کد خبر: ۳۶۰۶۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در استانبول مطرح شد

هشدار ایران به عربستان؛ از سرنوشت صدام و طارق عزیز درس عبرت بگیرید

هیات ایران با تلاش‌های مخرب عربستان سعودی در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در استانبول مخالفت قاطع کرد و نسبت به عواقب این رویکرد هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
منابع مطلع خبر دادند در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول (سه‌شنبه ۲۴ فروردین)، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به طرح چهار بند ضدایرانی و یک بند علیه حزب الله لبنان در پیش‌نویس اعلامیه اجلاس سران کشورهای اسلامی (پنج‌شنبه و جمعه 26 و 27 فروردین) که از سوی عربستان سعودی و با حمایت برخی از هم‌پیمانانش ارایه شده بود، این اقدام را برخلاف روح همبستگی اسلامی و در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانسته و نسبت به عواقب این رویکرد مخرب هشدار داده است.

به گزارش آفتاب، او با اشاره به تجربه سوء‌استفاده ابزاری از سازمان همکاری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی صدام علیه ایران اظهار کرده است: در آن مقطع آقای طارق عزیز، وزیر خارجه وقت عراق، بندهایی ضدایرانی را با حمایت تعداد معدودی از کشورهای منطقه به تصویب می‌رساند اما ما اعتنایی به این رویکردهای ضد ایرانی نمی‌کردیم. باید از گذشته درس عبرت گرفت، ببینید الان طارق عزیز کجاست؟

وزیر خارجه تاکید کرده است چرا برخی کشورهای عضو سازمان همان سیاست‌های شکست خورده را تجربه می‌کنند.وی درباره محکوم کردن حزب الله لبنان نیز اظهار کرد، این اقدام تنها باعث خشنودی رژیم صهیونیستی و تشویق آن می شود.

ظریف در سخنرانی خود در این نشست ضمن تاکید بر این که اجلاس سران باید به‌دنبال تقویت وحدت اسلامی باشد اعلام کرد، مشکلات و اختلافات میان کشورها باید از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه حل شود نه این که مسایل دوجانبه را به نشست‌های چند جانبه کشاند.

وی ضمن اشاره به بهانه‌جویی‌های عربستان سعودی جهت سوء‌استفاده از حادثه حمله به سفارت و کنسولکری این کشور در ایران به دنبال اقدام تحریک‌آمیز سعودی‌ها، به محکومیت این حملات توسط ایران و برخورد جدی با مرتکبین این حادثه اشاره و تاکید کرد، با وجود اقدامات مخرب برخی کشورهای عضو سازمان علیه ایران، ما همواره بهبودی روابط با کشورهای همسایه و اسلامی را با اولویت دنبال کرده‌ایم. این در حالی است که برخی از این کشورها از صدام حسین در جریان جنگ علیه ایران حمایت کرده و در جنایات صدام علیه مردم ایران شریک بودند.

بر اساس برخی اخبار دریافتی، هیات عربستان در اجلاس با همراهی تعدادی از کشورها مانع از باز شدن بحث در خصوص این بندهای اعلامیه سازمان شده‌اند.

لازم به ذکر است پیش‌نویس سند فوق الذکر در جریان نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو در اسفندماه سال گذشته در جده تدوین شده و هیات رسمی کشورمان به دلیل اعطا نکردن روادید از سوی دولت عربستان امکان حضور و مشارکت در این نشست را پیدا نکرده بود.

به گزارش ایسنا، تصویب بندهای ضدایرانی و ضدحزب‌الله لبنان نشان‌دهنده سوء‌استفاده ابزاری عربستان و برخی کشورهای هم‌سو از سازمان همکاری اسلامی برای اهداف سیاسی مخرب خود است که تنها باعث تضعیف جایگاه سازمان در عرصه بین‌المللی و از میان رفتن اعتبار آن نزد افکار عمومی در جهان اسلام و ایجاد و گسترش تفرقه میان کشورهای اسلامی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
محمد رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
1
12
پر واضح است که عربستان سیاستهای خود را با کشورهای متخاصم ایران هماهنگ کرده و خط خود را از آنان می گیرد و انعطاف ما در مقابل آنان بدلیل اینکه مرکز جهان اسلام و پرده دار خانه کعبه هستند به نوعی برایشان اطمینان خاطری ایجاد کرده که خود را در مقابل ایران بیمه می بینند . و تقریبا می دانند که ما در مقابل تعارضات آنها چه عکس العملی نشان می دهیم . هیچ فرد ایرانی نیست که نداند عربستان در 8 سال جنگ تحمیلی در سطحی بسیار گسترده از صدام حمایت کرده . بعد از جنگ دائما در مسیر ایران سنگ اندازی کرده . حجاج ایرانی را چند بار به خاک و خون کشیده . با تاثیر مداوم در بازار نفت به اقتصاد ایران لطمه زده . در عرصه های بین المللی علیه ایران موضع گیری کرده و خلاصه اینکه از هیچ کاری برای ضربه زدن دریغ نکرده است و صد البته که ده ها ترفند دیگر در آستین دارد که در آینده با آنها مواجه خواهیم شد . بنظر بنده بدون اینکه به درگیری رویارو با آنها فکر کنیم باید آن اطمینان خاطری را که برای آنها ایجاد شده را از بین ببریم و به آنها بفهمانیم که در مقابل ما بیمه نیستند و نباید با روزگار مردم ایران بازی کنند.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
3
چند کشور اسلامی!!...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
0
0
مردم ایران به موقعش جواب سران عربستان بطور عملی می دن
سهند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
من به عنوان یک ایرانی حاضرم هر هزینه ای را برای تو دهنی زدن به ال سعود بپردازم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین