کد خبر: ۳۵۴۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹

چرا در روزهای پایانی سال کرایه تاکسی گران می‌شود؟

افزایش کرایه تاکسی ها که امسال برخلاف سال های گذشته به دلیل تک نرخی شدن قیمت حامل های انرژی از اوسط سال 94 قابل لمس بود، در روزهای پایانی سال شدت گرفته و شهروندان ناراضی تر از سال های گذشته برای ترددهای خود از تاکسی استفاده می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 میزان نوشت: ساعت از 7 صبح گذشته و به دلیل شلوغی زیاد اتوبوس های تندرو در این موقع روز، ترجیح می دهم مسیر خانه تا محل کار را با تاکسی طی کنم. راننده خودروی سمند که 3 مسافر دیگر هم دارد بوق می زند و بعد از اینکه مسیرم را می گویم، با سر اشاره می کند که سوار شو. صندلی جلو خالی است و این فرصت مناسبی است که بتوانم تمام طول مسیر را به مطالعه بپردازم اما بعد از خواندن چند صفحه از کتاب مورد علاقه ام، زمانی که یکی از مسافران قصد می کند پیاده شود، جر و بحثی میان راننده و مسافر سر می گیرد. مسافر که زنی 45 ساله به نظر می رسد، اصرار دارد که هر روز بابت کرایه مسیر تهرانپارس تا میدان فردوسی، 2500 تومان می پردازد اما راننده می گوید از امروز کرایه مسیر 3500 تومان شده است. منطقش نیز این است که در روزهای باقیمانده از سال، ترافیک در شهر سنگین است و باید برای طی این مسیر، بنزین بیشتری صرف کند. 

در روزهای پایانی سال 93، شهرداری تهران برای کرایه های جدید در سال 94، افزایش 35 درصدی را پیشنهاد داده بود اما این پیشنهاد پس از بررسی در شورای اسلامی شهر تهران مورد موافقت اعضا قرار نگرفت و در نهایت نیز مقرر شد بهای کرایه تاکسی ها در سال 94 حدود 20 درصد افزایش یابد. 

آن زمان، کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزایش 25 درصدی، کمیسیون عمران 17 و کمیسیون سلامت نیز 20 درصد افزایش را پیشنهاد داده بودند که پس از بحث و بررسی های صورت گرفته شده، با تأیید فرمانداری افزایش 20 درصدی کرایه ها تصویب شد. 

آغاز افزایش خودسرانه کرایه ها پس از آزاد سازی نرخ بنزین 

اگر چه پس از تصویب کرایه ها، بسیاری از رانندگان تاکسی به دلیل آزاد سازی نرخ بنزین، از افزایش 20 درصدی کرایه ها اعلام نارضایتی می کردند اما با توجه به وعده های میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی و همچنین برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تاکسیران ها مبنی بر در نظر گرفتن بسته های حمایتی، رانندگان تاکسی نیز به این میزان افزایش بسنده کردند. وعده هایی که هیچ گاه محقق نشد تا بار دیگر در آستانه سال جدید شاهد افزایش خودسرانه کرایه ها باشیم. 

تاکسی های گردشی رتبه اول تخلف گرانی 

یکی از رانندگانی که خطی مسیر میدان صنعت به سمت میدان ونک است، در رابطه با افزایش خودسرانه بعضی از تاکسیران ها در آستانه سال جدید به خبرنگار خبرگزاری میزان می گوید: بیشتر افزایش کرایه ها از سوی رانندگان تاکسی های گردشی صورت می گیرد زیرا راننده ای که در یک خط ثابت کار می کند، نمی تواند به صورت خو سر کرایه را افزایش دهد. 

وی اضافه کرد: کرایه مسیر میدان صنعت به سمت ونک، از سوی شورای شهر تهران 1250 تومان در نظر گرفته شده و اگر در برخی از مواقع پول خرد نداشته باشیم، این کرایه را 1300 تومان حساب می کنیم. در شهر تهران نظارت بر تاکسی های ثابت بیش از تاکسی های گردشی است و به این خاطر که اغلب رانندگان تاکسی های گردشی از تاکسی متر استفاده نمی کنند، به نوعی می توان گفت که دستشان برای گرفتن کرایه های غیر معمول باز تر است. 

خرید لباس شب عید با پول زور 

در این میان افرادی نیز هستند که توجیه شان این است که در خطی که داریم مسافر زیادی وجود ندارد به همین خاطر در یک خط دیگر کار می کنیم.یکی از این رانندگان فردی است که برچسب روی شیشه خود را مخدوش کرده است. مسیر نوشته شده به روی برچسب، قابلیت خواندن دارد. به روی آن نوشته شده رسالت- هفت تیر اما دیگر خبری از قیمت تعیین شده برای خط نیست زیرا به روی آن تکه کاغذی چسبانده شده است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر اینکه چرا در مسیر میدان آزادی اقدام به سوار کردن مسافر می کند؟، می گوید: تعداد راننده ها در مسیر رسالت- هفت تیر زیاد است و در برخی از ساعات کم مسافر روز، باید مدت زمان زیادی را منتظر سوار کردن مسافر بمانم. به همین خاطر هم در برخی از ساعات از خطی که برایم تعریف شده خارج می شوم و به مقصد هر کجا که مسافر باشد، می روم. البته باید حواسم هم به بازرسان سازمان تاکسیرانی باشد زیرا در صورت مشاهده این اقدام، قطعا جریمه می شوم. 

این راننده تاکسی 39 در رابطه با افزایش خودسرانه کرایه تاکسی ها در روزهای پایانی سال می گوید: وقتی راننده تاکسی از طرف هیچ نهادی مورد حمایت قرار نمی گیرد و سازمان تاکسیرانی هم آنطور که باید از ما حمایت نمی کند، مجبور هستیم به نوعی گلیممان را از آب بیرون بیاوریم. من هم همانند یک کارمند باید برای فرزندانم لباس عید بخرم اما شغل من به گونه ای نیست که عیدی پایان سال داشته باشم و باید پول لباس های فرزندانم را با گرفتن کرایه بیشتر از مردم به دست آورم. می دانم این پول زور است اما چاره ای جز گرفتن آن ندارم. 

امسال برخلاف سال های گذشته، موضوع افزایش کرایه تاکسی ها تنها به ماه اسفند خلاصه نشد و می توان گفت این افزایش ها که از زمان حذف سهميه سوخت رانندگان تاكسی در پی تك نرخی شدن قيمت حامل‌های انرژی به صورت محدود رخ داده بود، در ماه پایانی سال به اوج خود رسید. 

تاثیر تورم بر سبد خانوار تاکسیران ها/ افزایش کرایه ممنوع 

میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی با انتقاد از تخصیص نیافتن تسهیلات ویژه به رانندگان تاکسی از سوی دولت، می گوید: پس از تک نرخی شدن قیمت حامل های انرژی، مقرر شد دولت تسهيلات ويژه‌ را برای رانندگان تاکسی در نظر بگیرد اما شاهد این اتفاق نبودیم. 

وی می افزاید: بدون شک تورم بر سبد خانوار تاکسیران ها نیز تاثیرگذار است و نمی توانیم همیشه نوک پیکان انتقادات را روانه تاکسیران های شهر کنیم. 

رئیس سازمان تاکسیرانی با تاکید بر اینکه هر گونه افزایش خودسرانه کرایه تاکسی ها خلاف قانون است می گوید: از مسوولان دولت و همچنین شهرداری تهران درخواست می کنم برای کاهش تخلفات تاکسیران ها، اقدامات حمایتی را برای این قشر در نظر گیرند. بر مبنای سال های گذشته، در سال 95 نیز افزایش کرایه تاکسی ها پس از تعطیلات عید نوروز محقق می شود و هیچ راننده تاکسی حق ندارد تا بعد از زمان اعلامی، نسبت به افزایش خود سر کرایه ها اقدام کند. 

افزایش کرایه تاکسی ها از 16 فروردین 

ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری میزان می گوید: هر گونه افزایش کرایه تاکسی در پایان سال 94 غیر قانونی است و از مردم درخواست می کنیم تخلف های صورت گرفته شده در این بخش را به سامانه 1888 اطلاع دهند. هر گونه افزایش کرایه پیش از 16 فروردین سال آینده تخلف محسوب شده و تاکسیران ها نباید خودسرانه کرایه ها را افزایش دهند.اگر راننده ای خودسرانه کرایه را افزایش دهدبا جریمه هایی از جمله فک پلاک روبرو می شود. 

این روزها، موضوع افزایش کرایه تاکسی ها که هر سال در روزهای پایانی سال،ملموس تر از سایر روزها به نظر می رسد به سوژه ای نخ نما اما مهم تبدیل شده است. اما همین موضوع قدیمی که هر سال در حال تکرار شدن است مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است. 

باید دید در روزهای پایانی سال خطر از دست دادن پروانه یا فک پلاک تاکسی ها به عاملی بازدارنده برای جلوگیری از افزایش های خودسرانه کرایه ها تبدیل می شود یا اینکه دغدغه نان، خرید آجیل و لباس شب عید اجازه نمی دهد برخی از تاکسیران های شهربه قانون پایبند باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین