کد خبر: ۳۶۰۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

پیام کپلر به زمین: وضعیت اضطراری!

شکارچی سیاره‌های ناسا وارد محدود‌ترین وضعیت عملیاتی خود شد درحالی که دانشمندان ناسا همچنان در تلاشند دلیل نقص فنی پیش آمده را دریابند.
آفتاب‌‌نیوز :
ناسا اعلام كرد رصد‌خانه فضايي كپلر رسما وارد وضعيت اضطراري شد، اين به آن معني است كه اين تلسكوپ وارد محدود‌ترين وضعيت عملياتي خود شد تا مهندسان از پايگاه زميني بتوانند نقص موجود در آن را شناسايي كرده و آن را دوباره به حالت قبل بازگردانند.

اين تلسكوپ كه هم‌اكنون در فاصله بيش از 120 ميليون كيلومتري از زمين قرار دارد و تاكنون توانسته بيش از پنج هزار سياره را در خارج از سامانه خورشيدي رصد كند، هفته گذشته دچار وضعيت اضطراري شد. آخرين تماسي كه با اين تلسكوپ برقرار شده چهارم آوريل 2016 بوده‌است و تا پيش از آن همه‌چيز كاملا عادي بوده‌است.

پايگاه زميني روز پنجشنبه به بروز اين مشكل پي برد، درست پيش از آنكه بخواهند در فصل جديدي از برنامه شكار سياره‌اي كپلر را به سوي مركز كهكشان راه‌شيري نشانه بگيرند. قرار بود كپلر به همراه رصد‌خانه‌هاي زميني به جستجوي ميليون‌ها ستاره در قلب كهكشان راه شيري بپردازد به اين اميد كه بتواند سياره‌هايي را در مدار اين ستاره‌ها يا در ميان سياره‌ها بيابد.

پیام کپلر به زمین: وضعیت اضطراری!

اين جديد‌ترين بحراني است كه كپلر در طول عمر كاري‌اش با آن مواجه شده‌است. اين فضاپيما كه در سال 2009 پرتاب شده‌است، توانست در سال 2012 بخش اول ماموريت خود را با موفقيت به پايان برساند. با وجود نقص‌هاي متعدد و پي در پي، كپلر تا به امروز به فعاليت خود در غالب پروژه K2 ادامه داده‌است. اما بروز نقص فني جديد با وجود فاصله 120 ميليون كيلومتري كه از زمين دارد، روند تعمير را دشوارتر خواهد‌ساخت.

به گزارش همشهری، درسال 2012 و 2013 دو چرخ از چهار چرخ واكنشي تلسكوپ از كار افتادند و مهندسان مجبور شدند ماموريت اين تلسكوپ را تغيير داده و برنامه‌اي جديد براي يافتن سياره‌هايي در مدار ستاره‌هاي كوتوله سرخ بنويسند. پيش از اين نقص فني جديد كپلر در آستانه آغاز نهمين كمپين ماموريت K2 بود،‌اما اين بخش از ماموريت اكنون به تاخير افتاده‌است.

به گفته چارلي سوبك مدير پروژه كپلر، حتي اگر با سرعت نور سيگنالي را به سوي كپلر بفرستيم، روند ارسال و دريافت اين سيگنال 13 دقيقه طول خواهد‌كشيد. سوبك مي‌گويد درحال حاضر اولويت اصلي مهندسان ناسا در اين پروژه رفع نقص ايجاد شده در كپلر است.

به گفته ناسا،‌تا به امروز بيش از هزار سياره (1963 سياره) از پنج هزار سياره كشف شده توسط كپلر به تاييد رسيده‌اند. اين تلسكوپ به احترام اخترشناس آلماني يوهانس كپلر نامگذاري شده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین