کد خبر: ۳۵۵۹۵۹
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲

جالب‌ترین جشنواره‌های دنیا +تصاویر

همچون چهارشنبه سوری در ایران، در بسیاری از کشورهای جهان جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود که گاهی اوقات مراسم عجیب و جالبی در این جشنواره‌ها به چشم می‌خورد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش مهر، هرساله جشنواره های بسیار زیادی به مناسبت های خاص در اقصی نقاط جهان برگزار می‌شود که برخی از آنها ریشه در آئین سنتی و تاریخی داشته و آغاز آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد و بعضی دیگر در سال‌های اخیر و بیشتر برای جذب توریست در منطقه‌ ویژه گردشگردی انجام می‌شود.

برخی از این جشنواره‌ها برای تفریح و شادی است و آرامش روحی و جسمی را برای افراد به همراه دارد اما برخی دیگر هیجان‌های کاذب و پرخطر است که باعث مصدومیت و یا حتی مرگ شرکت کنندگان می‌شود. تعدادی جشنواره جالبی و عجیبی که سراسر دنیا برگزار می‌شود را در زیر می‌بینید:

 

جشنواره چراغ‌ها (light festival) - فرانسه

جشنواره چراغ (جشن برادران لومیر) هرساله در دسامبر در شهر لیون فرانسه برگزار می‌شود. در این سنت منحصر به فرد بر تمام دیوارهای مهم شهر و حتی خانه‌ها، با لامپ‌های رنگی اشکال زیبایی ساخته می‌شود که شب هنگام به آثاری بسیار دیدنی مبدل می‌شود. دو نقطه اصلی این برنامه معمولا کلیسای فورویره و محله دس‌تراکس است. ریشه‌های تاریخ این جشنواره به سال ۱۶۴۳ بر‌می‌گردد، زمانیکه مردم این شهر دچار بیماری طاعون شدند و پس از برطرف شدن این بیماری، هرسال با شمع، مقابل کلیسای شهر و برای احترام به حضرت مریم، مادر حضرت مسیح (ع) حاضر می‌شدند.

 

جشنواره پرتاب گوجه (La Tomatina) - اسپانیاا

در آخرین چهارشنبه ماه آگوست هر سال، مراسمی پرتاب گوجه در شهر والنسیا اسپانیا برگزار می‌شود که هرچند امروز به سرگرمی و تفریحی بزرگ تبدیل شده اما در ۲۹ اوت سال ۱۹۴۵ عده‌ای از مردم شهر در مبارزه‌ای خیابانی از گوجه استفاده کردند.

 

جشنواره شب تربچه (Night of the Radishes) - مکزیک

از سال ۱۸۷۹ رقابتی رسمی در شهرستان اوآخاکا مکزیک آغاز شد که مردم با تربچه اشکال خاصی را می‌ساختند و آن را در بازارهای محلی عرضه می‌کردند. این مسابقه در روز ۲۳ دسامبر هر سال برگزار می‌شود و به برنده‌های آن جوایز نفیسی اهدا می‌شود؛ اتفاقی که باعث افزایش سفر توریست‌ها به این شهر و رونق اقتصادی آن شده است.

 

جشنواره پذیرایی از میمون (The Monkey Buffet) - تایلند

شهر لوپبوری تایلند در ۲۵ نوامبر هر سال میزبان یک جشنواره عجیب است. در سال ۱۹۸۹ با حمایت سازمان گردشگری این کشور آسیایی، شرایط ویژه‌ای برای تغذیه میمون‌ها فراهم شد. بر این اساس، هر سال در کنار معبد «Prang Sam Yot» بیش از ۴ هزار کیلو میوه برای تغذیه میمون‌ها در محل‌هایی خاص تعبیه می‌شود تا آنها به آرامی مشغول خوردن شوند. اتفاقی که طبق نظر مردم محلی، باعث جذب گردش بیشتر به این شهر شده است.

 

جشنواره دویدن مقابل گله (The Running of the Bulls) - اسپانیا

یکی از جشنواره‌های پرحادثه در شهر پامپلونا اسپانیا برگزار می‌شود که جوانان مقابل یک گروه کوچک از گاو که معمولا شش گاو نر هستند، شروع به دویدن می‌کنند تا به نوعی توانایی و قدرت خود را به رخ بکشند. به اعتقاد اسپانیایی‌ها منشا این جشنواره به اوایل قرن ۱۴ باز می‌گردد که گاوها برای فروش به سطح شهر آورده می‌شدند. این جشنواره که هر سال با مصدومیت و گاه مرگ شرکت کنندگان همراه است، امروز در برخی شهرهای پرتغال، فرانسه و مکزیک هم برگزار می‌شود.

 

جشنواره فرش گلی (Burning Man) - ایتالیا

در هفته دوم می هر سال فستیوال فرش گل اینفیوراتا در نزدیکی رم ایتالیا در شهر گانزانو برپا می‌شود که توریست‌ها و بازدیدکننده‌های زیادی را به خود جلب می‌کند. این جشنواره از سال ۱۷۷۸ در این مکان برگزار شده و در آن هنرمندان بسیاری نقاشی‌ها و آثار خود را در خیابان‌ها به نمایش می‌گذارند.

 

جشنواره هندوانه (Chinchilla Melon) - استرالیا

شهر چین‌چیلا استرالیا اواخر ماه فوریه هر سال میزبان یکی از بزرگترین جشنواره‌های غذایی دنیاست که در آن مردم نه تنها به سمت یک دیگر هندوانه پرتاب می‌کنند بلکه کارهایی از جمله اسکی روی هندوانه می‌پردازند. این فستیوال هر ساله در اواخر ماه فوریه برگزار می‌شود.

 

جشنواره بازل (Carnival of Basel) - سوئیس

کارناوال یا جشن شهر بازل، بزرگ‌ترین جشن در کشور سوئیس محسوب می‌شود که هر ساله بین ماه‌های مارس و فوریه در بازل برپا می‌شود. در این کارناوال مردم لباس های عجیب و غریب به تن می کنند و به خیابان ها می آیند. این جشن تا نیمه شب نیز ادامه دارد. کارناوال بازل یا «فاسناخت» ساعت ۴ صبح روز دوشنبه بعد از چهارشنبه خاکستری، شروع می‌شود و بعد از ۷۲ ساعت یعنی ساعت ۴ صبح پنجشنبه به پایان می‌رسد.

 

جشنواره رنگ‌ها (Holi Festival) - هند

جشن هولی از اعیاد رسمی مردم هندوستان بوده که جشنواره‌ای ملی و مذهبی بهاره بوده و به جشنواره رنگ‌ها نیز معروف است. این جشن در روز ماه مارس و آخرین روز زمستان برگزار می‌شود که همه مردم هندوستان در این روز تعطیل هستند. در این جشن دو روزه، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدانه‌های مخصوص به سوی یکدیگر و نیز اجرای موسیقی و رقص، به شادی می‌پردازند. در این آئین، همه افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می‌کنند و باور دارند که با فرارسیدن بهار، بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده‌است.

 

جشنواره مجسمه برف (Sapporo Snow) - ژاپن

این جشنواره ماه فوریه در شهر ساپورو ژاپن برگزار می‌شود که بیش از هفت روز طول می‌کشد. این مراسم در پارک‌های اودوری، سوسکینو و اتسودومه برگزار می‌شد که نخستین مرتبه در سال ۱۹۷۴ و با برگزاری مسابقه بین‌المللی مجسمه سازی با برف در پارک اودوری آغاز شد. موضوع مجسمه‌ها متفاوت است و اغلب ویژگی‌های یک رویداد، ساختمان‌های معروف و یا فرد خاص توسط مجسمه‌سازان طراحی و در بازدید توریست‌ها قرار می‌گیرد.

 

جشنواره ریو (Rio Carnival) - برزیل

ریودو ژانیرو برزیل میزبان بزرگ‌ترین کارناوال جهان است. در این جشن که در ماه‌های فوریه و مارس هر سال برگزار می‌شود، مردم با لباس‌های سنتی برزیل که بسیار زیبا و رنگارنگ هستند، به خیابان‌ها می‌آیند و به شادی می‌پردازند. این جشنواره، جشنواره شادی یا همان کارناوال شادی نیز نامیده می‌شود.

 

جشنواره مرکبات (Lemon- citrus) - فرانسه

جشنواره سالانه مرکبات روز سیزدهم فوریه هر سال از روز ۱۳ فوریه و به مدت ۳ هفته در شهر موناکو در فرانسه برگزار می‌شود. در این جشنواره مجسمه‌های غول پیکری که با استفاده از انواع مرکبات مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به وزن تقریبی ۱۵۰ تن ساخته شده که در بین مردم رژه می روند. این جشنواره که عمری ۸ ساله دارد، باعث جذب هزاران توریست به این منطقه جهت تماشای این مجسمه‌های خوشبو و زیبا می‌شود.

 

جشنواره فانوس رنگی (Lemon- citrus) - چین

جشن فانوس، جشن سنتی در چین است که در روز پانزدهم نخستین ماه سال قمری در گا‌هشمار چینی برگزار می‌شود؛ این جشن نمایانگر پایان‌سال نوی چینی است، و آماده‌سازی برای آن از روز دهم سال نو آغاز می‌شود. در این روز چینی ها ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌هایشان روشن می‌کنند و هنگام شب، فانوس در دست، مسیر می‌پیمایند. در گذشته، فانوس‌ها ساده بودند و تنها امپراتوران و اشراف، فانوس‌های آراسته و بزرگ داشتند؛ در سال‌های اخیر، فانوس‌ها با طرح‌های جدید و متنوع تزیین می‌شوند؛ مثلا فانوس‌هایی به شکل جانوران مرسوم است. ریشه این جشن به امپراتوری هان و بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین