کد خبر: ۳۵۵۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

آداب و رسوم چهارشنبه سوری در اینستاگرام پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در اینستاگرام خود متنی در مورد آیین چهار شنبه سوری منتشر کرد.
آفتاب‌‌نیوز : پرویز پرستویی بازیگرمجموعه هایی چون امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ در پست شخصی اینستاگرام خود نوشت:چهارشنبه‌سوری که با نام‌های چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود. یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژهٔ چهارشنبه — نام یکی از روزهای هفته — و سور به معنای عیش و عشرت ساخته شده است.

آداب و رسوم چهارشنبه سوری در اینستاگرام پرویز پرستویی

طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی بر افروخته می‌شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش را معمولاً در بعد از ظهر سشنبه شب روشن می‌کنند و همراه جشن و آیین و جملات خاصی از روی آن می‌پرند .از این رو آتش عنصر بنیادین آیین جشن چهارشنبه سوری ست.

در مناطقی از ایران در در شب چهارشنبه سوری سه کپه آتش 《به نشانه سه پند بزرگ ایرانیان باستان پندار نیک ، گفتار نیک و کردار نیک 》روشن میکنند و با پریدن از آتش و رقص و پایکوبی این شب را جشن میگیرند

 .این شب آجیل مخصوص خود را دارد که به آجیل چهارشنبه سوری یا آجیل مشکل گشا معروف است و در آخر شب اعضای خانواده و دوستان و آشنایان در کنار هم به عنوان شب چره میل میکنند.

چهارشنبه سوری در شهرهای مختلف با آیین و رسوم مخصوص همان شهر برگزار میشود و از رسوم برجسته این شب به جز آتش و رقص و پایکوبی و نور و فشفشه که در همه جا یکسان است میتوان به ، قاشق زنی ، شکستن کوزه ، خوردن آش، پاشیدن آب از پشت بام ، و اسپند دود کردن و به آسمان فرستادن بالن اشاره کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین