کد خبر: ۳۶۰۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
معاون وزیر نیرو:

ایتالیا چند نیروگاه با مجموع ظرفیت 500 مگاوات در ایران می سازد

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از امضای تفاهمنامه همكاری بین ایران و ایتالیا برای ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر به مجموع ظرفیت 500 مگاوات در كشورمان در پنج سال آینده خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : «علیرضا دائمی» عصر امروز (سه شنبه) در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به امضای تفاهمنامه همكاری صنعتی بین وزارتخانه های نیرو ایران و توسعه اقتصادی ایتالیا در تهران اشاره كرد و گفت: این تفاهمنامه برای ساخت چند نیروگاه تجدیدپذیر در ایران با مجموع 500 مگاوات به امضا رسید و قرار است شركت های ایتالیایی علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه، این برنامه را به سرانجام برسانند.

به گفته این مقام مسئول، نیروگاه های مورد نظر وزارت نیرو در زمینه های زیست توده، خورشیدی و زمین گرمایی هستند كه با توجه به ظرفیت های بسیار خوب در ایران از جمله بیش از 300 روز آفتابی در كشور، عملیاتی و اجرایی می شوند.
زیست توده یا بیومس (Biomass) یك منبع تجدیدپذیر انرژی است كه از مواد زیستی به دست می‌آید. همه زباله‌هایی كه منشا زیستی داشته باشند و از تكثیر سلولی پدید آمده باشند، بیومس نامیده می‌شوند.

انرژی زمین گرمایی، انرژی موجود در عمق زمین است كه از انرژی خورشیدی كه در مدت هزاران سال در داخل زمین ذخیره شده و همچنین فروپاشی یا زوال ایزوتوپ های اورانیوم رادیواكتیویته، توریم و پتاسیم در سالیان دراز در عمق زمین نشات گرفته كه به طور عمده در نواحی زلزله خیز و آتشفشانی جوان و صفحات تكتونیكی زمین متمركز شده است.
به گفته دائمی درحال حاضر یك شركت ایتالیایی در استان آذربایجان شرقی، یك نیروگاه زمین گرمایی را در دست ساخت دارد.

دائمی افزود: این تفاهم نامه پنج ساله است و مطابق یك برنامه زمانبندی تا سال 2021 میلادی محقق می شود و ایران محدودیتی برای سرعت عمل ایتالیایی ها در كار قائل نشده است.
وی ادامه داد: پس از گذشت پنج سال، این تفاهم نامه در دوره های پنج ساله دیگر نیز قابل تمدید است تا دستیابی به پنج هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در كشور تحقق یابد.

معاون وزیر نیرو تصریح كرد: این مهم در روز جاری به عنوان یك تفاهمنامه بین مسئولان دو كشور امضا شد كه با تامین شدن همه شرایط از جمله موافقت های زیست محیطی، خرید تضمینی برق تولیدی آنها مطابق قوانین و مقررات و یا اعطای اجازه صادرات برق، تبدیل به قرارداد خواهد شد.
وی با بیان اینكه امروز از نظر انرژی های تجدیدپذیر در كشور در شرایط خوبی نیستیم، گفت: ساماندهی پنج هزار مگاوات انرژی های نو در كشور تا پایان برنامه پنجساله ششم توسعه برنامه ریزی شده است. در چهار هزار و 500 مگاوات باقیمانده، سایر شركت های ایرانی و خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری می توانند ورود كنند.

دائمی همچنین از دالان های باد مناطق خواف و منجیل و سایر نقاط بادخیز ایران به عنوان مناطق مستعد تولید هزاران مگاوات انرژی بدون ایجاد هر گونه آلودگی گازهای گلخانه ای یاد كرد.
وی با بیان اینكه سیاست وزارت نیرو تقویت استفاده از انرژی های نو و پاك است، گفت: وجود یكسری ملزومات و قواعد بین المللی موجب شده است توجه بیشتری به این مهم مبذول داریم.
به گزارش ایرنا، براساس لایحه برنامه ششم توسعه، در پنج سال آینده 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید در كشور باید ساخته شود كه از این ظرفیت در سال‌های آتی حدود 16 هزار مگاوات با تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیكل تركیبی و سه هزار مگاوت توسط نیروگاه‌های DG (تولید پراكنده) و پنج هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.
صبح امروز ایران و ایتالیا در جریان سفر «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا به تهران هفت سند همكاری در زمینه های مختلف امضا كردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
امیررضا علی پور هشتلی آملی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
0
0
ما که این همه در بوق و کرنا می کنیم فنآوری هسته ای را به ارمغان آوردیم نمی توانیم یک نیروگاه برق درست کنیم ایتالیایی ها باید بی آیند برای ما درست کنند مگر در دانشگاه ها ی ما...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین