کد خبر: ۳۵۵۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

«غار کرفتو»، خانه امن الهه هراکلس

بر روی سردر ورودی یکی از اتاق‌های طبقه‌ی سوم غار کرفتو، کتیبه‌ای یونانی وجود دارد که در این کتیبه از «الهه‌ی هراکلس» یاد شده و در آن آمده است «این خانه هراکلس است، هرکس در آن وارد شود در امان است».
آفتاب‌‌نیوز :
منطقه‌ کردستان، اثر باستانی و تاریخی غار کرفتو در صخره‌ی مرتفعی در حدود 67 کیلومتری شمال غرب دیواندره و با احتساب همین مسافت در شرق شهر سقز واقع است.

دسترسی به غار باستانی «کرفتو» از طریق شهر دیواندره و سه راهی تکاب گورباباعلی و از طریق سقز و مسیر آسفالته صاحب به میرسعید و از طریق تکاب و مسیر جاده‌ی روستای علی آباد امکانپذیر است.

کرفتو به‌عنوان یکی از آثار شاخص و حائز اهمیت کردستان در تحت شماره 230 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در طول سال بسیاری از علاقه‌مندان داخلی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.

غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی است و به احتمال زیاد در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته است، در گذشته بر اثر سکونت اقوام گوناگون تغییرات و دگرگونی و دخل و تصرفاتی در غار ایجاد شده و فضاهایی به‌صورت اتاق‌های تودرتو، راهرو، و دالان عبوری و... به‌وجود آمده است از همین‌رو در میان غارهای دست‌کن، شهرت فراوانی دارد.

ارتفاع دهانه‌ی ورودی فعلی غار از سرتپه در حدود بیست تا بیست و پنج متر بوده که در گذشته راهی به نسبت سخت و دشوار در کمر کوه و صخره هدایت بازدیدکنندگان به داخل غار وجود داشت، به صورتی‌که با قرار دادن شماری سنگ چین و استفاده از پلکان‌های چوبی علاقه‌مندان با دشواری می‌توانستند به داخل راه یابند.

در قسمت جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره‌ای و دست‌کن ایجاد شده که در هر طبقه علاوه‌بر ایجاد اتاق‌های تودرتو با پنجره‌ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی و درگاهی‌های مربوطه، دالان‌ها و راهروهای عبوری به‌منظور ارتباط با طبقات، پله‌های تراشیده شده در سنگ و ... و حتی اقدام به ایجاد جای مناسب کلون و چفت و بست پنجره‌ها و درگاهی‌ها شده است.

بر روی دیوار برخی اتاق‌های طبقات و راهروهای عبوری آنها نقوشی به‌صورت خلاصه شده از جانوران و گیاهان وجود دارد، اما زیباترین بخش معماری غار، طبقه‌ی سوم آن بوده که علاوه‌بر دقت در تراشیدن و کندن اتاق‌ها، فرم خاص سقف‌ها به‌صورت کمانی و ایجاد درگاهی‌ها و پله‌های آستانه آن، پنجره و نورگیرهای اتاق‌ها از نظر تزئینات به کار رفته و .... اهمیت خاصی دارد.

بر روی سردر ورودی یکی از اتاق‌های طبقه‌ی سوم کتیبه‌ای یونانی وجود دارد که تا حد زیادی صدمه دیده است در این کتیبه از «الهه‌ی هراکلس» یاد شده و در آن آمده است «این خانه هراکلس است، هرکس در آن وارد شود در امان است».

ستون فقرات اصیل غار قریب به 750 متر طول دارد که از این مسیر پرپیچ و خم، دهانه‌ها و دالان‌های گوناگونی منشعب می‌شود و از همین‌رو تاکنون کسی قادر به شناسایی همه‌ی این مسیرها و تهیه‌ی نقشه‌ی کامل آن نبوده است.

مسیر طبیعی غار، تفاوت‌های بسیاری دارد، طوری‌که در برخی بخش‌ها علاوه‌بر وسعت خاص دالان‌ها و تالارهای طبیعی و ارتفاع زیاد سقف آنها، قسمت‌هایی وجود دارد که باید به حالت سینه‌خیز و به دشواری از آن‌ها عبور کرد.

این غار در سال ۱۳۷۹ گمانه‌زنی شد و با بررسی‌های باستان‌شناختی در محوطهٔ بیرون و داخل غار آثاری از دوران‌های مختلف به دست آمد.

کشف تراشه‌های سنگی در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بیرون غار می‌تواند نشانه‌ای از استفادهٔ انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار باشد.

هم‌چنین نمونهٔ سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامهٔ سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم هجری را مسجل می‌کند.
منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین