کد خبر: ۳۶۰۵۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
رئیس انجمن جراحان عمومی ایران هشدار داد

دیه‌های 300 میلیونی جراحی و افزایش شکایات کاذب از پزشکان

رئیس انجمن جراحان عمومی ایران گفت:‌ ما به دنبال تأمین امنیت حرفه‌ای و حق اعاده حیثیت از جامعه پزشکی هستیم؛ چرا که هم اکنون دیه‌های وسوسه‌برانگیز باعث افزایش شکایات کاذب شده و این به ضرر جامعه پزشکی است.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر بهزاد رحمانی در حاشیه یازدهمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران، گفت: عوارض جراحی‌ها معمولاً از خود عمل جراحی مشکلات بیشتری را برای بیمار فراهم می‌کند؛ چرا که جراحی‌ها قابل پیش‌بینی هستند اما عوارض اینگونه نیست و بیمار مجبور است در بخش‌های گرانقیمت هزینه‌های بیشتری بپردازد.

وی با اشاره به اینکه در کنگره جراحان سعی خواهد شد در مورد عوارض جراحی‌ها به راه‌ حل مناسبی دست پیدا کنیم، گفت: باید قبل از جراحی،‌ عوارض مربوطه را برای بیمار و خانواده او تشریح کرد؛ چرا که بسیاری از بیماران به محض مطلع شدن از عوارض آن و به دلیل هزینه‌های بالایی که دارد، بخش خصوصی را رها کرده و به بیمارستان‌های دولتی می‌روند. بنابراین پوشاندن عوارض جراحی از بیمار کار اشتباهی است.

رحمانی ادامه داد:‌ به عنوان مثال در جراحی‌های تیروئید چهار درصد عوارض آن مربوط به آسیب صدا است، بنابراین عوارض جراحی در همه جراحی‌ها وجود دارد که یکی از علت‌های آن خطای پزشکی است. این در حالی است که پزشکان مکلف به نتیجه عمل نیستند، اما اگر عارضه‌ای پیش آمد در مقابل کمیسیون‌های تخصصی مربوطه پاسخگو خواهند بود. در این کمیسیون‌ها مشخص می‌شود عارضه ناشی از خطای پزشکی بوده یا به دلیل ماهیت بیماری بوده است.

رئیس انجمن جراحان عمومی ایران از افزایش مهارت‌های پزشکان ایرانی پس از جنگ تحمیلی در کشور خبر داد و گفت:‌ مهارت پزشکان ما بسیار بالاست و این یکی از دلایل توریسم‌درمانی در کشور محسوب می‌شود. در حالی که از نظر ابزار پزشکی نسبت به برخی از کشورها پایین‌تر بوده اما در نرم‌افزار پزشکی حرف‌های زیادی داریم. همچنین خطاهای پزشکی ما به دلیل همین مهارت‌ها از میانگین جهانی کمتر است، اما به دلیل عوارض فنی شکایات بیشتری را شاهد هستیم.

رحمانی با انتقاد از وجود دیه‌های وسوسه‌برانگیز و سنگین در حوزه جراحی گفت:‌ متأسفانه رقم دیه‌های سنگین در مواقعی که اصول پزشکی رخ می‌دهد و گاهاً‌ تا 300میلیون تومان می‌رسد، شکایات کاذبی گاهی ایجاد می‌شود که این شکایات باعث شده شکایت‌های واقعی گم شوند.

وی همچنین در مورد وضعیت سالانه درمان در کشور گفت:‌ سرانه درمان هر فرد ایرانی 13500 تومان یا معادل چهار دلار است؛ این در حالی است که در برخی کشورها مانند کانادا سرانه درمان 14 هزار دلار است. بنابراین چگونه می‌توان با این سرانه پایین کارآمد بود. در حالی که کشور فقیری نداریم.

رحمانی تصریح کرد: نگاه دولت به امر درمان تعیین‌کننده سرانه درمان است؛ در حالی که سرانه درمان از لیست اولویت‌های دولت رتبه یازدهم را دارد. درآمد بیمارستان دولتی از بیمه، درآمد اختصاصی و از مردم که شش درصد است، تأمین می‌شود. بنابراین تا زمانی که بودجه‌های دولتی این وضعیت را دارد و رقم بالایی ندارند، بیمه‌ها پوشش کافی نخواهند داشت.

رئیس انجمن جراحان عمومی ایران همچنین یکی از مطالبات جامعه جراحان را تغییر ترکیب شورای عالی بیمه دانست و گفت:‌ متأسفانه جمعیت 11 نفره شورای عالی بیمه فقط دو پزشک دارد در نتیجه معلوم می‌شود که قیمت خدمات درمانی چگونه تعیین می‌شود.

رحمانی همچنین تأمین امنیت حرفه‌ای را یکی دیگر از مطالبات جامعه جراحان دانست و گفت:‌ سلامت مردم در حال حاضر به مخاطره افتاده، ریسک‌ افزایش یافته در نتیجه دیه‌های بالا باعث شکایات بیش از حد شده است و بیماران با ریسک بالا سرگردان شده‌اند. در این میان رضایت‌نامه‌ها هیچ کدام ارزش قانونی ندارند و خطای پزشکی در کشور ما به عنوان جرم محسوب می‌شود. در هر حالی که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست و جنبه حقوقی دارد.

وی افزود: در سال 93 سازمان نظام پزشکی اعلام کرد 28 درصد شکایات از جامعه پزشکی به نتیجه رسیده و 62 درصد به نتیجه نرسیده است. بنابر این درخواست جامعه جراحان این است رسیدگی به وضعیت بیمار هزینه‌ای را برای شاکی در بر داشته باشد تا پزشکان بتوانند از حقوق خود اعاده حیثیت کنند.

رئیس انجمن جراحان عمومی ایران بر افزایش 100درصدی سرانه درمان تاکید کرد و گفت:‌ در اینصورت افزایش تعرفه مهم نخواهد بود؛ چرا که هم اکنون پوشش بیمه‌ای مناسبی نداریم و تجمیع بیمه‌ها می‌تواند راهکار مناسبی باشد تا در این صورت تبعیض بیمه‌ای از میان رود و برخی اقشار فقط از خدمات تکمیلی استفاده نکنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی انجمن جراحان عمومی، نشست هم اندیشی جراحان عمومی کشور در حاشیه یازدهمین کنگره سالانه انجمن جراحان عمومی جمعه ۲۷ فرودین ماه در سالن برج میلاد برگزار خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین