کد خبر: ۳۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۴
عبدالعزیز حکیم:

اساس قانونگذاری اسلام است

آفتاب‌‌نیوز :
 با عدم شرکت سنی ها در انتخابات، دولت جدید تا چه اندازه مشروعیت خواهد داشت؟ 

وقتی گروه های قومی یا مذهبی در انتخابات شرکت نمی کنند، باید ابزاری یافت که مطمئن شد آنان در تشکیل دولت انتقالی و تدوین قانون اساسی مشارکت خواهند داشت. 

آیا اکثریت شیعه از نظر سیاسی بر عراق حکم خواهد راند؟ 
چگونه می توان از سرکوب سنی ها جلوگیری کرد؟
 

دموکراسی به معنی دولت اکثریت است که از اقلیت حمایت می کند. ما در عراق حتی یک گام هم پیشتر می رویم. ما در تدوین قانون اساسی به دنبال یک تفاهم با آنان هستیم. ما نمی خواهیم حق هیچ گروه قومی یا مذهبی را برای مشارکت در تدوین قانون اساسی پایمال کنیم. زیرا این قانون بعدا اساس قوه مقننه خواهد بود. 
چگونه بر تأثیر عناصر افراطی غلبه خواهید کرد؟ 

تروریست ها و عاملان انتحاری باید خارج از شکل گیری عراق نوین باقی بمانند زیرا یک دولت دمکراتیک را رد می کنند. 

مناطق کردنشین که از نظر اقتصادی موفق هستند، برای استقلال تلاش می کنند.
 

سیاستمداران کرد به طور رسمی برای استقلال تلاش نمی کنند بلکه خواهان خودمختاری در مناطق خود هستند. یک راه حل خوب برای رسیدن به این هدف سیستم فدرال است. ولی ابتدا باید سه شرط را تأمین نمود: اول اینکه یک این سیستم فدرال نباید بر اساس جدایی قومی، بلکه بر اساس مرزهای جغرافیایی شکل بگیرد. دوم، تمامیت ارضی عراق باید حفظ شود. سوم، این راه باید مورد تأیید عراقیها قرار گیرد.
 
آیا دولت جدید عراق باید خود را بر اساس اسلام تنظیم کند؟ 

اسلام دین رسمی کشور است و به این ترتیب اساس قوه مقننه به شمار می رود. نباید قانونی تصویب شود که با احکام مذاهب مختلف اسلام مغایرت داشته باشد. 

آیا به این ترتیب جدایی دین از حکومت ممکن است؟ 

ما دولتی خواهیم داشت که هویت اسلامی ملت عراق را منعکس می کند. این دولت نه یک حکومت به تمام معنا اسلامی و نه یک حکومت سکولار خواهد بود. برای تشکیل حکومت باید شخصیت، فرهنگ و تاریخ ملت را در نظر گرفت.
 
آیا روحانیون ایران در عراق نفوذ مهمی دارند؟ 

رهبری مذهبی از مرزهای یک کشور می گذرد. به این دلیل روحانیون ایرانی در عراق نفوذ دارند همان گونه که روحانیون عراق در ایران نفوذ خود را دارند. این یکی از ویژگی های تشیع است که از قرنها پیش وجود دارد.
 
آمریکا چه نقشی در آینده بازی خواهد کرد؟
 

هیچ شهروند مغروری دوست ندارد سربازان خارجی را در کشور خود ببیند. عراقیها هم استثنا نیستند. ما می خواهیم سربازان خارجی به محض اینکه ما ارتش و پلیس و نیروهای انتظامی کافی داشتیم، از کشور خارج شوند. 


ولی موقعیت امنیتی عراق نشانی از یک خروج فوری به دست نمی دهد

سربازان خارجی همراه با دولت انتقالی اشتباهات بزرگی مرتکب شدند و در وضعیت امنیتی فعلی مقصر هستند. این مسئله خیلی مهم است که مردم عراق شخصیت ها و سازمان های مهم را در روند برقراری ثبات به کار گیرند. در این مورد تا کنون کم کاری شده است. دولت جدید باید توجه بیشتری به این موضوع معطوف دارد.
 
مهمترین هدف شما برای آینده عراق چیست؟ 

من برای آینده کشورم استقلال، آزادی، حاکمیت ملی، بازسازی، امنیت و عدالت آرزو می کنم. من به یک عراق با ثبات امیدوارم که در آن همه شهروندان در در صلح زندگی کنند. آنها باید اختلاف عقیده را کنار بگذارند تا این امر میسر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین