کد خبر: ۳۵۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۳

واکنش های بین المللی نسبت به از سرگیری تحقیق و توسعه سوخت هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : خبرگزاری رویترز با اشاره به گفته های دیپلمات های امریکایی در مورد بیانیه مزبور، تصمیم ایران را عاملی برای افزایش احتمال ایجاد مواجهه در جامعه بین المللی می داند. 

دیپلمات های غربی در گفت و گو به رویترز گفته اند: قبل از آن که تهران جزئیات این تصمیم و چگونگی اجرای آن را مشخص کند، امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین سعی دارند در مخالفت با ایران بیانیه ای را آماده کنند. بنا به گفته دیپلماتها پنج قدرت هسته ای دنیا تاکید دارند که ایران مذاکرات در مورد طرح پیشنهادی (طرح روسیه) را از سر بگیرد. البته این بیانیه احتمالا شامل تهدیدهایی مثل ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل نبوده و بیشتر جنبه سیاسی خواهد داشت. 

یک مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود، اهمیت این اعلامیه را بیشتر به خاطر حضور پنج کشور هسته ای دنیا، می داند. یک مقام ارشد امریکایی نیز گفته است چین بیشتر اصرار دارد هر کدام از پنج کشور به طور جداگانه بیانیه ای را صادر کنند. اما آنچه که مهم است نه یک اقدام سیاسی جدی بلکه شکل گیری یک اجماع است. 

روسیه و چین، پیش از این در مورد پیوستن به جبهه ای متحد علیه ایران با بی میلی عمل کرده اند. 

اما روسیه اینک در برخورد با ایران با مسائل تازه ای روبرو شده است. اول اینکه طرح روسیه برای غنی سازی مشترک اورانیوم ایران در خاک روسیه از سوی مقامات ایرانی پذیرفته نشده و اگر چه قرار است مقامات روسی برای گفت و گو در مورد این طرح به ایران سفر کنند اما این طرح پیشتر از سوی ایرانیها« غیر قابل پذیرش» خوانده شده است. 

دیپلمات ها می گویند: این مذاکرات می تواند تاثیر بسیاری بر عملکرد روسیه در مورد حمایت از اقدامات دیپلماتیک در مورد ایران و از جمله ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل، بر جای بگذارد. 

همچنین روسیه برای اولین بار ریاست گروه هشت کشور بزرگ صنعتی را بر عهده دارد و برای نشان دادن توانایی های رهبری اش در مرکز توجه، قدرت های بزرگ قرار دارد. 

در دو سال گذشته، تلاش واشنگتن برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل به خاطر اجبار برای به کار بردن استراتژی های دیگر ( مذاکره) یا عدم حمایت کشورهایی مثل روسیه به تعویق افتاده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین