کد خبر: ۳۵۵۲۸۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷
1300 صفحه مستند از گزارش تحقیق‌ و‌ تفحص بنیاد شهید در انتظار قرائت هیئت‌رئیسه

اختلاس در بایگانی؛ چرا مجلس گزارش تحقیق‌و‌تفحص از بنیاد‌شهید را قرائت نمی‌کند؟

22اسفند روز تاسيس بنياد شهيد بود.خدمات ارزنده اين نهاد انقلابي به خانواده معزز شهدا غيرقابل انكار است ولي بارها ادعاهايي در مورد اقداماتي كه مسئولان اين دستگاه حاكميتي در طول دوران مختلف انجام داده‌اند، اعتبار اين مركز را زير سوال برده‌‌است!
آفتاب‌‌نیوز :
نمي‌توان منكر اقدامات نامناسب مسئولان گذشته اين دستگاه بود ولي نكته اي كه در اين سال‌ها بيش‌از پيش مطرح است، بحث وقوع تخلفاتی جدی و برخی اختلاس‌ها طی دوره مدیریت دولت قبل است. مسئله‌اي كه به نظر مي‌رسد اين روزها به بحران و چالشی میان مسئولان تبديل شده‌است!برخي براي جلب توجه قشري از مردم در آستانه‌انتخابات مسائلي را مطرح كردند تا نشان‌دهند كه نگران وضعيت اين پرونده مهم هستند ولي بعد از پايان انتخابات طبق روال تفكري كه تنها در زمان راي‌گيري به فكر مشكلات مي‌افتند! تحقيق و تفحص از بنياد شهيد را فراموش كرده و تنها به اظهاراتي مي‌پردازند كه گره‌اي از كار مردم باز نمي‌كند و تنها جنبه تبليغاتي دارد.

به گزارش آفتاب، حال اين معضل وارد فاز جديدي شده‌است و آن درگيري ميان كميته تحقيق و تفحص با هيات رئيسه‌ مجلس برسرقرائت نتايج بررسي است!اين موضوع را امیر خجسته، رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید مدعي‌شده‌است .وي با تاکید بر اینکه «باید گزارش تفحص از بنیاد شهید تا آخر عمر مجلس نهم قرائت شود»،به«آستان» گفت: هیأت رئیسه قول قرائت این گزارش را برای بعد از انتخابات داده است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.خجسته ادامه داد: با وجود این قول مساعد، تاکنون و بعد از گذشت یک هفته از آغاز مجدد جلسات مجلس، قرائت این گزارش هنوز در دستور کار قرار نگرفته است؛ البته بنده همچنان پیگیر هستم چون باید این گزارش تا قبل از پایان عمر مجلس نهم خوانده شود.

فشار و كارشكني!

خجسته كه بارها از مشكلات ارائه نتيجه تحقيق گله‌مند بوده است!با اشاره به آخرین نطقش در صحن علنی مجلس که در انتقاد به کارشکنی‌ها در تصویب تفحص از بنیاد شهید در این هیأت بیان شده بود نیز گفت: فشارها و سنگ‌اندازی‌هایی از بیرون و درون مجلس برای به تصویب نرسیدن این گزارش صورت گرفت ولی در نهایت، گزارش در هیأت به تصویب و سرانجام نرسید. من نیز تمامی مستندات را به هیأت رئیسه و شخص آقای لاریجانی دادم تا تصمیم مقتضی گرفته شود.

1300صفحه مستند بلاتكليف

خجسته قبل از انتخابات يعني در آذرماه با بيان اينكه فشارهاي سياسي براي جلوگيري از به نتيجه‌ رسيدن تحقيق زياد است، گفته بود: در این تحقیق و تفحص 45 کارشناس و خبره از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و بانک ملی کار کردند و 30 هزار برگ سند به دست آوردند و بیشتر از 110 هزار ساعت کاری فعالیت کردند و 1300 صفحه مستندات داریم.

وعده‌هاي سرخرمن!

این در حالی است که امیر خجسته آخرین روزهای سال گذشته به خبرنگار روزنامه ایران گفته بود که کار تحقیق و تفحص تمام شده و گزارش آن را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کرده‌ایم. او از احتمال قرائت گزارش در آخرین روزهای سال 93 و بعد از بررسی لایحه بودجه خبر داده بود! روزنامه ايران در گزارشي مدعي مي‌شود:«هرچند هنوز جزئیات تخلفات انجام شده در بنیاد شهید اعلام نشده است اما از اختلاس 15 میلیارد تومانی و جابه‌جایی 170 میلیاردی در حساب‌های بنیاد شهید و خروج این منابع از کشور سخن به میان‌آمده‌است. خجسته پیش از این نيز در گفت‌و‌گویی گفته بود، در میانه گزارش بودیم که متوجه شدیم بخشی از اموال از کشور خارج شده است. از‌ سوی دیگر برخی بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی و اعتباری از جمله بانک دی و سازمان اقتصادی کوثر در این بنیاد تخلف‌های مالی فراوانی داشته‌اند و بند ‌به ‌بند در گزارش به آن پرداخته‌ایم.»

نبايد حرف زد!

براي بررسي بهتر و اطلاع‌از وضعيت تحقيق و تفحص از بنيادشهيد به سراغ چهره‌هاي اصلي دخيل در اين پرونده رفتيم ازهمه افرادي كه به نوعي در اين پرونده مسئول بودند، سوال كرديم ولي هيچ پاسخ مناسب و دقيقي نگرفتيم. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌‌آبادي در پاسخ به سوال«قانون» مبني بر اينكه وضعيت پرونده به كجا رسيده‌‌است،تنها به يك جمله بسنده كرد و اعلام كرد كه تصميم‌گرفتيم در اين باره سخني نگوييم و تنها آقاي خجسته پاسخگو باشد. در ادامه با بهرام‌بيرانوند ، نماينده جانباز واز افرادي كه در جلسات تحقيق و تفحص حضور داشته است، به گفت ‌وگو نشستيم.اين نماينده‌مجلس در پاسخ به اين سوال كه اطلاع جديدي از پرونده داريد يا خير گفت:اطلاع‌جديدي نيست. وي افزود: وضعيت اين پرونده خاص است و براي آن زحماتي كه كشيده شده است ولي در جمع‌بندي نهايي براي ارائه گزارش و اعلام نظر اعضا وحدت وجود ندارد.بيرانوند ادامه داد: بايد حوصله كرد و ديد گزارش قرائت خواهد شد!وي در پاسخ به اين سوال كه آيا گزارش در اين مجلس قرائت خواهد شد يا خير،تاكيد كرد: به هيچ وجه مشخص نيست كه گزارش به مجلس نهم برسد.

حوصله ندارم

در ادامه به سراغ مجتبي‌رحماندوست از نمايندگان كميسيون اجتماعي مجلس كه خود از جانبازان دفاع مقدس است رفتيم و موضوع را از وي كه پيگير كرديم با بي‌ميلي گفت:حوصله ندارم پاسخ دهم،از سايرين بپرسيد!

مشكل هيات رئيسه با پرونده

از پاسخگويي اعضاي تيم تحقيق و تفحص كه نااميد شديم، با توجه به سخنان اميرخجسته‌كه هيات رئيسه بايد تصميم قرائت در صحن را بگيرد، به سراغ اعضاي هيات رئيسه مجلس رفتيم. البته رؤسا را كه به راحتي نمي‌توان پيدا كرد و سايرين نيز كه در مواقع ديگر به راحتي در دسترس بودند و درمورد همه مسائل سخن مي‌گفتند در اين ايام يا از دسترس‌خارج بودند يا با شنيدن نام پرونده از پاسخگويي فرار مي‌كردند.در همين راستا عليرضا سفيدان منادي از اعضاي هيات رئيسه مجلس در پاسخ به سوال «قانون» تنها گفت: من مرخصي هستم و خبر ندارم! از سوي ديگر ضرغام صادقي نيز با شنيدن موضوع سوال از پاسخگويي اجتناب كرد!

چرا فشار؟چرا فساد؟

با توجه به اهميت موضوع مورد بررسي و لزوم حفظ شأن و جايگاه نهادي مانند بنياد شهيد، بايد پرسيد كه چرا اين فشارها از جهات مختلف بر پرونده وارد مي‌شود؟چرا هيات رئيسه از قرائت بررسي اين پرونده در صحن علني طفره مي‌رود؟ چرا نمايندگاني كه در زمان انتخابات خود را مريد مردم معرفي مي‌كنند در دوران پسا انتخابات خود از انجام وظيفه اصلي خود كه پاسخگويي است هم فرار مي‌كنند؟با لايه‌هاي فسادي كه اين‌سال‌ها در نهاد‌هايي مانند بنيادشهيد رخنه كرده بايد چه كرد كه در آينده ديگر شاهد اين فسادها و پرونده‌ها نبود؟عامل اصلي بروز و ايجاد اين سوءاستفاده‌ها چيست؟آيا تنها بايد با سياهي لشكر فسادها مقابله كرده و به تحقيق و تفحص بسنده‌كرد يا اقدامي مناسب‌تر لازم است؟چرا نمايندگاني كه تا قبل از 7اسفند در ميتينگ‌هاي انتخاباتي خود از نهضت مبارزه با فساد سخن مي‌گفتند،اين روزها درباره پرونده بنياد شهيد سكوت كرده اند؟

منبع: قانون

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
0
10
همه چیز باید شفاف باشد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
سلام نظریه دیشب اینجانب را ثبت نفرمودید؟مگه چه عیبی داشت؟یه جانباز
یاشار
|
United States of America
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
2
درخواست داریم این پرونده شفاف سازی شود و در رسانه ها اعلام شود هرچه سریعتر.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
چرانظر مارا نگذاشتید؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
0
0
باسلام عزیزان چرانظر اینجانب را ذیل ثبت نمی فرمائید؟خوبه مارا چشم انتظار گذاشتن؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین