کد خبر: ۳۵۹۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶

سردار پاکپور: رزمایش امنیتی پیامبر اعظم در هفته آینده برگزار می شود/سلاح سازمانی جدید در رزمایش تست نمی‌شود

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه رزمایش امنیتی پیامبر اعظم در روزهای 24 تا 26 فروردین برگزار می‌شود، گفت: این رزمایش در جنوب کرمان، شرق هرمزگان و جنوب خراسان جنوبی برگزار می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور در نشست خبری امروز خود افزود: هدف از برگزاری این رزمایش حفظ آمادگی رزمی در یگان‌های منطقه، نمایش قدرت نظامی، هویت‌بخشی و امنیت‌سازی منطقه مبتنی بر بومی‌سازی امنیت و تمرین تاکتیک‌ها و عملیات‌های آموزش‌داده شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روز اول رزمایش در منطقه سراوان، روز دوم در میرجاوه و روز سوم نیز تجمع فرماندهان بسیج و سپاه برگزار می‌شود و لشگر 41 ثارالله، لشگر 15 فجر، تیپ 33 المهدی، تیپ 110 سلمان، تیپ علی‌اکبر و یگان صابرین و همچنین هوانیروز سپاه حضور دارند.

پاکپور درباره به کارگیری سلاح‌های جدید در این رزمایش خاطرنشان کرد: موضوعات تحقیقاتی جدیدی در این رزمایش تست می‌شود و سلاح‌های جدید سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد، ولی سلاح سازمانی جدید در رزمایش تست نمی‌شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه هدف از برگزاری این رزمایش را اعلام آمادگی دفاعی سپاه دانست و گفت: ممکن است برخی از دشمنان در برآوردهای خود اشتباه کرده و دست به اقدامات بی‌خردانه‌ای بزنند، اما با برگزاری رزمایش‌ها توان قدرت خود را به رخ جهانیان می‌کشانیم.

پاکپور در بخش دیگری از این نشست خبری خود درباره‌ی مناطق ماموریت نیروی زمینی سپاه گفت: در مرزهای شمال غرب، غرب، جنوب شرق و شمال شرق کشور نیروی زمینی سپاه حضور دارد.در این مناطق همسایگان ما حاکمیتی بر مرزهای خود ندارد یا در کنترل مرزهای خود ناتوان‌اند. به گونه‌ای که تردد در مرزهای آنها به راحتی انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود : ما در شمال غرب کشور با ترکیه و عراق همسایه‌ایم که ترکیه کنترل نسبی بر مرزها دارد هر چند در استان‌های هم مرز این کشور با ما که کرد نشین هستند درگیری‌هایی وجود دارد اما در مجموع ترکیه بر مرزهای خود حاکمیت دارد، اما در مرزهای شمال عراق یعنی اقلیم کردستان گروههایی حضور دارند که حتی عراقی نیستند و ما با گروه‌های تروریستی و پ ک ک همسایه هستیم. بخصوص در منطقه روبروی پیرانشهر ما با پ ک ک مواجهیم. و خبری از نیروهای عراقی در این منطقه نیست. در واقع دولت مرکزی عراق هیچ حاکمیتی در مرزهای خود تا حدود قصر شیرین ندارد وما ناچاریم توان زیادی درمرزهای خود بگذاریم تا اجازه ندهیم ناامنی‌ها به عمق خاک کشور ما سرایت کند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در رابطه با مرزهای شرقی کشور نیز گفت: پاکستان بر مرز بلوچستان کنترلی ندارد و به همین دلیل تروریست‌ها به راحتی از مرزها عبور می‌کردند و پس از اقدامات تروریستی خود مجددا از مرزها خارج می‌شدند. افغانستان هم که سالهاست دچار آشفتگی است و اخیرا هم گروه‌های تند رو و تکفیری در حواشی مرزهای ما با افغانستان حضور یافتند که دولت افغانستان کنترلی برآنها ندارد.

وی در ادامه با اشاره به این که از اواسط دهه 80 کشور با مشکلات اساسی در مرزهای شمال غربی مواجه بود و کمین‌ها و مین گذاری‌های مختلفی بر سر راه نیروهای انتظامی و نظامی وجود داشت افزود: ما در منطقه بین پیرانشهر و سردشت حضور فیزیکی نداشتیم. این منطقه صعب‌العبور بود و قریب به 7 یا8 ماه سال در این منطقه اصلا تردد انجام نمی‌گرفت به همین دلیل آنجا جولانگاه عناصر ضد انقلاب بود. آنها وقتی علیه ما عملیاتی انجام می‌دادند ما باید با راکت های دوربرد یعنی 35 تا 40 کیلومتر عقبه دشمن را می‌زدیم اما از سال 90 ما عملیات‌های رزمی خود را در این منطقه آغاز کردیم.

پاکپور در همین رابطه افزود: سال 90 اوج درگیری ما با گروه‌های تروریستی بود که ما تعدادی شهید هم تقدیم انقلاب کردیم. اما تا مرداد 94 که انتهای عملیات‌های ما بود کل مرزهای شمال غرب را از عناصر ضد انقلاب آزاد کردیم و بر مرزهای خود مسلط شدیم. اکنون ما با خمپاره عقبه‌ی دشمن را می‌زنیم . اکنون ما در شمال غرب خلاء مرزی نداریم.، و منطقه‌ای نداریم که جولانگاه ضد انقلاب باشد. ما در همه‌ی این مناطق حضور داریم البته ممکن است ما در منطقه صفر مرزی شاهد عملیات تروریستی باشیم.

این فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره‌ی فعالیت‌های این نیرو و مرزهای شرق و جنوب شرقی کشور نیز خاطر نشان کرد‌: تامین امنیت این مرزها از سال 88 به ما سپرده شد و شهید شوشتری هم برای حفظ امنیت پایدار طرح‌های مختلفی را انجام می‌داد. مامعتقدیم مردم در ایجاد امنیت باید سهیم باشند. بنابراین ما عناصر بومی را به کار گرفته‌ایم و اکنون 9 هزار نفر از بومیان منطقه به عنوان بسیجیان بومی به ما کمک می‌کند البته در کنار این ما به مردم یاری، و به کار محرومیت زدایی نیز پرداختیم و بیمارستان ایجاد کرده و جاده‌ها را ترمیم کرده‌ایم و اقدامات آموزشی و مهندسی در این منطقه انجام دادیم.

وی همچنین تصریح کرد: ما در این منطقه خلاء مرزی 400 کیلومتری داشتیم اما با اقداماتی که انجام دادیم در سال جاری کل این 400 کیلومتر را پوشش می‌دهیم در طول این مرزها جاده‌ها و پاسگاه‌های فراوانی ساخته شده و ما در این مرزها مستقر شده‌ایم. نتیجه‌ی این فعالیت‌ها هم این شد که درگیری‌ها از عمق کشور به مرز کشیده شد و اکنون این درگیری‌ها در منطقه صفر مرزی انجام می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پاسخ به سوالی درباره‌ی حمایت‌ کشورهای خارجی از گروه‌های تروریستی مستقر در اطراف مرزهای کشورمان تصریح کرد:‌همه گروه‌های ترورسیتی که علیه ما اقدام می‌کنند از طرف کشور ثالثی حمایت می‌شوند. بسیاری از عناصری که در این گروه‌ها دستگیر می‌شوند به حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس اعتراف می‌کنند. برخی کشورهای این حوزه بسیار تلاش می‌کنند کشور ما را ناامن کنند و به دنبال سازماندهی و تجهز این گروه‌های تروریستی هستند اما ما آماده‌ایم و ازاقدامات آنها جلوگیری می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد:‌اشراف اطلاعاتی در برخورد با این تهدیدها بسیارمهم است ما این اشراف اطلاعاتی را در مرزها داریم و هر حرکتی را در نطفه خفه می‌کنیم.

پاکپور در بخش دیگری از اظهارات خود درباره‌ی فعالیت‌های مستشاری سپاه در عراق و سوریه هم گفت: ما دو هدف را در این ماموریت‌ها دنبال می‌کنیم هدف اول کمک به محور مقاومت است و ما افتخار می‌کنیم که به محور مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها کمک می‌کنیم ما اجازه نمی‌دهیم خط مقاومت شکسته شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه همچنین ماموریت دوم عملیات‌های مستشاری را تامین امنیت کشورمان ذکر کرد و گفت: ما تروریست‌ها را در سوریه و عراق زمین گیر می‌کنیم تا مجبور نباشیم درمرزها یا داخل کشور با آنها مقابله کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ وی در پایان درباره‌ی آمادگی دفاعی و امنیتی نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: اکنون آموزش‌های مختلفی به نیروهای انسانی داده شده و تجارب خوبی نیز ازعملیا‌ت‌های غرب و شرق کشور به دست آمده است. در بحث مستشاری هم نیروهای ما تجارب خوبی به دست آوردند که آنها را به نیروهای جوان منتقل می‌کنیم. علاوه بر این نزدیک به 95 دصد از تجهیزات ما آماده است و تجهیزات مستهلک‌ در نیروی زمینی سپاه وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین