کد خبر: ۳۵۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۰
قائم مقام وزیر امور خارجه:

هیچ مشکل حقوقی برای ازسرگیری تحقیقات هسته‌ای وجود ندارد

آفتاب‌‌نیوز : مصطفوی در خصوص تصمیم ایران برای ازسرگیری تحقیقات هسته‌ای گفت: ما اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم تحقیقات و مطالعات هسته‌ای را بر اساس حقوقمان در ان.پی.تی و تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی ازسربگیریم و آژانس نیز وظیفه دارد در این مسیر ما را یاری کند.

وی با ابراز تاسف از بیش از دوسال تعلیق فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای ایران توضیح داد: ما برای اعتمادسازی و نشان دادن پایبندی، همراهی و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به طور داوطلبانه تعلیق کردیم، اما این بدان معنا نیست که خود را از حقوق هسته‌ای مبتنی بر توافقات و معاهدات بین‌المللی محروم کنیم.

مصطفوی با اشاره روند مذاکرات ایران و اروپا در راستای رسیدن به تضمین‌هایی برای برخورداری ایران از حقوق مسلم و قانونی خود در غنی‌سازی و شفافیت بین‌المللی گفت: با توجه به اینکه از آغاز اعلام کرده بودیم موضوع تحقیقات هسته‌ای در دستور مذاکرات نیست و از حقوق ابتدایی و مسلم هر کشور عضو ان.پی.تی به شمار می‌رود، قاعدتا تصمیم ایران برای رفع تعلیق از آن نباید تاثیری در روند مذاکرات داشته باشد.

قائم مقام وزیر امور خارجه در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما از ابتدای انقلاب، شاهد این گونه تهدیدات بوده‌ایم و تهدیدات چیز تازه‌ای نیست، اما همواره تمام تلاش ما این بوده است که با نشان دادن رفتاری مبتنی بر احترام به قوانین بین‌المللی، مانع هرگونه تجاوز و تشنج باشیم.

مصطفوی در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر کشوری بخواهد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تهدید کند توان کافی و متناسب برای پاسخگویی به آن را داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین