کد خبر: ۳۵۵۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۰
دیدار رئیس‌جمهور ویتنام با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

شباهت ایران و ویتنام به روایت هاشمی/رئیس‌جمهور ویتنام: خوشحالم که به ایران آمدم+تصاویر

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظرفیت‌های همکاری ایران و ویتنام را بالا دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار ترونگ‌تان سانگ، رئیس‌جمهور ویتنام، مبارزات مردم این کشور با استکبار و استعمار را برای بسیای از ملت‌های آزاده جهان عبرت‌آموز و درس خواند و با اشاره به سفر خویش در زمان ریاست جمهوری، گفت: با علاقه به کشور شما آمده بودم تا روابط دو کشور را وارد مرحله جدیدی کنیم که چنین شده بود.

به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها، گفت: حضور جناب‌عالی آغازگر دوره جدیدی از روابط دو کشور است و می‌توانیم براساس ظرفیت‌ها و نیازها، مسیر تعامل ملت‌ها و نمایندگان بخش خصوصی ایران و ویتنام را هموار نماییم.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این مطلب که «شباهت دو کشور آسیب‌های جدّی در جنگ‌های ناخواسته است»، گفت: مهمتر از آن، تجربه شیرینی در بازسازی خرابی‌های جنگ داریم که می‌تواند در جهان جنگ‌زده کنونی به کمک ملت‌ها بیاید.

وی با تأکید بر این جمله که «تجارت دو کشور و همکار‌ی‌های علمی و فنی باید بیشتر شود»، گفت: مسؤولین باید ظرفیت‌های بالقوه کشور را عملی کنند که گردشگری و تعاملات فرهنگی و دانشگاهی زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها دارند.

هاشمی رفسنجانی، ترکیب هیأت همراه آقای ترونگ تان سانگ را نشان از تصمیم دولت ویتنام برای شناسایی ظرفیت‌ها و اقدام برای آغاز و تقویت همکاری‌ها دانست و گفت: امیدوارم شاهد گسترش همه جانبه همکاری‌ها باشیم که نیاز هر دو کشور برای ساختن بهتر ایران و ویتنام است.

ترونگ تان سانگ نیز با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با شخصیت‌های نظام، موفقیت‌های بین‌المللی ایران در مسایل هسته‌ای را تبریک گفت و افزود: خواستار تقویت روابط دو کشور در همه سطوح هستیم.

رئیس جمهور ویتنام با این جمله که «مردم ویتنام هاشمی رفسنجانی را معمار روابط دو کشور می‌دانند»، گفت: مردم کشور ما سفر حضرت‌عالی را فراموش نمی‌کنند که به عنوان رئیس‌جمهور به ویتنام آمدید و مسؤولین دو کشور در تمام این سال‌ها، هنوز براساس برنامه‌ها و توافقات سفر شما، برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.

وی با ارائه گزارشی از دیدارهای خویش در ایران به مذاکرات خویش با رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه جناب‌عالی در ایران و نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان تدوین کننده سیاست‌های کلی، دیدار با شما برای من و هیأت همراهم مهم بود.

تان سانگ با ابراز خرسندی از سفر به ایران، گفت: خوشحالم در سرزمینی هستم که یکی از خاستگاه‌های اصلی تمدن بشری بود.

رئیس‌جمهور ویتنام، برخورد منطقی ایران با اتفاقات سیاسی را نشانه هوشیاری مردم آن کشور دانست و با بیان ویژگی‌های مردم سرزمین خویش، گفت: مردم ویتنام کشور شما را خیلی خوب می‌شناسند و مسؤولین دو کشور به خاطر شناخت عمیق دو ملت، در مجامع بین‌المللی از همدیگر حمایت می‌کردند و خواهند کرد.

وی با تشریح برنامه‌های صنعتی و اقتصادی ویتنام در 25 سال آینده، گفت: با توجه به اوضاع نابسامان 30 سال گذشته، دست به اصلاحات ساختاری در بخش‌های مختلف زدیم که با همکاری مجامع بین‌المللی و به ویژه ایران، از آن حالت عبور کردیم و الان در مسیر توسعه صنعتی هستیم.

تان سانگ، با اشاره به عید نوروز و باستانی ایران، گفت: فرصت را مغتنم می‌شمارم و این عید را به شما و از طریق دفتر شما به همه مردم ایران تبریک می‌گویم.

رئیس جمهور ویتنام با اصرار و تأکید از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دعوت کرد که سفری جدید به ویتنام داشته باشد که پذیرفته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین