کد خبر: ۳۵۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲

دیدار کری با همتایان اروپایی‌اش در پاریس/سوریه، لیبی و یمن محور دیدار

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: بحران سوریه چالشی بزرگ برای ما در کنار اوضاع لیبی و خاورمیانه است، در حالی که دایره نفوذ داعش در حال حاضر در عراق و سوریه گسترش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از شبکه اسکای نیوز، جان کری در کنفرانس خبری در پایان نشست‌هایش با وزیران خارجه ایتالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و حضور مسئول سیاست خارجه اتحادیه اورپا در پاریس گفت: جنگ داخلی در سوریه باید به زغم سختی‌ها بارش را ببندد و پایان باید. بیش از 500 هزار سوری تحت محاصره هستند و باید به آنها کمک شود و ما نگران ممانعت از ورود کمک‌های پزشکی در سوریه هستیم.

کری تاکید کرد : ما سختی‌ها و نقض‌ها را در سوریه با وجود آتش‌بس می‌شناسیم اما توانستیم از شدت خشونت‌ها بکاهیم. تمام گروه‌ها پایبند به آتش‌بس هستند.

جان کری گفت: جنگ "داخلی" در سوریه علی رغم دشواری‌ها باید پایان یابد.

وی مدعی شد که اظهارات روز گذشته ولید معلم، وزیر خارجه سوریه برای مانع تراشی بر سر مذاکرات ژنو بود.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که داعش 3000 کیلومتر از خاک تحت کنترل خود را در سوریه و عراق از دست داده و 600 داعشی طی سه هفته گذشته کشته شده‌اند.

وی ادامه داد: ما درباره بحران اوکراین صحبت و تعهد خود را بر حاکمیت اوکراین تاکید کردیم و روسیه خوب می‌داند که چه کار باید بکند.

کری فاش کرد که با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان توافق کرده است که مساله فلسطین و اسرائیل نیازمند تلاش‌های دو چندان است. درگیری اسرائیل فلسطین به لحاظ بالا رفتن سطح خشونت شاهد لحظات سخت است.

وزیر خارجه فرانسه امروز (یکشنبه) نیز اعلام کرد که باید مرحله انتقالی در سوریه به سرعت اجرایی شود.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در این کنفرانس خبری در اظهاراتی مداخله جویانه و خصمانه تصریح کرد، باید مرحله انتقالی در سوریه به سرعت اجرایی شود.

وی عنوان داشت: ما بر حمایت خود از مخالفان سوری "میانه رو" که تصمیم گرفته‌اند به ژنو بروند، حمایت می‌کنیم. نیاز مبرم به این است که روند انتقال قدرت در سوریه آغاز شود و قطعنامه شورای امنیت و بیانیه ژنو بر این مساله تاکید دارند و ما به منظور این راه حل، ملت سوریه و صلح در خاورمیانه تلاش خواهیم کرد.

وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد: ما تحریم‌هایی را علیه هر کسی که بر سر راه دولت توافق ملی لیبی مانع تراشی کند، اعمال خواهیم کرد. زمانی که از وضعیت لیبی صحبت می‌کنیم مسلما به دولت فایز سراج و دولت مشروعش اطمینان داریم. چالش‌های سیاسی، امنیتی و انسانی وجود دارد که لیبی به آن گرفتار است و ما آماده کمک به این کشور هستیم و به کمک‌های سازمان ملل در لیبی ادامه می‌دهیم.

او ادامه داد که اجازه نمی‌دهد که افرادی مانع از تحقق امنیت در لیبی شوند و بازگشت امنیت و صلح به لیبی امری ضروری است.

آیرو به موضوع یمن نیز پرداخت و گفت: ما نگران اوضاع انسانی هستیم. گروه‌های یمنی و راه حل سیاسی باید به درگیری‌ها در این کشور پایان دهد.

وی همچنین گفت که قطعنامه 2216 شورای امنیت در مورد یمن باید اجرایی شود.

آیرو همچنین به اوضاع اوکراین پرداخت و گفت: توافقنامه منیسک به طور کامل اجرا نشده و ما از تمامی گروه‌ها می‌خواهیم که به مسئولیت خود عمل کنند و روسیه باید به جدایی‌طلبان فشار بیاورد و دولت کی‌یف باید تمامی قطعنامه‌ها را اجرا کند.

وی بر لزوم به جریان انداختن تلاش‌های صلح بین اسرائیلی‌ها و و فلسطینی‌ها تاکید کرد و گفت: ما با همتایان عرب‌مان که از طرح صلح حمایت می‌کنند در قاهره به بررسی این موضوع پرداختیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین