کد خبر: ۳۵۶۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

مواد‌سمی مرگبار اطرف‌تان را بشناسید

در دنیای اطرافمان بسیاری مواد سمی وجود دارد که افراد با ناآگاهی به این سموم خود را به کام مرگ می کشانند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر مریم کارگر راضی، عضو هیأت علمی دانشگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: مواد سمی ممکن است موادی بسیار معمولی از ترکیبات طبیعی  یا سنتزی باشند، در واقع هر ماده ای که از میزان قابل تجویز بیشتر مصرف شود سم به شمار می آید.

به گزارش آفتاب، وی ادامه داد: سموم ناشی از منابع گیاهی و حیوانی در دنیای باستان بسیار شناخته شده هستند که شامل زهر حشرات، مار و الکالوئید های گیاهی می باشند .

دکتر کارگرراضی در خصوص میزان سمی بودن مواد بیان کرد: مواد سمی ممکن است بی ضرر یا حتی در مواردی،جزء مواد کاملا ضروری بدن باشند اما، مصرف مقدار زیاد آن آزار دهنده یا حتی کشنده باشد مانند نمک وشکر که در صورت مصرف زیاد می توانند سبب بیماری های زیادی شوند. 

وی در خصوص واکنش های متفاوت افراد نسبت به مواد سمی گفت: اغلب افراد نسبت به یک ماده شیمیایی ممکن است  واکنش های متفاوتی نشان دهند به عنوان مثال چند گرم قند هیچ نشانه حادی در یک شخص سالم نشان نمیدهد در حالی که همین مقدار برای یک شخص دیابتی، بسیار مضر است.

دکتر کارگرراضی افزود: مواد شیمیایی به صورت دارو های تزریقی اثرات سریع تری دارند به عنوان مثال هنگامی که نیکوتین  داخل عضله تزریق شود مسمومیت آن 50 بار بیشتر از مصرف خوراکی می باشد و یا حتی آب آشامیدنی، چنانچه از طریق دهان واردشود بسیار گوارا است اما وقتی آب به مقدار زیادی از راه بینی ویا دهان به داخل شش ها کشیده شود کشنده است.

وی تصریح کرد: هر چیز می تواند سمی باشد، مانند بسیاری از مواد پاک کنند فاضلاب، آشپزخانه‌ها، توالت ها که خاصیت خورندگی دارند،حشره کش ها، بعضی از مواد شوینده لباس وآمونیاک از جمله مواردی هستند که برای انسان سمی است.

دکتر کارگر راضی در خصوص تاثیرمواد سمی بر روی بدن ادامه داد:مواد سمی بدون استثنا سلول های زنده را از بین می برند، مثل اسید ها و باز های خورنده حتی اگر به صورت رقیق تهیه شوند نقش تجزیه کننده را در هیدرولیز مواد پروتئینی مولکول های زنده دارند.

وی در خصوص مسمومیت ناشی از جیوه خاطرنشان کرد:این مسمومیت ممکن است چند هفته در بدن فرد نمایان نشود اما هنگامی که نشانه های این مسمومیت که شامل فقدان تعادل، فقدان دید، لامسه وشنوایی احساس شود خسارات قابل توجهی به مغز و سلسله اعصاب وارد می کند که چنین خسارات معمولا غیر قابل برگشت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین