کد خبر: ۳۵۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹

واکنش‌های جهانی به افشای "اوراق پاناما"

با افشای اسناد پاناما بسیاری از کشورهای جهان گفته‌اند موضوع را پیگیری می‌کنند. با این‌همه مسکو موضوع را عاملی برای ترویج "پوتین‌هراسی" در جهان خواند و نخست‌وزیر ایسلند هم گفته استعفا نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز : با افشای آن‌چه به "اوراق پاناما" معروف شده است بسیاری از دولت‌های جهان روز دوشنبه فورا خبر دادند که تحقیقات پیرامون تخلفات مالی احتمالی سیاستمداران، چهره‌ها و افراد ثروتمند کشورهای خود را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که این وزارتخانه برای روشن شدن این‌که آیا در موارد اعلام شده فساد و نقض قوانین آمریکا اتفاق افتاده است یا خیر به بررسی موضوع خواهد پرداخت.

سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که "به رغم نبود شفافیت کافی در بسیاری از معاملات انجام گرفته" این کارشناسان هستند که مشخص خواهند کرد آیا تحریم‌های آمریکا و قوانین کشور نقض شده است یا خیر.

دادستان‌های مالی فرانسه نیز از آغاز تحقیقات مقدماتی برای تقلب مالیاتی شدید خبر داده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، سخنگوی وزارت دارایی آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برلین نیز بررسی‌ها را آغاز خواهد کرد. رویترز به نقل از یک منبع خبری گزارش داد که بافین (Bafin) که دیده‌بان بازار مالی آلمان است نیز بررسی موضوع را آغاز کرده و قرار است نتیجه بررسی‌های خود را در اختیار وزیر دارایی کشور قرار دهد.

در همین حال استرالیا، اتریش، سوئد و هلند نیز از جمله کشورهایی هستند که در نخستین ساعاتی که از افشای اسناد پاناما می‌گذرد اعلام کرده‌اند تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌اند.

هم‌اکنون فعالیت‌های انجام شده آن دسته از بانک‌هایی که بر اساس اسناد منتشرشده به مشتریان خود کمک کرده‌اند اموال خود را به پناهگاه‌های مالیاتی منتقل کنند تحت نظارت است.

در برزیل نیز بنا به گزارش یک روزنامه محلی سیاستمداران هفت حزب این کشور مشتریان موساک فونسکا بوده‌اند. اداره مالیات برزیل نیز اعلام کرده است اطلاعات مرتبط با اجتناب از پرداخت مالیات از طریق افتتاح حساب‌های فراساحلی را بررسی می‌کند و در صورت تایید اطلاعات منتشر شده در اسناد پاناما، متخلفین به پرداخت جریمه‌ای تا ۱۵۰ درصد ارزش دارایی‌های اعلام نشده‌ی خود محکوم خواهند شد.

در آرژانتین نیز احزاب اپوزیسیون کشور خواستار توضیح مائوریسیو ماکری، رییس‌جمهور آرژانتین، شده‌اند. چرا که او پیش از این ریاست یک کمپانی تاسیس‌شده در باهاماس را برعهده داشته است. این کمپانی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی پدر او می‌شده است. البته ماکری در یک مصاحبه تلویزیونی کوتاه انجام هر گونه اقدام غیرقانونی را رد کرده و گفت که شرکت پدرش تماما قانونی بوده است.

انکارهای گسترده جهانی، از کرملین تا ایسلند

با این‌همه بخشی از کشورهای جهان نیز واکنش منفی به گزارش‌های منتشر شده نشان داده‌اند. سخنگوی ولادیمیر پوتین هدف از انتشار اسناد پاناما را تقویت "پوتین‌هراسی" در جهان خوانده است.

کرملین اعلام کرده است که اسناد منتشر شده شامل هیچ‌چیز "قطعی و جدیدی" نمی‌شود.

پاکستان نیز انجام هرگونه عمل غیرقانونی توسط خانواده نواز شریف، نخست‌وزیر کشور، را رد کرده است. اسامی دختر و پسر نواز شریف در اسناد پاناما در ارتباط با اقدامات مالی غیرقانونی به دست آمده است.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از آن‌که قانون‌گذاران این کشور خواستار انجام تحقیقات در رابطه با فعالیت‌های او شدند بر تعهد خود به شفافیت تاکید کرد. بر اساس گزارش‌ها پروشنکو فعالیت‌های اقتصادی خود را از اوت ۲۰۱۴ و در اوج درگیری‌ها میان اوکراین و طرفداران روسیه در کشور به جزایر ویرجین بریتانیا منتقل کرده است.

او در صفحه توییتر خود نوشت که احتمالا نخستین مقام بلندرتبه این کشور است که به رویه اعلام دارایی و پرداخت مالیات و مسایل تضاد منافع به صورت جدی عمل می‌کند.

در یکی از شدیدترین موارد، سیگموندور گونلاگسون، نخست‌وزیر ایسلند، که نام خود و همسرش در اسناد پاناما آمده است با درخواست‌های متعددی برای استعفا مواجه است. او با این‌همه اعلام کرد که به هیچ وجه استعفا نخواهد داد.

او در گفت‌وگو با رویترز گفت "قطعا" استعفا نخواهد داد و تاکید کرد که همسرش نیز همواره مالیات‌هایش را پرداخته است. او در این گفت‌وگو همچنین تاکید کرد که همسرش همواره مراقب بوده است که تا وقتی او در سیاست فعال است عملکرد مالی‌اش باعث ایجاد تضاد منافع نشود.

در انگلیس نیز، سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور، از اظهارنظر درباره این‌که آیا از خانواده و بستگان نخست‌وزیر کسی در شرکت‌های فراساحلی سرمایه‌گذاری می‌کرده است خودداری کرد. او این موضوع را "مساله‌ای شخصی" خواند.

"اوراق پاناما"

تقریبا ۶ /۲ ترابایت سند (برای مقایسه: ویکی لیکس ۷ / ۱ گیگا بایت سند بود) مربوط به تاسیس ۲۱۴ هزار شرکت فرامرزی از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۵ توسط فردی ناشناس فاش شده‌اند. این شرکت‌ها در دفتر وکالت "Mossack Fonseca" در پاناما به ثبت رسیده‌اند.

حجم اسناد افشا شده به قدری زیاد است که روزنامه "زود‌دویچه" از سازمان بین‌المللی خبرنگاران برای بررسی اسناد کمک خواسته است. در حال حاضر ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ۱۰۰ روزنامه و شبکه رسانه‌ای از ۸۰ کشور جهان در حال بررسی "اسناد پاناما" هستند که نتایج آن به‌ مرور منتشر خواهد شد.

بررسی‌های اولیه‌ این اسناد نشان می‌دهند که حدود ۱۴۰ سیاستمدار و مدیر برجسته از سراسر جهان در مظان اتهام پولشویی قرار دارند. در این میان نام ۱۲ رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر کشورهای جهان دیده می‌شود که برخی از آنان دیگر مسئولیت‌های دولتی ندارند.

شرکت برون‌مرزی متعلق به خلیفه بن زاید آل نهیان، نخست وزیر و حاکم ابوظبی اعلام کرده است که "قادر به توضیح و تفسیر اتهامات نیست."

حافظ و رامی مخلوف، دو پسر خاله بشار اسد هستند که نام آن‌ها در چند شرکتی که در پاناما به ثبت رسیده، دیده می‌شود. شرکتی نیز با نام ایاد علاوی، سیاستمدار عراقی به ثبت رسیده است.

جمال و علاء مبارک پسران حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر نیز نامشان دیده می‌شود. یکی از شرکت‌های علا مبارک که در خارج از کشور ثبت شده به موضوع تحقیقات ماموران اداره دارایی مصر تبدیل شده است.

ایان کامرون، پدر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس شرکت‌هایی را در آن سوی مرزهای کشورش به ثبت رسانده بود تا بتواند مالیات کمتری در بریتانیا بپردازد. ایان کامرون روز ۸ دسامبر سال ۲۰۱۰ درگذشت. دیوید کامرون هنوز به سئوالات خبرنگاران گاردین در این زمینه پاسخ نداده است. اسامی ۶ تن از اعضای مجلس اعیان انگلیس نیز در "اسناد پاناما" دیده می‌شود.

"مگا استار اینترپرایز" نام شرکتی صوری است که نیمی از آن در تملک لیونل مسی، ستاره جهانی فوتبال است. خورخه هورایکو، پدر مسی نیز در این شرکت شریک است. این شرکت فرامرزی حتی تا چند هفته پیش نیز فعال بوده است.

وکیل شیخ "حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی" نخست وزیر قطر اعلام کرده است که "اجازه ندارد در این زمینه اظهار نظر کند."

شرکت وابسته به ملک سلمان، پادشاه عربستان در "اسناد پاناما" نیز وجود دارد. وظیفه این شرکت تامین مالی خرید مسکن لوکس در لندن است.

اسامی نخست‌وزیر، وزیر اقتصاد و کشور ایسلند در "اسناد پاناما" نیز دیده می‌شود. شرکت فرامرزی زیگموندور داوید گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند، صاحب اوراق قرضه یک بانک است که در دوران بحران اقتصادی به سوی ورشکستگی کشیده شد و با "کمک مالی دولت" از بحران خارج شد. ارزش این اوراق قرضه اکنون بسیار بالا رفته و ثروت هنگفتی برای نخست وزیر به همراه آورده است.

نام ماریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین نیز در میان "اسناد پاناما" دیده می‌شود. دفتر ریاست جمهوری آرژانتین اعلام کرده که "شرکت فرامرزی" تاسیس شده، شرکتی خانوادگی بوده است و رئیس جمهور سرمایه‌ای در این شرکت ندارند.

نام تعدادی از شرکت‌هایی که در آن سوی مرزهای آذربایجان تاسیس شده‌اند با اعضای خانواده الهام علی‌اف، رئیس جمهور کشور پیوند خورده است. بیشتر این شرکت‌ها در تجارت طلا فعال هستند. دفتر وکالت "موساک فونسکا" در پاناما که به "بهشت مالیاتی" شهرت دارد این شرکت‌ها را به ثبت رسانده است.

دو ماه پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور اوکراین در سال ۲۰۱۴، پترو پوروشنکو، شرکت فرامرزی خود را به وسیله دفتر وکالت "موساک فونسکا" به ثبت می‌رساند. بر اساس گزارش مجله فوربس ثروت پوروشنکو برابر ۸۵۸ میلیون دلار است. او ماهانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار به حساب شرکت واریز کرده و از آنجا پول‌ها روانه اتریش و لیتوانی شده‌اند.

شرکت‌هایی با سرمایه‌های میلیونی که صاحبان آن‌ها بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هستند توسط دفتر وکالت "موساک فونسکا" در پاناما به ثبت رسیده‌اند. یکی‌از آن‌ها سرگئی رولدوگین است. او موزیسینی است که در سال ۱۹۸۵ سمت پدرخواندگی دختر پوتین را در مراسم غسل تعمید بر عهده گرفته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین