کد خبر: ۳۵۴۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱

واکنش سازمان ملل به آزمایش موشکی اخیر ایران

سخنگوی سازمان ملل گفت: بان کی مون در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران، از تهران خواسته است تا با اعتدال و احتیاط عمل کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی سازمان ملل با اشاره به قطع‌نامه 2231 شورای امنیت که در تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های تهران به تصویب رسید،‌ افزود: دبیر کل هم‌چنین تاکید کرد که این وظیفه شورای امنیت است که اطلاعات مربوط به این قطع‌نامه را ارزیابی کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) ، به نقل از خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنج شنبه گفت که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل به آزمایشات موشکی اخیر واکنش نشان داده است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: بان کی مون در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران، از تهران خواسته است تا با اعتدال و احتیاط عمل کند.

وی ضمن اعلام واکنش بان‌کی‌مون در این زمینه به خبرنگاران گفت: ‌در فضای سیاسی کنونی در منطقه خاورمیانه و پس از اخبار خوب لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران، دبیر کل از تهران خواست تا با اعتدال و احتیاط و به دور از هر اقدامی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه افزایش دهد،‌ عمل کند.

سخنگوی سازمان ملل با اشاره به قطع‌نامه 2231 شورای امنیت که در تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های تهران به تصویب رسید،‌ افزود: دبیر کل هم‌چنین تاکید کرد که این وظیفه شورای امنیت است که اطلاعات مربوط به این قطع‌نامه را ارزیابی کند.

بر اساس این گزارش ایران در روزهای اخیر چند آزمایش موشکی انجام داده که واکنش آمریکا را در پی داشته است. واشنگتن ضمن تاکید بر اینکه آزمایش‌های اخیر نقض توافق هسته‌ای نیست، مدعی شده است که ایران با این آزمایشات قطع‌نامه 2231 را نقض کرده است.

دوجاریک تاکید کرد: این وظیفه 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل است که درباره مسائل مربوط به قطع‌نامه 2231 تصمیم گیری کند، قطع‌نامه‌ای که از ایران می خواهد از هر فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده اند،‌ پرهیز کند.

به گفته سخنگوی سازمان ملل بان‌کی مون علاوه بر این از کشورهایی که خود را به آزمایش موشکی ایران در ارتباط می‌دانند، خواسته است تا خویشتن‌داری پیشه کنند.

 ایران همواره ضمن رد ادعاها علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید می‌کند که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی این کشور ندارد، بنابراین برنامه موشک های بالستیک ایران نیز برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده اند و ایران همانگونه که حق هر کشوری است برای توسعه توان دفاعی اش به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به ادعاهای غرب و آمریکا در خصوص آزمایشات موشکی اخیر گفت که این اقدام ایران به هیچ وجه نقض قطع‌نامه 2231 نیست و سلاح‌های کشتار جمعی شامل تسلیحات هسته‌ای در مبانی اقتصادی جمهوری اسلامی و دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

وی افزود: همه موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند ایران، شامل موشک‌های بالستیک که برخی از انواع آنها در رزمایش اقتدار ولایت نیز پرتاب شده، وسایل دفاعی متعارف و منحصراً برای دفاع مشروع بوده و هیچ‌یک برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده است. بنابراین برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ مغایرتی با موارد تعریف شده در قطعنامه 2231 شورای امنیت و پیوست‌های آن ندارد و لذا ادعای نقض قطعنامه مزبور مردود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تکید کرد: در بیانیه جمهوری اسلامی ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت تأکید شده است که جمهوری اسلامی تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خویش در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشک‌های بالستیک منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.

جابری انصاری همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران تا کنون علیه هیچ کشوری اقدام نظامی نکرده ولی در برابر تجاوز با قدرت و صلابت مقاومت و ایستادگی خواهد کرد و بر سر امنیت و توانمندی دفاعی خود به هیچ وجه مصالحه نمی‌کند و به برنامه کاملا دفاعی و مشروع موشکی خود در چارچوب ضرورت‌های توانمندی برای دفاع مشروع و با رعایت تعهدات بین‌المللی، بدون ورود به عرصه کلاهک‌های هسته ای یا طراحی موشک هایی که قابلیت حمل چنین کلاهک هایی داشته باشند، ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین