کد خبر: ۳۵۵۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

14 نکته برای پیشگیری از مسمومیت در نوروز

اگرچه مسافرت‌های خانوادگی و دوستانه در ایام تعطیلات نوروز باعث آرامش و تفریح است، اما امکان دارد برای برخی با مخاطراتی همراه باشد. مسمومیت غذایی هر ساله در تعطیلات نوروز افراد زیادی را گرفتار می‌کند و ضروری است تا در سفرهای نوروزی نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا از مسمومیت‌ها در امان باشیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، دکتر یسنا به‌منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با «عصر ایران» نکاتی را که مسافران نوروزی باید در زمینه جلوگیری از مسمومیت‌ها رعایت کنند، تشریح کرد.

رعایت این توصیه‌ها می‌تواند در سفرهای نوروزی دوران خوب و شیرینی را رقم بزند.

1- غذاهای مسموم‌کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجود اینکه اکثر مسمومیت‌های غذایی معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند خطرناک باشند.

2- مسمومیت و مرگ ناشی از بوتولیسم، در اثر غذا و کنسرو آلوده بروز می‌کند و بسیار کشنده است. بیمار مبتلا سریعاً باید به یک مرکز درمانی مجهز، جهت تزریق داروی ضد سم منتقل شود.

3- بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی (که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده است) یا سوسیس و کالباس آلوده بروز می‌کند. علایم و نشانه‌های این مسمومیت با تأخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می‌شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع، و خشکی و درد گلو است. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع داروی ضد سم (Anti toxin) در مرکز درمانی است. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت کند.

4- چنانچه در سفر از غذای آماده کنسرو شده استفاده می‌کنید، با جوشاندن کنسرو به مدت 20 دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کرد.

5- هرگز غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت (اگر هوای اتاق گرم باشد، بیش از یک ساعت) در دمای محیط رها نکنید. برای دوباره گرم کردن غذاهای باقیمانده آنها را تا 74 درجه سانتیگراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی که بیش از 3 روز باقیمانده‌اند را مصرف نکنید.

6- همیشه قبل از آماده کردن یا خوردن غذا، دستهایتان را با صابون بشویید. نوعی از اسهال میکروبی در طی سفر و به دلیل عدم رعایت بهداشت قابل انتقال است. به خاطر داشته باشید دستهایتان را بعد از استفاده از سرویس‌های بهداشتی، برداشتن گوشت خام، سیگار کشیدن، دست زدن به حیوانات و دست زدن به زباله‌ها حتماً بشوئید.

7- علایم و نشانه‌های برخی از مسمومیت‌های غذایی با تاخیر ظاهر می‌شود. یعنی ممکن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علایم در فرد مسموم بروز کند. علایم و نشانه‌های این مسمومیت‌ها شامل سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم می‌شود.

8- نکته طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی: «پختن غذا و خوردن آن در همان روز» است.

9- رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می‌شود. ضمن سفر از حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری کنید، چراکه به سرعت فاسد می‌شوند.

10- از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آن‌ها شکسته نشده باشد. اگر فرآورده‌ای ظاهر یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید و کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب در حال جوشیدن حرارت دهید و سپس مصرف کنید.

11- در طی سفر برای حمل مواد غذایی فاسدشدنی، از یخدان مناسب استفاده کنید. غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه هستند خیلی زود فاسد می‌شوند.

12- هنگام بازی کودکان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی مسموم نشوند. تماس پوست با برخی از این گیاهان (مانند گزنه) یا به دهان بردن آنها (مانند دیفن باخیا و خرزهره) منجر به مسمومیت شدید می‌شود.

13- در سفر از مصرف گیاهان یا قارچ‌هایی که در طبیعت وجود دارند اجتناب شود. تشخیص گیاهان و قارچ‌های سمی از انواع بی‌خطر، بسیار مشکل است.

14- در صورتیکه کودک شما ماده‌ای غیر خوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس (115) یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (1490) تماس بگیرید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین