کد خبر: ۳۶۰۲۴۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
آغاز شمارش معکوس برای انتخابات پارلمانی سوریه؛

سوری‌ها فردا پای صندوق‌های رای/آغاز مرحله سکوت انتخابات از صبح امروز

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو مردم سوریه فردا (چهارشنبه) برای شرکت در دومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از بحران این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند. در این راستا رئیس کمیته عالی انتخابات در سوریه از آغاز مرحله سکوت انتخاباتی در این کشور از ساعت هفت صبح امروز (سه‌شنبه) خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، هشام الشعار، رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه گفت: از ساعت هفت صبح امروز (سه شنبه) هیچ نامزدی حق ندارد به تبلیغات انتخاباتی بپردازد. طرف‌های ذیربط در تمامی استان‌ها مسئولیت پایین آوردن پلاکاردها و اعلامیه‌های ویژه نامزدها را برعهده دارند.

به گزارش ایسنا، براساس ماده 58 قانون انتخابات، تبلیغات نامزدها 24 ساعت قبل از تاریخ شروع انتخابات باید متوقف شود.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پیشتر 13 آوریل را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه تعیین کرد.

اولین انتخابات پارلمانی سوریه هفتم مه سال 2012 برگزار شد.

پارلمان سوریه 250 کرسی دارد و انتخابات پارلمانی در این کشور هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، که آخرین دوره انتخابات آن در سال 2012 و پس از اصلاحات در قانون اساسی بود. به طوری که برای اولین بار، به احزاب متعدد اجازه شرکت در انتخابات داده شد.

براساس این گزارش، از مجموع بیش از 11 هزار داوطلب ورود به مجلس، برخی رد صلاحیت شدند، تعدادی انصراف دادند و در نهایت حدود 3500 نامزد در معرض آرای مردم قرار دارند که از میان آنها 250 نفر به مجلس راه خواهند یافت.

29 نامزد از استان دمشق ، 19 نامزد از استان ریف دمشق، 10 نامزد از استان درعا، پنج نامزد از استان قنیطره ، شش نامزد از استان سویداء ، 23 نامزد از استان حمص، 13 نامزد از استان طرطوس، 17 نامزد از استان لاذقیه، 22 نامزد از استان حماه ، 18 نامزد از استان ادلب، 20 نامزد از استان حلب، 32 نامزد از مناطق ریف حلب، 14 نامزد از استان دیرالزور، هشت نامزد از استان رقه و 14 نامزد از استان حسکه هم اکنون به تبلیغ برنامه‌های انتخاباتی خود برای راهیابی به مجلس پرداختند زیرا براساس قانون تا صبح امروز می‌توانند به تبلیغات ادامه دهند.

براساس این گزارش بیش از 7000 مرکز رأی گیری در انتخابات مجلس نمایندگان سوریه درهای خود را به روی مردم بازخواهند کرد. انتخابات از ساعت هفت صبح تا 19 همان روز برگزار خواهد شد. البته کمیته عالی انتخابات سوریه گفته است امکان تمدید یک روزه انتخابات در صورت استقبال گسترده وجود دارد.

همزمان مذاکرات صلح در ژنو فردا آغاز می‌شود و استفان دی‌میستورا قبل از دور جدید مذاکرات در صدد تکمیل کردن رایزنی‌های خود با بازیگران اصلی در حل بحران سوریه است و روز گذشته دیداری با ولید معلم وزیر خارجه سوریه در دمشق داشت و دمشق آمادگی خود را برای این مذاکرات اعلام کرده بود. دی میستورا قرار است امروز نیز راهی تهران شود تا با مقامات ایران درباره حل بحران مذاکره کند.

دولت سوریه اعلام کرده که به دلیل همزمانی انتخابات با مذاکرات از تاریخ 15 آوریل به بعد می‌تواند در مذاکرات ژنو شرکت کند.

نکته قابل توجه دیگر درباره انتخابات پارلمانی سوریه این است که به رغم تحریم این انتخابات از سوی برخی گروه‌های مخالف اما بسیاری نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند.

این در حالی است که "شورای سوریه دموکرات" در بیانیه‌ای ادعا کرد: انتخابات پارلمانی سوریه غیرقانونی است و ما از جامعه جهانی می‌خواهیم به این نمایش که از سوی نظام سوریه اجرا می‌شود، پایان بدهد.

در این بیانیه ادعا شده است: نظام سوریه با برگزاری این انتخابات برای به دست آوردن وقت و مشروعیت با روش‌های غیرقانونی تلاش می‌کند.

در این بیانیه آمده است: تمامی طرف‌ها باید به اقدام جدی برای حل بحران بیندیشند.

این شورا از گروه‌های دموکرات سوریه و کمیته نظارت بر آتش‌بس و شورای امنیت خواست به مسئولیت اخلاقی خود در قبال کشتارهای صورت گرفته در محله الشیخ مقصود عمل کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین