کد خبر: ۳۵۸۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۸

شهردار سابق اسرائيلی به جاسوسی برای ايران متهم شد

آفتاب‌‌نیوز : جريس 58 سال سن دارد و در تلاش برای راه يافتن به مجلس اسرائيل (کنست) در انتخابات آينده بوده است.

آن گونه که رسانه های اسرائيلی از شين بت نقل کرده اند، جريس جريس در دهه هفتاد ميلادی به لبنان رفته و با فعاليت در جنبش فلسطينی الفتح در اعزام گروههای عملياتی به خاک اسرائيل شرکت داشته و در همان زمان با فعالانی از ايران در لبنان تماس برقرار کرده بوده است.

وی سپس به اسرائيل بازگشته و مدتی نيز در سالهای دهه نود در قبرس زندگی می کرده است. 

جريس در سال 1996 به اسرائيل بازگشت و به عنوان شهردار شهر فسوطه که شهرکی مسلمان نشين در نزديکی درياچه جليله در شمال اين کشور است انتخاب شد و در سال 2004 نيز تلاش کرد مرکزی تحقيقاتی در قبرس داير کند.

بنابر گزارشهای منابع اسرائيلی، جريس جريس به بازجويان شين بت اعتراف کرده که در ارتباط با اين مرکز تحقيقاتی با يکی از مأموران اطلاعاتی ايران در قبرس ديدار کرده و فرد ايرانی درمقابل پرداخت پول به او سفارش تهيه اطلاعاتی در مورد جامعه و حکومت اسرائيل داده و از او خواسته بوده است با پيوستن به يکی از احزاب اسرائيلی در صدد ورود به هسته های قدرت در اين کشور دربيايد.

آن گونه که در اين گزارشها آمده، جريس جريس همه خواسته های مأمور ايرانی را برآورده کرده و هنگامی که برای بار دوم با اين مأمور در قبرس ديدار کرده بوده، از او خواسته بوده است با مقامهای بلندپايه اسرائيلی ارتباط برقرار کند.

جريس جريس اکنون در شهر عکا در اسرائيل در بازداشت و در انتظار محاکمه به سر می برد.

در نوامبر 2004 (آبان 1383) نيز يکی ديگر از مسلمانان اسرائيلی به نام محمد غانم در روستای بقاع غربی در اطراف شهر حيفا در شمال اسرائيل به اتهام جاسوسی برای ايران بازداشت شد.

محمد غانم پنجاه به شغل اعزام کاروانهای حج و عمره به مکه و مدينه اشتغال داشته و آن گونه که پليس اسرائيل در آن زمان اعلام کرد، در همين سفرهای حج و عمره با مأموران اطلاعاتی ايرانی تماس برقرار کرده بوده است.

بازداشت وی دو روز پس از آن صورت گرفته که گروه حزب الله لبنان يک فروند هواپيمای بدون سرنشين ساخت ايران را برای عکسبرداری به شمال اسرائيل فرستاد، هرچند در اظهارات مسئولان اسرائيلی، هيچگونه ارتباطی ميان اين رخداد با بازداشت محمد غانم مطرح نشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین