کد خبر: ۳۵۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱

حضور ظریف در نیوزیلند؛ دور جدید رایزنی‌ها در اقیانوسیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پنجمین مرحله از سفر دوره ای خود به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه دقایقی پیش وارد 'ولینگتون' پایتخت نیوزیلند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سفر 'محمدجواد ظریف' به نیوزیلند پس از توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی علیه ایران برای توسعه همکاری ها در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی انجام می شود.
نیوزیلند به طور رسمی تحریم های خود علیه ایران را از ماه گذشته میلادی لغو کرد. این برای نخستین بار از سال 1383 است که یک مقام سیاسی عالیرتبه ایران به این کشور در منطقه اقیانوس آرام سفر می کند.

نیوزیلند پس از لغو تحریم های غرب علیه ایران، با به روز کردن قوانین تجارت خود زمینه گسترش مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، ظریف در سفر به نیوزیلند قرار است با نخست وزیر، وزیر خارجه، دو تن از وزرای اقتصادی این کشور و نیز با وزیر خارجه سایه نیوزیلند که از حزب مخالف دولت است دیدار و گفت و گو کند.

وزیر امور خارجه دو نشست نیز با ایرانیان مقیم نیوزیلند و نیز با بخش خصوصی این کشور دارد. 

وی همچنین در کنفرانسی که از سوی موسسه امور بین الملل نیوزیلند برای نخبگان این کشور برگزار می شود، شرکت و سخنرانی می کند. 

مصاحبه با رسانه های نیوزیلندی از دیگر برنامه های رئیس دستگاه دیپلماسی در نیوزیلند است.

ایران پنجمین بازار بزرگ صادرات نیوزیلند در سال 1980 میلادی بود.

نیوزیلند یا زلاندنو کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است. این کشور از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده و مناطق خودمختار نیو، جزایر کوک، توکلائو و راس را هم در بر می گیرد.

نیوزیلند فاصله زیادی با دیگر خشکی های کره زمین دارد، به طوری که استرالیا نزدیک ترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار دارد. دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است. 

نزدیکترین همسایگان این کشور از شمال جزایر تونگا، فیجی، نیوکالدونیا هستند.

نیوزیلند یکی از آخرین سرزمین هایی است که انسان پا به آن گذاشت. پولینزی ها حدود سال های 1250 تا 1300 میلادی نخستین انسان هایی بودند که وارد جزایر نیوزیلند شدند و فرهنگ مائوری را شکل دادند.

'آبل تاسمان' دریانورد هلندی نخستین اروپایی بود که سال 1642 وارد نیوزیلند شد. در سال 1840 بزرگان مائوری در قراردادی با پادشاهی بریتانیا این سرزمین را مستعمره بریتانیا اعلام کردند.

بر اساس سرشماری حدود 74 درصد از جمعیت چهارونیم میلیون نفری نیوزیلند اروپایی تبار هستند و مائوری ها با 15 درصد بزرگترین اقلیت قومی را شکل می دهند. آسیایی ها نزدیک به 12 درصد و ساکنان جزایر اقیانوسیه بیش از هفت درصد جمعیت این کشور را شامل می شوند. 

فرهنگ نیوزیلند آمیزه ای از فرهنگ مائوری و نخستین مهاجران بریتانیایی است که با ورود بیشتر مهاجران از نقاط دیگر دنیا متنوع تر شده است. انگلیسی و مائوری دو زبان رسمی این کشور هستند و انگلیسی زبان رایج نیوزیلند محسوب می شود.

نیوزیلند در زمره کشورهای توسعه یافته و متمول قرار دارد ، اقتصاد آن بسیار متکی به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری است.

رئیس حکومت نیوزیلند ملکه الیزابت دوم است، فرماندار کل که با پیشنهاد پارلمان نیوزیلند انتخاب می شود، مسئولیت امضای قوانین را برعهده دارد، هرچند قدرت او و ملکه کاملا تشریفاتی است و پارلمان که در انتخابات عمومی برگزیده می شود تنها مرجع قانون گذاری در کشور است و نخست وزیر را که در رأس قوه مجریه قرار می گیرد انتخاب می کند.

ظریف در سفر 6 مرحله ای خود به ترتیب به اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند و نیوزیلند سفر کرده است. وی قرار است در ادامه به دو شهر کانبرا و سیدنی استرالیا نیز برود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین