کد خبر: ۳۵۶۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

کره شمالی موشک بالستیک به دریای ژاپن پرتاب کرده است

پیونگ یانگ همچنین مدعی است در جریان پرتاب موشکی اخیر، در نوعی آزمایش شبیه‌سازی شده از یک وسیله نقلیه، با هدف بازگشت امن نوعی کلاهک هسته‌ای موفق بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : کره شمالی از یک پایگاه شلیک موشک در جنوب غرب این کشور، یک فروند موشک بالستیک را به دریای ژاپن پرتاب کرده است.

به گزارش میزان، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، این شلیک حدود 5:55 صبح روز جمعه (28 اسفند) به وقت محلی در منطقه‌ای در استان «سوکچون» در جنوب غرب این کشور پرتاب شد و با پرواز حدود 800 کیلومتر به «دریای ژاپن» فرود آمد.

وی به نوع این موشک اشاره ای نکرد، اما خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع نظامی گزارش داد، این موشک ، نوعی موشک میان برد «رودونگ» بوده که تا 1300 كيلومتر برد دارد . موشك‌هاي بالستيك قادر به حمل كلاهك‌هايي با مواد انفجاري بسيار قوي و يا مواد شيميايي هستند.

روز سه شنبه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به ارتش این کشور دستور داد برای پرتاب چند موشک بالستیک و آزمایش انفجار کلاهک هسته ای در «مدت زمانی کوتاه» آماده شوند.

پیش از این در ماه جاری (مارس 2016)، رهبر کره شمالی به ارتش دستور داد با استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای که به ادعای وی ساخت کره شمالی است، آزمایش‌های هسته‌ای انجام دهد.

پیونگ یانگ همچنین مدعی است در جریان پرتاب موشکی اخیر، در نوعی آزمایش شبیه‌سازی شده از یک وسیله نقلیه، با هدف بازگشت امن نوعی کلاهک هسته‌ای موفق بوده است.

آمریکا: کره شمالی دو موشک پرتاب کرده است

در همین حال، یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت کره شمالی در واقع نه یک موشک، بلکه دو موشک بالستیک پرتاب کرده است .

این سخنگو که خواسته است نامش فاش نشود، اقدام کره شمالی را نقض قطعنامه های سازمان ملل دانسته است.

وی در حالی که به موشک‌های میان‌برد بالستیک اشاره داشت، گفت: « امریکا پرتاب دو موشک بالستیک را از کره شمالی ردیابی کرده است. هر دو موشک به احتمال قوی ام.آر.بی.ام نودونگ (Nodong MRBM) بوده اند.

سخنگوی یادشده افزود: « این پرتابها نقض چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به شمار می آیند.»

واشنگتن از نزدیک نظاره‌گر اوضاع است

چند ساعت بعد از این پرتاب، وزارت امور خارجه امریکا بدون اشاره و یا تایید آزمایش موشکی پیونگ یانگ، اعلام کرد از نزدیک نظاره‌گر اوضاع شبه جزیره کره است.

 جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، گفت: «ما بار دیگر از کره شمالی می خواهیم از اقداماتی که بر تنش در منطقه می افزاید، خودداری کند و به جای آن بر گام‌های واقعی به سمت انجام وظایف و تعهدات بین المللی خود متمرکز شود.»

 وی همچنین تاکید کرد امریکا به هماهنگی و همکاری نزدیک خود با همتایان و شرکایش در منطقه ادامه خواهد داد.

 کره شمالی در سال 2005 میلادی خود را قدرتی هسته‌ای اعلام کرد و در سالهای 2006، 2009، 2013 و 2016  چهار آزمایش تسلیحات هسته‌ای انجام داد.

 این کشور همچنین آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده است که یکی از آنها ماه گذشته صورت گرفت. کره شمالی هدف از این حرکت را قراردادن نوعی ماهواره نظارت بر زمین در مدار عنوان کرد.

 این در حالی است که شماری از کشورها این پرتاب را محکوم کرده و نوعی آزمایش موشکی پنهانی دانسته‌اند.

 پیونگ یانگ به خاطر آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب موشک هدف تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته است.

 شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی، تحریم‌های اقتصادی متعددی را علیه این کشور به تصویب رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین