کد خبر: ۳۵۵۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰

گودرزی: آیا تغییر مسئول یک هیئت به معنای تعلیق است؟

وزیر ورزش و جوانان گفت: من و معاونانم هیچ مشکلی با هیچکسی نداریم و اگر دیگران احساس تقابل و تعارض می‌کنند، این مشکل خودشان است.
آفتاب‌‌نیوز : محمود گودرزی که میهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری در شبکه دوم سیما بود درباره میزان رضایتش از عملکرد وزارت ورزش و جوانان در 2.5 سال اخیر اظهار داشت: نسبتاً راضی هستیم. به هر حال با وضعیتی که وجود داشت عملکرد ما قابل دفاع است.

به گزارش تسنیم، وی در خصوص آخرین وضعیت فدراسیون‌ها و ورزشکاران المپیکی گفت: وضعیت نسبتا خوب است، برای کاری که فدراسیون‌ها در مسیر المپیک انجام می‌دهند 2 گروه نظارت دارند، گروه اول کمیته ملی المپیک و گروه دوم حوزه قهرمانی و پشتیبانی وزارت ورزش که شرایط را رصد و منعکس می‌کنند و تلاش‌ آنها برای رفع ضعف‌ها است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: 5 ماه تا رسیدن به زمان آمادگی کامل در المپیک فرصت وجود دارد. الان نمی‌توان گفت که ورزشکار صد درصد آماده است، باید برنامه‌ها به شکلی باشد که ورزشکار در زمان بازی‌های المپیک به آمادگی کامل برسد. در حال حاضر این وضعیت وجود ندارد و فقط براساس سهمیه‌هایی که کسب شده، می‌توان تعداد مدال‌ها را حدس زد. ما در 8 دوره المپیک قبل از انقلاب 29 مدال و در 7 دوره پس از انقلاب 32 مدال کسب کرده‌ایم که میانگین هر دوره 3.5 مدال بوده است. باید به این مسئله نیز توجه کرد که بضاعت ورزش ما به لحاظ فنی و قهرمانی همین است. در یک دوره به صورت اتفاقی و البته با مساعدت ویژه 12 مدال کسب می‌شود و در دوره دیگر فقط  2 مدال، رسیدگی‌ها یک مسئله است و سطح و اندازه ورزش ما مسئله دیگر.

گودرزی عنوان کرد: بخش عمده‌ای از مسائل مالی است. آن زمانی که دلار 1200 تومان بود شرایط برای برگزاری اردو مطلوب‌تر بود. به هر حال در شرایط کنونی باید برای برگزاری اردو و سایر مسائل منابع مالی تامین شود. بخش عمده دیگر مربوط به سفرها است که باید در تورنمنت‌های مختلف شرکت کرد. پس پول و اعتبار نقش مهمی دارد، البته با مدیریت و فعالیت علمی و فنی بخشی از این مسئله را می‌توان حل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گلایه‌هایی در این میان شنیده می‌شود؟ گفت: رئیس فدراسیون باید هزینه‌ها و اعتباراتش را مدیریت کند. از زمان حضور من و در ابتدای هر سال تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌شود که در آن هر فدراسیون آورده‌هایش را اعلام می‌کند. در کشتی 7 میلیارد تومان اعتبار از طرف ما داده می‌شود و فدراسیون نیز قبول کرده که 25 میلیارد تومان از سایر منابع جذب کند. پس باید 32 میلیارد تومان توسط فدراسیون مدیریت شود، اگر این مبلغ کم است، پس آن موقع محاسبات‌شان غلط بوده و اگر نتوانسته‌اند مدیریت کنند، خطا کرده‌اند. ما در مجموع 75 تا 80 میلیارد تومان برای 51 فدراسیون اختصاص می‌دهیم که میانگین هر فدراسیون 1.2 میلیارد تومان است. در چنین شرایطی اگر سهم کشتی از 7 - 8 میلیارد نیز بیشتر شود باید از سایر فدراسیون‌ها این مبلغ را کم کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به شرایط فدراسیون والیبال عنوان کرد: رئیس فدراسیون اعلام کرد که نیاز زیادی به بودجه دولتی ندارد. او توانسته چندین تیمش را ساماندهی و مدیریت کند و حتی به سایر بخش‌ها نیز کمک داشته باشد. به نظرم این یک الگوست که بقیه‌ هم می‌توانند از آن استفاده کنند. به نظرم فدراسیون‌ها نباید توقع زیادی از منابع دولتی داشته باشند.

گودرزی با اشاره به موضوع حق پخش تلویزیونی که پول زیادی از سوی صدا و سیما به ورزش تزریق نشده و با اشاره به این که شنیده می‌شود ممکن است بازی‌های المپیک پخش نشود، گفت: شما اجازه دارید مطالبه‌ عمومی را نفی کنید ولی ما نمی‌توانیم؟ به نظرم صدا و سیما علی‌رغم تعهدی که در موضوع حق پخش کرده اما از این کار سر باز می‌زند.

وی با اشاره به گلایه‌های فدراسیون کشتی تصریح کرد: در کشتی 4 هزار و 815 سکه به عنوان پاداش پرداخت شده و این بدان معناست که بخشی از کمک‌ها به فدراسیون از کمک‌های دیگر است، در واقع کمک‌ها فقط همان 7 میلیاردی نیست که مورد تصویب قرار گرفته است. به نظرم اینگونه نمی‌شود که ما در پایان سال بگوییم 200 میلیارد می‌خواهیم. باید این کار در ابتدای سال انجام شود. در واقع دبه کردن جایز نیست.

وزیر ورزش و جوانان در خصوص نامه رسول خادم به رئیس جمهوری، گفت: این که بیان کنیم نامه سرگشاده نوشته شده، درست نیست. مسیر منطقی این است که ابتدا کار به مراکز تخصصی عنوان شود که در این خصوص نامه‌ای به من نوشته نشد، من خودم در هیئت دولت گلایه‌ها را مطرح کردم که رئیس جمهور نیز عنوان کرد این مسائل را منعکس کنیم و بر روی آن دستور مناسبی داد تا من به همراه نوبخت چاره‌ای بیندیشیم. باید این نکته را هم اشاره کنیم که بودجه وزارت ورزش 42 درصد برای سال آینده افزایش پیدا کرده که این مبلغ به صورت میانگین برای سایر دستگاه‌ها 12.5 درصد بوده است. ضمن این که بودجه وزارت ورزش در سال قبل از آن نیز 60 درصد افزایش داشت که این نشان می‌دهد بودجه این وزارت در 2 سال اخیر 2 برابر شده است.

گودرزی ادامه داد: ما در دوره نسبتاً ریاضت هستیم. اینکه برای مثال بخواهیم از خارجی‌ها دعوت کنیم با پول بلیط و هزینه اسکان و... خودمان بدهیم، این برای کشور ما نیست و با شرایط فعلی مناسب نیست. شنیدم که یکی از مجارها گفته بود شما یا خیلی ثروتمند هستید و یا مشکل دارید.

وی در خصوص اختلاف وزارت ورزش با کمیته ملی المپیک اظهار داشت: من و معاونانم هیچ مشکلی نداریم. اگر دیگران تقابل و تعارضی احساس می‌کنند، این مشکل خودشان است. در جلسه ستاد بازی‌های آسیایی اینچئون اعلام کردیم که کمیته ملی المپیک مسئول اصلی است و ما وظیفه پشتیبانی کامل داریم. حتی هیچ کدام از ما دخالتی در امور مربوطه نداشتیم. من در جلسه اول ستاد عالی بازی‌های المپیک هم به کمیته ملی گفتم که چارچوبی از وظایف را برای ما تعیین کنند که این اتفاق رخ داد.

وزیر ورزش و جوانان درباره موضوع تغییر اساسنامه فدراسیون‌ها که یکی از انتقادات کمیته ملی المپیک بود، گفت: تغییر مسئول یک هیئت آیا به معنای تعلیق است؟ گاهی اوقات از این واژه برای ترساندن استفاده می‌شود.

گودرزی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: سال 94 یکی از سخت‌ترین سال‌های پولی در نظام اسلامی بود، به طوری که ارزش دلار 3 برابر شد و این محدودیت ایجاد کرد. در واقع قدرت مانور در مسائل مختلف 3 برابر کمتر شد، این که قرار باشد سازمانی پول چاپ کند و به سایر بخش‌ها واریز کند نمی‌شود، باید برنامه‌ریزی‌ها در فدراسیون‌ها به قدری منعطف باشد که برای بحران آماده باشند. توصیه می‌کنم دوستان در جهت آرامش محیط و ورزشکاران تلاش کنند تا ان شا الله باعث شادمانی شوند و از عرصه المپیک بتوانیم آبرومندانه بیرون بیاییم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین