کد خبر: ۳۶۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۸

جلسه نمايشنامه‌خواني سوسمار الدوله برگزار شد

آفتاب‌‌نیوز : بهزاد صديقي، كارگردان اين نمايشنامه‌خواني، گفت: نمايشنامه‌هاي دوره قاجاريه بازتابي از وضعيت سياسي اجتماعي آن دوره هستند « سوسمارالدوله» از مهجورترين و در عين حال جذاب‌ترين آثار آن دوره است.

وي اظهار تاسف كرد: يافتن متن اين نمايشنامه كار بسيار دشواري بود چرا كه كتابخانه‌هاي بزرگي مانند مجلس، ملي، تئاترشهر و ... هيچيك متن را نداشتند و تنها توانستيم نمايشنامه را در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران پيدا كنيم.

صديقي درباره نويسنده اين نمايشنامه گفت: ميرزا آقاخان تبريزي اصولا نمايشنامه‌نويس نيست بلكه يك مبارز سياسي اجتماعي است كه در دوره‌اي هم به كار روزنامه‌نگاري مشغول بوده و روزنامه «‌اختر» را منتشر كرده است.

به گفته وي، متن « سوسمارالدوله» از كتاب سه رساله كه در واقع 2 رساله دارد، گرفته شده است و بازتابي است از شرايط سياسي اجتماعي آن دوره و به خوبي معضلاتي همچون فقر وفاقد مردم، روسپي‌گري و ... را به نمايش مي‌گذارد.

صديقي يادآوري كرد: متن را به عنوان يك متن نمايشي مي‌پذيريم اما آن را به لحاظ محتوايي، تاييد نمي‌كنيم ضمن اينكه اجراي اين متن در شرايط امروزي، نيازمند حذف و تغييرات زيادي است و مي‌توان برداشت آزادي از آن را به روي صحنه آورد.

صديقي يادآوري كرد: متاسفانه در تمام كتباهاي تاريخي ادبيات نمايشي ما تنها يك پاراگراف درباره ميرزا آقاخان كرماني نوشته شده اما در كتابهاي سياسي، اطلاعاتي درباره او وجود دارد.

وي با اشاره به ناآشنايي نسل امروز با ادبيات نمايشي كهن ايران، متذكر شد: لازم است آثار نمايشي دوره قاجاريه با يك ويرايش جديد منتشر شوند تا نسل جديد بتوانند با اين آثار آشنا شوند. 

آتش تقي‌پور، بازيگر اين نمايشنامه نيز گفت:‌اصولا اغلب نوشته‌اي دوره قاجاريه در داخل و خارج كشور، بازتاب مسايل جامعه آن زمان هستند كه به تندي مطرح مي‌شوند.

وي با تاكيد بر لزوم ارتباط نويسنده با جامعه خود، گفت: هر چند اين روزها گاه شاهد قطع اين ارتباط هستيم اما هنرمند بايد مسايل و مشكلات روز را در اثر هنري خود مطرح كند و هستند آثاري درخشان كه تاريخ مصرف ندارند و هر زمان مي‌توان حرف روز را در آنها پيدا كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین