کد خبر: ۳۵۷۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

عفو بین الملل فاش کرد: ترکیه به اجبار آوارگان سوری را به کشورشان باز می گرداند

سازمان عفو بین الملل امروز (جمعه) اعلام کرد: آنکارا به طور غیرقانونی با نقض قوانین جهانی، ترکیه و اتحادیه اروپا، ظرف 7 تا 9 هفته گذشته با توسل به زور هزاران آواره سوری را به کشورشان بازگرداند.
آفتاب‌‌نیوز :
جان دالهوسین مدیر این سازمان در اروپا و آسیا گفت: سران اروپا با نادیده گرفتن حقوق اولیه بشر در صدد بستن مرزهای خود بر روی آوارگان سوریه بسر می برند با آنکه می دانند ترکیه دیگر کشور امنی برای آوارگان از جنگ داخلی در سوریه بشمار نمی آید و امنیت در این کشور روز به روز در حال فروکش کردن است.

از سوی دیگر وزارت خارجه ترکیه بازگرداندن اجباری مردم سوریه به کشورشان را تکذیب کرد، اما سازمان عفو بین الملل می گوید که برای اثبات مدعای خود دلایل و شواهد مستند در اختیار دارد که بر اساس آن مقامات ترکیه از اواسط ژانویه به این سو تقریبا همه روزه 100 مرد و زن و کودک سوری را از ترکیه بیرون رانده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین به گفته سازمان عفو بین الملل، آن دسته از آوارگان سوری که توسط دولت ترکیه ثبت نام شده اند و به عنوان پناهنده به رسمیت شناخته شده اند، از خدمات اولیه مانند امکانات بهداشتی و آموزشی محروم هستند.

خبرگزاری رویترز در پایان یادآور شده که ترکیه طی ماه مارس سال جاری میلادی با اتحادیه اروپا به توافق رسید که در ازای دریافت کمک های مالی آن دسته از آوارگان سوری را که به طور غیرقانونی وارد یونان شده اند، بازپس گرفته و زمینه سفر آنها را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا فراهم آورد.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال 1389، موج آوارگی مردم این کشور نیز آغاز شد و از جمعیت 5/23 میلیون نفری این کشور حدود 12 میلیون نفر آواره شدند که بیش از چهار میلیون و 200 هزار نفر آن به کشورهای دیگر از جمله ترکیه، لبنان و اردن رفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین