کد خبر: ۳۶۰۸۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰

کاهش 90 درصدی قیمت پیاز در مزرعه/ افزایش 6 برابری قیمت در مغازه‌ها

قیمت فروش پیاز در مزرعه طی دو ماه گذشته بیش از 90 درصد کاهش پیدا کرده و کشاورزان معتقدند که عامل آن قاچاق و عرضه آن در بازار است، اما رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که هیچ مجوزی برای واردات پیاز صادر نشده و گزارشی مبنی بر کشف محموله قاچاق پیاز به این سازمان ارائه نشده است، اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مسئولیت برخورد و امحاء پیاز قاچاق را در صورت کشف آن برعهده دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
در هفته‌های پایانی سال گذشته قیمت هر کیلوگرم پیاز در بازار مصرف به حدود 6000 تومان رسیده بود که البته قیمت خرید آن از کشاورز نیز حدود 3000 تومان بود، اما هم‌اکنون قیمت این محصول به حدود کیلویی 2000 تومان در بازار مصرف رسیده و کیلویی 300 تا 400 تومان در مزارع کشاورزی فروخته می‌شود.

اما کشاورزان معتقدند که افزایش تولید و عرضه پیاز در بازار، عامل کاهش قیمت آن نیست و قاچاق و عرضه پیاز بدون مجوز که از کشورهای قزاقستان، ازبکستان، پاکستان و چین وارد شده، باعث کاهش قیمت شده است.

محمدعلی باغستانی میبدی - رییس سازمان حفظ نباتات کشور - در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: هیچ مجوزی برای واردات پیاز تاکنون صادر نشده و با توجه به اشباع آن در بازار و کافی بودن تولید داخلی، مجوزی برای واردات داده نمی‌شود.

وی افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر کشف محموله قاچاق پیاز در کشور به سازمان حفظ نباتات ارائه نشده است، اما اگر پیاز خارجی در بازار بیرون تره‌بار کشور مشاهده شود ستاد قاچاق کالا و ارز موظف است، ضمن برخورد با عاملان قاچاق این محصول، پیاز خارجی بدون مجوز و قاچاق را مانند میوه‌های خارجی امحاء کنند.

به گزارش ایسنا، گرچه قیمت کنونی 2000 تومانی پیاز در بازار مصرف نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما قیمت خرید این محصول از کشاورزان نسبت به ماه‌های گذشته حدود 90 درصد کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که نه تنها کشاورزان بهره‌ای از این قیمت نمی‌برند، بلکه فروش این محصولات کشاورزی و زیان مردم به جیب عده‌ای دلال و واسطه می‌رود که هیچ نقشی در تولید ندارند و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تنظیم بازار موظف است شرایط کنونی محصولات کشاورزی را به نفع کشاورزان و مصرف‌کنندگان تغییر دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
ایران بهشت دلالان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
0
برای اینکه کشاورز ضرر نکند باید قبل از سال 96 صادرات پیاز ازاد شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین