کد خبر: ۳۵۴۵۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
واکنش‌ها به‌ آزمایش موشکی‌ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

تماس‌کری‌با‌ظریف‌درباره‌رزمایش‌سپاه/کلینتون:ایران باید تحریم‌شود/انصاری:نقض‌برجام نیست

آزمایش موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با واکنش‌هایی مواجه شده است. برخی کشورها مدعی شدند که این رزمایش نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است اما مسئولان کشورمان تاکید کرده‌اند که سلاح‌های به کار گرفته شده در این رزمایش، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نمی‌باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعای برخی منابع غربی اظهار داشت: رزمایش اخیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سلاح های به کار گرفته شده در آن، نه تنها در تعارض با تعهدات ایران تحت برجام نیست بلکه حتی خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز نمی‌باشد.

به گزارش آفتاب، حسین جابری انصاری تاکید کرد: سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای، در مبانی اعتقادی جمهوری اسلامی ایران و دکترین دفاعی کشورمان جایگاهی ندارد و همه موشک‌های کوتاه‌برد، میانبرد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از انواع آنها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصراً برای دفاع مشروع بوده و هیچ‌یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت تأکید شده است: «جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.»

جابری انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران تا کنون علیه هیچ کشوری اقدام نظامی نکرده ولی در برابر تجاوز با قدرت و صلابت مقاومت و ایستادگی خواهد کرد و بر سر امنیت و توانمندی دفاعی خود به هیچ وجه مصالحه نمی‌کند و به برنامه کاملا دفاعی و مشروع موشکی خود در چارچوب ضرورت‌های توانمندی برای دفاع مشروع و با رعایت تعهدات بین‌المللی، بدون ورود به عرصه کلاهک‌های هسته ای یا طراحی موشک هایی که قابلیت حمل چنین کلاهک هایی داشته باشند، ادامه خواهد داد.

تماس جان کری با ظریف؟

به گزارش آفتاب، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به آزمایش موشکی دو روز اخیر ایران واکنش نشان داد و از «پاسخ مقتضی» واشنگتن به تهران سخن گفت. کربی همچنین گفته است جان کری در مکالمه تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود، نگرانی واشنگتن از آزمایش موشکی را به طرف ایرانی منتقل کرده است. البته ادعای آمریکا درباره تماس کری با ظریف در حالی است که یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه ایران گفته است: جان کری مدتی است که می خواهد با وزیر امور خارجه ایران گفت و گوی تلفنی کند.وزیر امور خارجه آمریکا یک هفته است با ارسال ایمیل به دکتر ظریف خواستار این گفت‌وگو شده است.

وی یکی از موضوعات درخواست گفت‌وگوی جان کری با ظریف را آزمایشات موشکی ایران بیان کرد و افزود: به دلیل سفر وزیر امور خارجه ایران به جنوب شرق آسیا امکان این گفتگوی تلفنی فراهم نشده است. این منبع آگاه ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تماس تلفنی جان کری با ظریف به دلیل انجام موشکی در تهران را رد کرد و گفت: درخواست تماس تلفنی به دلیل سفر وزیر خارجه محقق نشده است.

هیلاری کلینتون خواستار تحریم ایران شد

همچنین هیلاری کلینتون، نامزد مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به رزمایش موشکی ایران گفته است: ایران باید مورد تحریم قرار گیرد. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت: اگر ایران شرایط توافق اتمی را نقض کرده باشد، آمریکا به آن پاسخی مناسب خواهد داد.

سردار حاجی‌زاده: آمریکایی‌ها می‌خواهند توان دفاعی ما را تعطیل کنند

با این حال، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه در گفت‌و‌گو با شبکه خبر گفته است: «آمریکایی‌ها می‌خواهند با جوسازی، توان دفاعی ما را تعطیل کنند تا از این طریق موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شوند.»

وی با اشاره به اینکه «سرویس‌های جاسوسی آمریکا پس از برجام روی بحث موشکی متمرکز شدند»، گفت: «ما از مجموعه نظامی و سپاه مطمئنیم ولی ممکن است دشمن روی مسئولان سیاسی اثر بگذارد و کسی بگوید حالا اگر مثلاً این آزمایش‌ها به عقب بیفتد، چه خواهد شد.»

مسئولان ارتقای توان موشکی را خط قرمز می‌دانند

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی در این زمینه با بیان اینکه مسئولان ارتقای توان موشکی را خط قرمز نظام دانسته و بر آن وحدت نظر دارند، گفت: دشمنان ما نیز این را دریافته‌اند که گسترش تحریم‌ها و فشارهای امنیتی تأثیری بر ارتقای توانمندی‌های ما نداشته است، لذا با اعمال تحریم‌های اقتصادی درصددند ما را در حوزه موشکی محدود کنند.

فرمانده کل سپاه پیام رزمایش اقتدار ولایت را امنیت برای ملت ایران و کشورهای همسایه در منطقه عنوان و تصریح کرد: امنیت ایران، امنیت کشورهای منطقه است و تمام تلاش ما در راستای برقراری امنیت کشورمان می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
1
0
آفرین...
سعيد
|
India
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
گفته هاي خانم كلينگتون بوي ژست هاي تبليغاتي داره
اين روش هاي تبليغاتي ديگه نخ نما شده
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
0
0
سلام
ممنون به خاطر مطالب داغ و دست اول
به ما هم حتما سری بزنید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
0
2
با سلام و خسته نباشید
ضمن تشکر از زحمات صادقانه برادران در سپاه پاسداران و تاکید بر پیشرفت و توسعه قدرت موشکی ایران یک سوال برای اینجانب مطرح می باشد که خواهشمند است لطف گردیده و به آن پاسخ ارایه گردد سوال این است که با توجه به بهانه جویی دشمنان که به هر دستاویزی در صدد ضربه زدن به این کشور را دارند چه مصلحت و حکمتی وجود دارد که این پیشرفت ها و آزمایشات موشکی رسانه ای شده است که بهانه به دست دشمن افتاده است خواهشمند است فواید علنی سازی این برنامه ها عنوان گردد با تشکر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین