضوابط اداري هيچ گونه تداخلي و اختلالي در خط پروازي هواپيماي سي 130 و يا ايجاد وقفه در بازگشت هواپيما براي فرود تاكنون گزارش نشده است.

وي افزود: به علت همزمان بودن جلسه اخير كميته دفاعي مجلس با پرواز آزمايشي براي بازسازي برخي از مراحل حادثه منجر به سقوط هواپيما ارائه گزارش نهايي گروه نظامي به جلسه آينده موكول شد.

طلائي نيك اضافه کرد: يكي از راهكارهاي مناسب بررسي سوانح هوايي حفظ وضعيت بعد از سقوط براي امكان بررسي دقيق وضعيت فني هواپيما و ابعاد پروازي آن مي باشد كه متاسفانه به علت شرايط عمليات امدادي بعد از سقوط ،محيط با تغييراتي مواجه شده كه امكان بررسي را با محدوديت مواجه كرده است.

وي در مورد دو دوربين موجود درهواپيما گفت: هنوز پاسخ قطعي در مورد وجود دوربين فيلم‌برداري و هر نوع امكان صوتي و تصويري قبل از سقوط هواپيما بدست نيامده است .البته علي‌ رغم پاسخ مسئولان ذي‌ربط به عدم وجود نوار و يا دوربين داراي ضبط صوت و يا تصوير داخل هواپيما كميته دفاعي از راهكارهاي گوناگون به دنبال وضعيت قطعي دو دوربين مطرح شده است.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: هفته آينده پس از بررسي گروه كارشناسي كميته دفاعي و دريافت گزارش گروه نظامي زمان جمع‌بندي گزارش را اعلام مي‌كنيم وتاكنون نیز 70 درصد ابهامات كميته دفاع با دريافت اسناد و پاسخ از فرودگاه و انطباق آن با قوانين بين المللي برطرف شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین