کد خبر: ۳۵۵۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱

7 اسفند رای به اعتدال برای توسعه

در 7 اسفند امسال شاهد حماسه حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات بودیم. تجربه ای به یادماندنی از حضور مردم ایران برای حفظ همبستگی، تعیین سرنوشت و اعلام نظرات خود در چارچوب قانون که این خود می تواند درس مردم سالاری دینی برای ملت های منطقه باشد.
آفتاب‌‌نیوز : سید مهدی هاشمی - انتخابات 7 اسفند بنا به سخن رییس جمهور محترم که گفته بودند:"این رای صدها کتاب حرف و داستان آموزنده دارد". دارای ابعاد و نکات آموزنده بسیاری است. شاید بتوان گفت که این دوره اولین باری بود که در انتخابات احزاب و جریانات سیاسی به شکل بسیار گسترده ای و با بهره گیری از تمام ابزارهای رسانه ای مردم را تشویق می کردند که به لیست های انتخاباتی به طور کامل رای دهند حتی اگر از بعضی کاندیداهای این لیست ها را نیز شناخت کاملی نداشته باشند. واضح است پرسشی که در این میان به ذهن می رسد این است که آیا این گونه رای دادن میتواند عملی سنجیده باشد یا خیر؟

در کشورهای اروپایی  نیز رای دهندگان به لیست احزاب مورد نظر خود رای می دهند و حتی ممکن است شناختی از بعضی کاندیداها نداشته باشند. در صورتی که در جامعه ای احزابی باسابقه و قدرتمند وجود داشته باشند، این احزاب به جهت حفظ اعتبار و هواداران خود سعی خواهند داشت در لیست های پیشنهادی خود افرادی را که تا امکان شایسته باشد قرار دهند و بعد از انتخابات نیز سعی خواهند داشت تا کاندیداهای خود در مسیر اهدافی حرکت کنند که در ابتدا به جامعه معرفی کرده اند و بدین جهت می توان گفت که در این شرایط رای به کاندیداهایی که برای رای دهندگان، شناخته شده نیستند از مشکلاتی که در ظاهر امر به نظر می رسد، مصون است.

قبل از انتخابات 7 اسفند پیشبینی می شد که مجلسی 4 وجهی و پر از چهره های شاخص جریانات مختلف کشور تشکیل می شود اما به خاطر مسائلی که در احراز صلاحیت ها پیش آمد و رای گسترده مردم به لیست کامل، در نهایت شاهد مجلسی شدیم که ضمن در برداشتن تعدادی از چهره های مطرح و با سابقه دارای تعداد قابل توجهی از چهره های جوان و کمتر شناخته شده نیز هست که این امر خود می تواند همراه با فرصت ایجاد و تربیت مدیران جدید برای کشور باشد.
در تهران ائتلاف اصول گرایان با انجام تبلیغات گسترده در سطح شهر و نیز مطرح کردن مشکل و دغدغه اصلی جامعه و مردم که در واقع وضعیت معیشتی، اشتغال و رکود بود و نیز همراه بود با انتقادات گسترده از سیاست های دولت فعلی و نیز همچنین خرده گرفتن از اینکه در لیست مقابل اقتصاد دانی وجود ندارد، بر این فرض بودند که بهترین راهبرد ممکن را انتخاب کرده بودند.

اما مردم جدا از صحبت های انتخاباتی گروه ها، عملکرد گذشته و به خصوص دیدگاه های آنها در مورد برجام را مورد بررسی قرار دادند و به کاندیداهای جریانی رای دادند که به باور مردم، مسیرشان در سیاست گذاری بیشتر و محتمل تر می تواند به بهبود شرایط اقتصادی جامعه یاری رساند.

می توان گفت که مردم در واقع به اعتدال رای دادند. لیستی که در تهران حائز اکثریت آرا شد بر اساس مسائلی که پیش تر اشاره شده بود در واقع لیستی اعتدالی بود زیرا ترکیبی از اصلاح طلبان و اصول گرایان معتدل و به همراه معتدلین بود. از طرف دیگر این لیست را می توان حامیان برجام و سیاست های دولت تدبیر و امید دانست. از طرف دیگر رای مردم به این لیست با توجه به مطالبی که در ابتدا گفته شد، گویای این مسئله است که مردم این لیست را بخشی از یک جریان سیاسی قابل اتکا می دانند و امید دارند تا نمایندگان منتخب‌شان در مسیر خواسته هایشان گام بردارند.

اگر نتایج انتخابات 7 اسفند را نه صرفا بر اساس تقسیم بندی های سنتی سیاسی کشور که همواره اصلاح طلب و اصول گرا بوده است بلکه بر اساس موافقان برجام و مخالفان برجام تقسیم بندی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که اکثریت راه یافتگان به مجلس شورای اسلامی از موافقان برجام بوده و از نظر رای دهندگان توافق برجام به عنوان ریل گذاری های اولیه مسیر توسعه همه جانبه کشور می دانند.

امروز بیش از هر زمان دیگری به وفاق ملی برای حل مشکلات و قرار گرفتن در مسیر پیشرفت و توسعه نیازمندیم و مردم بزرگ و هوشمند ایران در 7 اسفند اولین گام را در این جهت با منطق و عقلانیت برای ایجاد آینده ای پرامید برداشتند تا مسیر توسعه کشور را بیش از بیش هموار سازند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین