کد خبر: ۳۶۱۰۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰

بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی

سیزدهمین نشست سران عضو سازمان همکاری اسلامی روز جمعه در استانبول به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
روز جمعه سیزدهمین نشست سران عضو سازمان همکاری اسلامی به کار خود در استانبول پایان داد اما به دلیل اختلافاتی که درباره بندهای بیانیه پایانی این نشست به وجود آمده بود، این بیانیه در پایان نشست قرائت نشد.

در بیانیه پایانی که با اعمال نفوذ سعودی‌ها تهیه و از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شده است، آنچه "مداخله ایران در امور منطقه و کشورهای عضو از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی" خوانده شده، محکوم شده است.

همچنین در این بیانیه ادعا شده است: ایران از تروریسم حمایت می‌کند!

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این بیانیه همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواهان برقراری روابط همکاری میان کشورهای اسلامی و ایران براساس اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی شدند.

هیئت ایران به دلیل مخالفتی که با برخی از بندهای این بیانیه داشت در جلسه پایانی این نشست حضور نیافت.

در بخش دیگری از این بیانیه حزب الله به "اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت و یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی" متهم شده است.

در این بیانیه از کشورهای اسلامی خواسته شده در مقابله با تروریسم متحد شده و همبستگی خود را حفظ کنند.

همچنین در این بیانیه از ارمنستان خواسته شده تا فورا و به شکل کامل از قره‌باغ عقب‌نشینی کند.

در این بیانیه بر حمایت از مسئله مسلمانان قبرس ترک‌نشین و برگزاری مذاکرات با نظارت سازمان ملل برای حل و فصل فراگیر این مسئله تأکید شده است.

کشورهای عضو در این بیانیه همچنین خواهان حل و فصل بحران سوریه براساس بیانیه ژنو1 و روند سیاسی با نظارت سازمان ملل برای انتقال سیاسی در سوریه شدند و از طرف‌های درگیر در لیبی نیز خواستند تا از دولت وحدت ملی حمایت به عمل آورند.

در این بیانیه بر حمایت کامل از دولت عراق در تلاش‌هایش برای مبارزه با داعش و حمایت از ائتلاف "نظامی اسلامی" عربستان تأکید شده و از کشورهای عضو خواسته شده تا به این ائتلاف بپیوندند.

در بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری اسلامی بر برگزاری نشست بین المللی صلح برای حمایت از مردم فلسطین و پایان دادن به اشغالگری اسرائیل تأکید شده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی این نشست به مقابله با طایفه‌گرایی و ایجاد طرحی استراتژیک برای فعالیت این سازمان طی 10 سال آینده دعوت کردند و به پیامدهای آن هشدار دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
لازم به سانسور نیست . متن بیانیه رو همه مردم ایران می دونن .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین