کد خبر: ۳۵۸۱۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
بررسی گزینه‌های ریاست مجلس خبرگان پنجم

رقبای هاشمی برای ریاست خبرگان چه‌کسانی هستند؟/شانس کدام‌یک بیشتر است؟

نتیجه انتخابات اسفند ۹۴ گام دوم حماسه‌ای بود که در ۲۴ خرداد ۹۲ آغاز شد و این‌بار رای اکثریت به کاندیداهای مورد تایید هاشمی بود و دیگر شرایط مانند سال ۸۹ نیست که مخالفان هاشمی قدرت مانور زیادی داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
اما چرا هاشمي باز هم براي رياست خبرگان مناسب است؟ ياسر فرزند آيت‌ا... هاشمي به اين سوال پاسخ خوبي داده است: «آقاي هاشمي همواره به دنبال حضور افراد متعهد و امتحان پس داده در رأس مجلس خبرگان بودند. به همين دليل هم از رياست آيت‌ا... مشكيني و آيت‌ا... مهدوي كني حمايت كردند و به اين دو بزرگوار در اداره مجلس خبرگان كمك مي‌كردند. در شرايط كنوني نيز اگر ايشان تشخيص بدهند شخص ديگري توانايي اداره مجلس خبرگان را دارد اين احتمال كه خودشان كانديداي رياست نشوند بسيار زياد است. با اين وجود اگر احساس تكليف كنند و احساس كنند در صورت عدم حضور ايشان رياست مجلس خبرگان به دست افرادي خواهد افتاد كه از صلاحيت كافي در اين زمينه برخوردار نيستند قطعا كانديدای رياست مجلس خبرگان خواهند شد.»

به گزارش آفتاب، صادق زيباكلام مي‌گويد: «هاشمي قطعا اعلام نامزدي خواهد كرد و من شانس ايشان را براي رياست زياد مي‌بينم چون نه تنها ۱۵ نفري كه از تهران وارد مجلس شدند به ايشان راي مي‌دهند بلكه نمايندگان خبرگان در استان‌ها هم ممكن است به ايشان راي دهند؛ ضمن اينكه اصولگرايان نامزد شاخصي ندارند.»

در حالي كه اكثريت شانس رياست هاشمي در مجلس خبرگان را قوي مي‌دانند اما از سوي ديگر اقليتي كه نمي‌خواهند شاهد اين رياست باشند با ذكر اسامي ديگر درصدد هستند تا از ابهت برتري هاشمي بكاهند مثلا حجت‌الاسلام ابراهيمي كه مواضع او درباره هاشمي روشن است، مي‌گويد: «تصورم مي‌كنم رقابت بين آيات موحدي كرماني و هاشمي شاهرودي خواهد بود. هاشمي با توجه به تركيب مجلس خبرگان پنجم نمي‌تواند اميد داشته باشد كه باز هم به كرسي رياست مجلس خبرگان تكيه بزند. با توجه به زاويه‌اي كه ايشان با جامعه روحانيت گرفته، بعيد است نمايندگان خبرگان راي به رياست ايشان بدهند.»

درباره هاشمي شاهرودي بايد به روابط او با هاشمي‌رفسنجاني اشاره داشت كه امكان دارد اين دوستي سبب انصراف هاشمي شاهرودي از كانديداتوري براي رياست شود. دوستي هاشمي شاهرودي با هاشمي‌رفسنجاني مسبوق به سابقه است چنانكه در همين مجلس خبرگان بارها به عنوان نيروي همسو با هاشمي‌رفسنجاني عمل كرد.

از سوي ديگر زيباكلام درباره احتمال نامزدي هاشمي شاهرودي گفت: «بعيد است هاشمي شاهرودي به اين سادگي نامزدي رياست خبرگان را قبول كند مگر اينكه به ايشان تكليف شود. لذا اگر ايشان را استثنا كنيم شانس بعدي اصولگرايان جنتي است كه برخي حاضر نيستند به ايشان راي دهند و لذا شانس هاشمي زياد است چون اصولگرايان كسي را ندارند.»

در آن سو، اصولگرايان به آيت‌ا... موحدي كرماني به عنوان جدي‌ترين گزينه توجه دارند؛ گزينه‌اي كه البته با توجه به حضور در ليست هاشمي در انتخابات خبرگان رهبري، مي‌تواند گزينه قابل پذيرش براي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز باشد. با اين اوصاف شايد بتوان آيت‌ا... موحدي كرماني را گزينه بالقوه رياست دانست اما باز هم با توجه به وزن بالاي حاميان هاشمي در مجلس خبرگان كانديدا شدن موحدي كرماني ريسك بزرگي براي اوست كه مشخص نيست آيا آن را خواهد پذيرفت يا خير.

منبع:‌ آرمان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
66
12
مگر فکر کرده اید همه کشور تهران است که برای مجلس خبرگان تعیین تکلیف می کتید؟
انشااله فردی امین و شایسته بر این مسند تکیه زند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
ان شاءالله فردی شایسته و آگاه به مسائل روز ایران و جهان بر این مسند تکیه زند. کسی که بیشترین رای را در انتخابات کسب کرده چنین گزینه ای خواهد بود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
5
31
با سلام
آقای هاشمی بهترین گزینه برای ریاست مجلس است
کمال
|
Germany
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
5
20
فقط هاشمی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
0
6
هاشمی مثل قالی کاشان است هر چه بیشتر تهمت بزنن شخصیتش برای مردم بیشتر و ارزشمندتر می شود اینهمه تخریب از بزرگ و کو چک عوض اینکه هاشمی محو شود درخشانتر می شود و این از عجایب روزگار یا الطاف خفیه الهی است نمی دانم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین