کد خبر: ۳۵۹۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

دانشمند ایرانی ناسا: در ایران در زمینه رباتیک به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم

برای نخستین بار دانشمند ناسا به عنوان داور افتخاری در یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران 2016، حضور یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر حمیدرضا چابک جوان‌ترین دانشمند ایرانی عضو ناسا با حضور در این مسابقات، گفت: «این نخستین بار است که در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنم. سال گذشته یک دوره مسابقات در حوزه ربات‌ها به میزبانی ناسا برگزار شد که من به عنوان نماینده این سازمان گزارشی مبنی بر عملکرد و پیشرفت ربات‌ها تهیه کردم و از آنجا که کشورهای زیادی در این رقابت‌ها حضور داشتند، وارد حوزه رباتیک شدم».

دانشمند جوان ایرانی عضو ناسا افزود: «با توجه به اینکه سال گذشته در مسابقات رباتیک ناسا نماینده بودم باید بگویم یازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار می‌شود، از وسعت بیشتری برخوردار است. حتی می‌توان گفت نسبت به کشورهایی که مسابقات جهانی بزرگی برپا می‌کنند، مسابقات ایران اوپن دارای بار علمی و مهارت دو چندان است».
دکتر چابک با اشاره به اینکه شرکت کننده‌های جوان حاضر در مسابقات ایران اوپن بسیار فعال و کوشا هستند، گفت: «در این رقابت‌ها دانشجویان شرکت کننده از کل کشور مشاهده می‌شوند و حضور تیم‌های مختلف از دانشگاه‌های متعدد نشان دهنده این مهم است که این دانشجویان نخبه بار علمی فراوانی دارند و به خوبی در بحث تئوریک نیز پیشرفت کرده‌اند».

وی افزود: «به طور کلی ساخت ربات‌ها بسیار عالی ارزیابی می‌شود و چنین رشد و پیشرفتی حاکی از آن است که در ایران در زمینه رباتیک به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم».

این عضو ناسا با بیان این مطلب که ربات‌ها در آینده در زندگی افراد نقش به‌سزایی ایفا خواهند کرد، افزود: «با توجه به اینکه زندگی در جامعه امروزی در بین ایرانیان و همه ملت‌ها از شکل سنتی به سوی مدرنیته در حال گذار است، بنابراین ربات‌ها نقش پررنگی در زندگی به عهده خواهند گرفت».

دکتر چابک تصریح کرد: «در مسابقات ایران اوپن ربات کروی شکلی را مشاهده کردم که می‌تواند در منازل کاربرد فراوانی داشته باشد و با توجه به اینکه پیچیدگی‌های زندگی امروز افزایش یافته و همه اعضای یک خانواده در جامعه مسئولیت‌هایی به عهده دارند، به کمک این ربات به راحتی می‌توانند از طریق ردیاب‌ها و سیستم‌های شبکه‌ای در داخل خانه نظارت کافی بر فرزندان خود داشته باشند».

دانشمند ایرانی عضو ناسا از کاربردهای دیگری که ربات‌ها در آینده نزدیک خواهند داشت گفت و افزود: «در محیط‌هایی که به لحاظ آلودگی صنعتی برای انسان خطرآفرین است، این ربات‌های ساخت دست بشر می‌تواند کاهش آسیب‌های انسانی را به همراه داشته باشد؛ این ربات‌ها در محیط‌هایی که آلوده به مواد رادیواکتیو و اسید است بسیار کاربرد دارد».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته با ملت‌های مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکایی آشنا شده ام و فرهنگ‌شان را فرا گرفته‌ام به این نتیجه رسیدم که همبستگی، تعامل و کار گروهی الگویی است که باعث رشد و ترقی در زمینه علمی می‌شود. خوشبختانه این ویژگی‌ها در ساخت ربات‌های تیم‌های ایرانی شرکت کننده در یازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران قابل مشاهده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین