کد خبر: ۳۵۴۷۶۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶

تحصن استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی

صدای نازکی دارد اما پس از دو‌ تا ‌سه‌ دقیقه همکلام‌شدن با او تن‌صدایش مانند دقایق اول تعجب‌برانگیز نیست. رزومه اکسیری‌فرد نشان می‌دهد، او در فیزیک یک‌نخبه یا یک‌نابغه است. او دکترایش را در رشته ذرات بنیادین گرفته و حالا هم‌زمان با تدریس نافرجام در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی پژوهشگر مقیم پژوهشگاه دانش‌های بنیادین است.
آفتاب‌‌نیوز :
قاسم اکسیری فرد، استاد سابق دانشگاه خواجه نصیر طوسی که به دلیل صدای زنانه از دانشگاه اخراج شده، برای چندمین بار مقابل دانشگاه خواجه نصیر طوسی دست به تحصن زد. اکسیری فرد، استاد فیزیک است و مدرک‌اش را از مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفت ایتالیا اخذ کرده است.

به گزارش خبرآنلانی، او پیش‌ از این نیز دست به تحصن زده بود و ظاهرا موفق به دیدار با محمد فرهادی وزیر علوم شده بود. پس‌ از آن به گفته اکسیری فرد، وزیر علوم به او قول داده بود تا 15 بهمن 94 مشکل‌ اش با دانشگاه خواجه نصیر طوسی برطرف شود اما به دلیل برطرف‌نشدن مشکل‌ اش، حالا دوباره تحصن‌اش را آغاز کرده است. 

تحصن استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی

ماجرای اکسیری فرد چیست؟ 

دکتر قاسم اکسیری‌فرد از آن دست از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که با رتبه اول المپیاد فیزیک در سال١٣٧٤ وارد این دانشگاه صنعتی شده و «شریف» تبدیل به یکی از سکوهای پرتاب او به سطح اول کرسی‌های علمی جهان شده است. اکسیری‌فرد پس از پایان تحصیلاتش در شریف و دانشگاه علوم پایه زنجان، برای تحصیل در مقطع دکترا به یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های اروپا درزمینه ریاضی، فیزیک و علوم اعصاب، یعنی به مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفت رفت و با نمره عالی در مقطع دکترا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

قاسم اکسیری‌فرد در بهمن‌١٣٩٢، هم‌زمان با فراخوان جذب هیئت علمی وزارت علوم، جذب دانشگاه صنعتی خواجه ‌نصیر شد. در ترم‌های ابتدایی فیزیک پایه را تدریس کرد اما هم‌زمان با تدریسش، پرونده او در هیئت تأیید‌ صلاحیت عمومی دانشگاه خواجه ‌نصیر بررسی می‌شد. 

تحصن استاد دانشگاه خواجه نصیر طوسی

اما در اردیبهشت ‌سال١٣٩٣، اکسیری‌فرد و شاگردانش با شوک عجیبی مواجه شدند. او می‌گوید:‌«در جلسه بررسی صلاحیت عمومی اساتید دانشگاه خواجه ‌نصیر، پس از سؤال‌های فراوان، به ‌عنوان آخرین سؤال از من پرسیدند اگر در کلاس درس دانشجویان استاد را به سخره بگیرند چه می‌شود؟ گفتم من از آنها تشکر می‌کنم و رد می‌شوم» اکسیری‌فرد اضافه کرد: «وقتی این سؤال را پرسیدند، از ‌نظر فکری کمی به ‌هم ریختم تا زمانی که اعلام کردند صلاحیت فردی و عمومی شما در کمیته بررسی صلاحیت عمومی اساتید رد شده است. 
ماه‌ها رفت‌و‌آمد کردم و به‌هیچ‌وجه علت را به من نگفتند و تا ماه‌ها طفره می‌رفتند. تا روزی که در نمازخانه دانشگاه بلند‌گو را از امام‌جماعت مسجد گرفتم و اوضاع را برای دانشجویان مطرح کردم، پس‌ازآن امام‌جماعت و نماینده ولی ‌فقیه در دانشگاه‌ها پیگیر کار من شدند و از جانب امام‌جماعت دانشگاه شنیدم، کمیته صلاحیت عمومی دانشگاه خواجه ‌نصیر صلاحیت فردی من را رد کرده‌اند، چرا؟ چون من صدایم نازک است و به‌اصطلاح آنان صدای زنانه‌ای دارم و احتمال داده‌اند در کلاس درس مورد تمسخر دانشجویان قرار بگیرم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
16
واقعا جای خجالت داره که با چه برچسب های واهی جامعه علمی کشور را به سخره میگیرند
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
15
جل الخالق! خدایا پناه بر تو!؟؟
دوستی
|
Germany
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
14
وای بر ما!!!!!!!!!!!!!!!!
کیوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
7
باید به وزارت علوم آفرین گفت.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
10
خاک بر سر ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
0
11
من ۲۰ سال است که دوست قاسم هستم. قاسم دارد خودش را فدا می‌کند تا زین پس روسا و اعضای کمیته‌های عالی‌رتبه دانشگاه‌ها به خود اجازه ندهند که پشت درهای بسته و زیر ماسک‌ یک عنوان حقوقی منشاء ظلم به افراد شوند. افراد در هر جایگاه حقوقی که قرار داشته باشند، به عنوان شخص حقیقی مسوول اشتباهات خود هستند.

کمیته‌های احراز صلاحیت در بدو امر بدان منظور تاسیس شدند تا از عضویت افرادی که به صورت محرز شهره به فساد هستند در مناصب دانشگاهی ممانعت کنند. اما به مرور حیطه اختیارات این کمیته‌ها به صورت نانوشته (و لاجرم غیر قانونی) گسترش پیدا کرد و در آن هشت سال تاریک ... این کمیته‌ها به خود اجازه دادند در برخی حوزه‌های شخصی افراد نیز وارد شوند و اظهار نظر کنند و در مورد مسایلی اظهار نظر کنند که به دست آوردن اطلاعات راجع به این مسایل مستلزم تجسس در احوالات شخصی افراد است که نص صریح قران این کار را منع کرده است. (ای کاش بتوان روزی مصاحبه استخدام برخی روسای انتصابی دانشگاه‌ها در آن دوران با متقاضیان استخدام را مستند کرد!)

در مورد قاسم طنز ماجرا آنجاست که این کمیته موسوم به هیات اجرایی جذب، اتفاقا در مورد مسایل دینی و اخلاقی به قاسم نمره مردودی نداده است! اما او را در آیتمی مثل «توانایی انتقال مفاهیم علمی» با نمره بسیار کم مردود کرده است. کمیته‌ای که قرار بود فساد‌ محرز و مشهور افراد را بررسی کند کارش به جایی رسیده که راجع به یک امر تخصصی که فیزیکدانها باید در مورد آن نظر بدهند نظر داده است. نظر جامعه فیزیک قبلا در رسانه‌ها منعکس شده است. فیزیکدانان شاخصی در ایران و خارج از ایران او را به عنوان دانشمندی قابل و معلمی خلاق‌ تایید کرده‌اند.

به وضوح کمیته چند نفری مربوطه مسوول این اقدام غیر حرفه ای و ظلم محرز است. رییس وقت دانشگاه هم به عنوان رییس این کمیته مسوول است. متاسفانه این افراد گمان می‌کنند اگر تصمیم گروه دو سه نفره خود را در قالب تصمیم یک نهاد حقوقی مانند «هیات جذب دانشگاه» عنوان کنند از مسوولیت و بار این ظلم بزرگ می‌توانند طفره بروند. بایستیی اعضای این کمیته به صورت شفاف متن صورتجلسه‌ای که بر مبنای آن دکتر قاسم اکسیری فرد فاقد صلاحیت برای عضویت در کسوت استادی تشخیص داده شده را منتشر کنند و با شجاعت پای امضای خود بایستند. در غیر این صورت، لازم است عذرخواهی نموده و از ظلمی که کرده‌اند اظهار پشیمانی نمایند و به اصول اولیه دینی که مدعی پاسداری از آن در دانشگاه‌ها هستند پایبند باشند و از ظلم و سوء ظن بپرهیزند و مطابق آموزه‌های همان دین واقف باشند که دیر یا زود بایستی برای اعمال خود جوابگو باشند.

از همه این بحث‌ها و سوالات‌ راجع به‌ جایگاه حقوقی و حیطه اختیارات این کمیته‌ها و اساسا عادلانه و عالمانه بودن این رهیافت به استخدام افراد که تمامی ندارد که بگذریم، قاسم یک انسان است و من به عنوان دوست ۲۰ ساله او رنج می‌کشم از اینکه یک تصمیم نسنجیده و خودخواهانه‌ دو سه نفر از همکاران ما در یک کمیته به اصطلاح عالیرتبه دانشگاه خواجه نصیر‌ اینقدر ضربه به روح و جسم این ذهن زیبا وارد کرده است.

امیدوارم وزیر محترم علوم پیگیری کند که به چه دلیل نظر قبلی آقای وزیر دال بر حل و فصل مساله عملی نشده است؟

س ا جعفری
دانشیار فیزیک - دانشگاه صنعتی شریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
0
12
استاد محترم آخه با این همه کمالات چرا وایسادین اینجا تا اینقدر به شخصیت علمیتون توهین بشه دنیا امثال شما را رو هوا می برن به خدا .... بعد میگن فرار مغز ها...خدایا به داد این مملکت برس ... صدایی که خدا خلق کرده رو بنده خدا فیلتر میکنه عجب حکایتیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
5
به کجا میریم؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
4
سلام. حقمومنه که بهترین استادمون برن خارج از کشور و اونجا بکار گرفته بشن. داریم به کجا میریم؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین