کد خبر: ۳۵۵۱۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸

ساختمان ریاست جمهوری کوزوو با کوکتل مولوتف هدف قرار گرفت

چند مهاجم نقابدار ساعات اولیه بامداد امروز یکشنبه، با پرتاب کوکتل مولوتف به ساختمان ریاست جمهوری کوزوو، آن را به آتش کشیدند.
آفتاب‌‌نیوز :
پلیس کوزوو  گزارش داد که افراد نقابدار ابتدا پنجره های نهاد ریاست جمهوری را با پرتاب سنگ شکستند و سپس کوکتل مولوتف را پرتاب کردند که به دیوار ساختمان اصابت کرد.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری صربستان، پلیس کوزوو با انتشار بیانیه ای ضمن تایید پرتاب کوکتل مولوتف به دفتر «عاطفه یحیی آغا» رئیس جمهوری منطقه اعلام استقلال کرده کوزوو از صربستان گزارش داد که در این حادثه کسی مجروح نشده و عملیات شناسایی برای مشخص شدن مهاجمین و دستگیری آنها بلافاصله شروع شده است.

هنوز هیچ گروه و یا شخصی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته اند و مقامات بلندپایه کوزوو نیز واکنشی به این خبر نشان نداده اند.

احزاب مخالف دولت کنونی کوزوو نیز دخالت در این حمله را تکذیب و به ادامه تظاهرات برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تاکید کردند.

انتخاب هاشم تاچی معاون ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه کوزوو و رهبر حزب دمکراتیک در 7 اسفند ماه امسال بعنوان رئیس جمهور جدید از طریق رای گیری در پارلمان از جمله دلایل نارضایتی احزاب اپوزیسیون از اوضاع سیاسی در کوزوو است.

تاچی رئیس جمهوری جدید کوزوو در هفتم آوریل امسال یعنی در زمانی که دوره ریاست جمهوری کنونی کوزوو (عاطفه یحیی آغا) به پایان می رسد، در برابر نمایندگان مجلس ادای سوگند خواهد کرد.
اپوزیسیون بیش از شش ماه است که با پرتاب گاز اشک آور از تشکیل نشست های پارلمانی جلوگیری می کند.
احزاب اپوزیسیون خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و همچنین ابطال توافق در مورد ایجاد جامعه مشترک شهرداری های مناطق صرب نشین در شمال کوزوو و لایجه علامت گذاری مرزی با مونته نگرو هستند.

از حدود شش ماه گذشته تا کنون 12 بار نشست پارلمان کوزوو با استفاده از گاز اشک آور توسط نمایندگان احزاب مخالف متوقف شده است.

احزاب مخالف دولت کوزوو توافق صورت گرفته میان کوزوو با صربستان را در مذاکرات عادی سازی بلگراد و پریشتینا در بروکسل که در آن به مناطق صرب نشین در کوزوو استقلال بیشتری داده می شود، قبول ندارند و تاکنون از تصویب این توافق نامه در پارلمان به شکل های مختلف از جمله پرتاب گاز اشک آور جلوگیری کرده اند.

هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا در مراحل عادی سازی روابط با وساطت «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سوم شهریور امسال در بروکسل چهار توافقنامه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در کوزوو توافق کردند.

حکومت پریشتینا بر اساس توافقنامه امضاشده با نمایندگان صربستان و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد تشکیل جامعه مشترک شهرداری های صرب های کوزوو خواهان تصویب این توافق نامه در پارلمان است که احزاب اپوزیسیون با آن شدیدا مخالف هستند.

صربستان در رابطه با حل و فصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با وساطت «کاترین اشتون» مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکراتی را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرد و حاصل این مذاکرات، امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است. 
تاکنون این مذاکرات در 29 نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل برگزار شده است. 

کوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به «کی فور» برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند. 

کوزوو منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان قرار دارد که آلبانی تبارهای این منطقه بطور یک جانبه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند. 

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است. 
مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد. 

کوزوو با معضلات اقتصادی بزرگی روبروست و تلاش دارد که با پیشروی در روند پیوستن به اتحادیه اروپا و برداشتن گام های مثبت در مذاکرات عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا تا حدودی بر این مشکلات فائق آید.
حدود یک سوم از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری کوزوو بیکار هستند و مردم از فقدان رفاه اجتماعی و نیز فساد مالی ناراضی هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
0
0
زرد بازی در نیارید دیگه. ما فکر کردیم خدای نکرده خبر مال مملکت خودمونه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین