کد خبر: ۳۵۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۹

رايس: کره‌ شمالي رژيم خطرناکي است

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارس خبرگزاري يونهاپ، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ي آمريكا، با اعلام اين مطلب افزود: با اين‌که کره‌ي شمالي رژيم خطرناکي است؛ اما ما نبايد از شرايط ثبات و امنيت در شبه جزيره‌ي کره برداشت نادرستي داشته باشيم؛ زيرا اقدامات بازدارنده‌ي قابل ملاحظه‌اي بر ضد فعاليت‌هاي کره‌ي شمالي در اين منطقه در دست انجام است.

اظهارات وزير امور خارجه‌ي آمريکا در حقيقت پاسخي به تهديدهاي اخير کره‌ي شمالي است که اعلام کرده است در مذاکرات شش جانبه به منظور حل و فصل بحران هسته‌يي پيونگ يانگ شرکت نخواهد کرد، مگر اين‌که واشنگتن تحريم‌هاي اقتصادي را بر ضد اين کشور لغو کند.

کره‌ي شمالي در آخرين نشست مذاکرات شش جانبه در نوامبر 2005 در چين، به شدت از اقدامات خزانه داري آمريکا در ممنوع کردن بانک‌هاي آمريکايي در معامله با موسسه‌ي بانکي دلتا آسيا مستقر در ماکائو انتقاد کرد. موسسه‌ي بانکي دلتا آسيا متهم به اقدامات خلاف قانون از جمله جعل، پولشويي و قاچاق به سود کره‌ي شمالي است.

کره‌ي شمالي در يادداشت اعتراضي پيش از اين گفته است که آمريکا با اعمال تحريم اقتصادي بر ضد پيونگ يانگ موجبات ناکارآمدي مذاکرات شش جانبه را فراهم کرده است و به همين سبب کره‌ي شمالي تمايلي براي شرکت مذاکرات ياد شده را ندارد.

از سوي ديگر، واشنگتن با اصرار بر موضع خود در تحريم اقتصادي برضد پيونگ يانگ از جمله تحريم معاملات پولي و بانکي با موسسات مالي و اعتباري کره‌ي شمالي تاکيد کرده است که مذاکرات شش جانبه و اقدامات خلاف قانون پيونگ يانگ دو موضوع کاملا جدا از هم هستند.

کاندوليزا رايس در ادامه گفت: جورج بوش رييس جمهور آمريکا، قصد ندارد اقدامات خلاف پيونگ يانگ در جعل دلارهاي تقلبي و پولشويي را بدون پاسخ بگذارد.

وي گفت: فقدان اعتراض و شکايت مجامع بين‌المللي از اقدام آمريکا در اعمال تحريم مالي برضد کره‌ي شمالي نشان دهنده‌ي عادلانه بودن تصميم واشنگتن در اين زمينه است.

رايس تاکيد کرد: تنها راه براي کره‌ي شمالي جهت خروج از انزوا کنار گذاشتن برنامه‌هاي هسته‌يي و ملحق شدن به جهان است.

وزير امور خارجه‌ي آمريکا تاکيد کرد: کاخ سفيد هيچ گونه اوهامي درباره‌ي ماهيت رژيم کره‌ي شمالي و شرايطي که مردم اين کشور در آن بسر مي برند و نياز به گفت‌وگو درباره‌ي اين موضوعات ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین