کد خبر: ۳۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۱

عقاب ها می آیند

آفتاب‌‌نیوز :  زماني که بولتون در باره سلاح هاي کشتار جمعي کوبا ، سوريه يا ايران گزارش مي دهد، با خوشحالي به نقشه هاي بعدي مي انديشد و آنچنان زياده روي مي کند که بالاخره سازمان سيا وارد عمل مي شود و تلاش مي کند از حضور وي در سناي آمريکا جلوگيري کند. آن چيزي که توجه منتقدان را از انتخاب بولتون بعنوان سفير آمريکا در سازمان ملل متحد توسط جرج بوش جلب مي نمايد ، جملات خودپسندانه ، گستاخانه ، دشمنانه و تحقير آميز وي در باره سازمانهاي جهاني است.   

او در سال ١۹۹۴ اشاره مي کند که براي وي  فرقي نخواهد کرد اگر که ١٠ طبقه از آسمان خراش دبيرخانه سازمان ملل در نيويورک از بين برود. در جایي ديگر مي گويد: جامعه ملل تنها زماني ارزش دارد که به آمريکا خدمت نمايد. در سال ٢٠٠٠ در يک مصاحبه راديوئي مي گويد: اگر من امروز قرار بود شوراي امنيت را دوباره از نو خلق نمايم تنها يک کشور را عضو آن مي کردم و آنهم تنها قدرت دنيا  یعنی آمريکا بود. در هر حال انتخاب بولتون بعنوان سفير آمريکا در سازمان ملل متحد اين شايعه را قوت بخشيده است که جرج بوش مي خواهد در دومين دور رياست جمهوري خود زيان هائي را که در دور اول متحمل شد جبران نمايد و رابطه اش را با ساير نقاط جهان بهبود بخشد.

 اما واقعيت چيز ديگري است.انتخاب كونداليزا رايس براي پست وزارت خارجه نشان داد که دولت آمريکا هيچ گاه در تصورش هم حتي تصميم به تغييرات کوچک هم نداشته و نخواهد داشت. بخصوص اينکه انساني فتنه انگيز و بدنامي چون بولتون از سوي كونداليزا رايس مامور مي شود اصلاحات ضروري در جامعه بين الملل به وجود آورد. رايس در زمان کانديداتوري بولتون مي گويد: وي بايد براي تغييرات تاخير افتاده در سازمان ملل متحد تلاش نمايد.

منتقدان آمريکايي کانديداتوري بولتون براي پست نامبرده اشاره مي کنند که" انتخاب کساني چون بولتون به عنوان سفير سازمان ملل متحد که کاملا عاري از ديپلماسي بوده و جنگ طلبند از سوي قدرتمندان خود ادامه سنتي ديرينه است. 

گفته هاي آلبرايت جزئي از تاريخ است. در ماه مه سال ١۹۹۶ در يک مصاحبه مطبوعاتي از وي سئوال مي شود که " ما شنيده ايم که در اثر تحريم اقتصادي عراق در حدود نيم ميليون کودک کشته شده اند. آيا شما فکر مي کنيد پرداختن اين قيمت گزاف ارزشي دارد؟ او جواب مي دهد: من فکر مي کنم اين تصميم خيلي دشواري بود اما به اعتقاد ما ارزش خود را داشت".

پرسنل جديد براي پست هاي دومين دوره دولت بوش در اولين ماه هاي دوره جديد با يک جابجائي خصمانه بخصوص در بخش وزارت خارجه و سازمان سيا از ميان نئوکنزرواتيو ها و وابستگان تنگاتنگ آنان صورت گرفت. اين دو پست مهم ( وزارت خارجه و سازمان سيا) از سوي نئوکنزرواتيوها از تاريخ ١١ سپتامبر ٢٠٠١ بعنوان مرکز توجه يک خط سياسي صلح جوي ناتوان که در مقابل جنگ طلبي ناتوان است مورد حمله قرار گرفت. حاكميت وزارت خارجه آمريکا از سوي نئوکنزرواتيو ها بيانگر تصويري بسيار بد از ايالات متحده آمريکا بخصوص در دنياي اسلام بود.

 پاول-رایس

بر عکس پاول اما رايس اصلا بنظر نمي رسد که گوشي براي شنيدن داشته باشد و يا منطق را با منطق جوابگو باشد. افزون بر اين رايس از دنياي خارج از آمريکا اطلاع بسيار کمي دارد. بطوري که حتي نمي توان رهبري بخش خارجي يک روزنامه متوسط آمريکايي را بدست وي سپرد. مگر اينکه صاحب امتياز روزنامه پدرش باشد. اين مسئله خود را از زماني که وي دور دنيا سفر كرده و بعنوان ناجي دموکراسي در خاور ميانه و خاور نزديک مقالاتي قرائت مي کند، بخوبي نشان داده است. 

وي کاملا سطحي و بدون هيچ ملاحظه اي هر گونه حساسيت و جبهه مخالفي را ميان خاورميانه و آسياي مرکزي بعنوان دليلي بر درستي استراتژي نئوکنزرواتيو ها مي داند. رايس زماني که به وزارت خارجه فرستاده شد تمامي چيزهائي را که به او متعلق بود با خود به همراه برد از جمله مشاورش فليپ سليکوو. نام فليپ سليکوو زماني معروف شد که وي مسئول کميسيوني شد که بعد از ١١ سپتامبر مامور شد بررسي كند که چه اطلاعاتي قبل از اين واقعه در اختيار رياست جمهوري و مشاورين امنيتيش قرار گرفته و آنها چه نتايجي از اين اطلاعات گرفته اند. 

اينکه چرا يک چنين کمیسيوني را دقيقا مردي چون سيليکور که رابطه اش با بوش و رايس مشهور عام و خاص بود بايد رهبري نمايد در ابتدا باعث مخالفت هايي شد که البته بي نتيجه مسکوت ماند. ناگفته نماند که نتيجه تحقيقات اين کمیسيون به نفع بوش و رايس تمام شد و آنها از هر گونه اتهامي مبرا شدند. يکي ديگر از کانديدا هاي وزارت خارجه جديد که فورا هم مورد قبول قرار گرفت انتخاب کارن هوگز در پست منشي دولت براي ديپلماسي تبليغي بود. پست جديدي که بجاي پست تبليغات خارجي قرار گرفته بود. پست قبلي خانم کارن مشاور رئيس جمهور در رابطه با رسانه ها بود. وي هم اکنون مامور آن است و تلاش مي كند آبروي رفته آمريکا را در جهان بخصوص در کشور هاي عربي دوباره بدست آورد و مناسبات را بهبود بخشد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین