کد خبر: ۳۶۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۲
معاون امنیت بین الملل شورای عالی امنیت ملی:

برای از سرگیری تحقیقات هسته ای نیازی به مجوز نیست

آفتاب‌‌نیوز : جواد وعیدی گفت: تعلیق‌های پذیرفته شده از سوی ایران از ابتدا سه ویژگی داوطلبانه، غیر الزام آور و غیردایم بودن را با خود داشته است.

وی افزود: مطابق با این سه ویژگی تعلیق کارخانه یو.سی.اف اصفهان کنار گذاشته شد و از فردا نیز مطابق با این تعریف تحقیقات هسته‌ای را از سر می‌گیریم.

وعیدی با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تصمیم تهران برای از سرگیری تحقیقات هسته‌ای از تاریخ 9 ژانویه، به لغو جلسه دیدار محمد سعیدی معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی با مسئولان آژانس بین المللی انرزی اتمی اشاره کرد و گفت: انجام هر ملاقات متناسب با گرفتن یک هدف و نتیجه است و لغو این ملاقات با توجه به این ملاحظات بوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: انجام تحقیقات هسته ای حق هر کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بر این اساس برای از سر گیری آن نیازی به کسب مجوز نداریم و انجام تحقیقات را منوط به موافقت یا عدم موافقت آژانس نمی کنیم، بلکه معنای نامه ما به آژانس برای آغاز فعالیت تحقیقاتی این است که بدون پنهان کاری خواهان نظارت آژانس بر فعالیت ها هستیم.

وی یادآور شد: با نظارت آژانس جلوی بهانه گیری ها را می گیریم و آژانس بین المللی انرژی اتمی محلی برای جلوگیری از بهانه جویی هاست.

سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اعلام از سرگیری فعالیت‌های تحقیقاتی در گفت‌وگوهای دیپلماتیک با مقامات 3 کشور اروپایی طرف مذاکره هر گونه تهدید به لغو مذاکرات را از سوی اروپا رد کرد و گفت: مسئولان سه کشور اروپایی مانند آنچه دربیانیه اتحادیه اروپا مورد تاکید واقع شده است به دو نکته تاکید داشته اند؛ اول ابراز نگرانی از آغاز تحقیقات هسته ای و دوم اینکه قصد ایران برای آغاز تحقیقات ادامه مذاکرات را به خطر می اندازد.

وی تاکید کرد: اصطلاح به خطر افتادن ادامه مذاکرات به معنای قطع مذاکره نیست.

وعیدی در خصوص تبلیغات رسانه‌های و دیپلماتیک غرب مبنی بر اینکه آغاز تحقیقات هسته‌ای در ایران به معنای حرکت به سمت سلاح هسته‌ای است، نیز گفت: از سرگیری تحقیقات درکشور ما تحت فشار دانشمندان و دانشجویان و پژوهشگران هسته‌ای کشور انجام می شود، دانشمندانی که ظرف مدت تعلیق با یک روند معکوس از بین بردن سرمایه ملی مواجه بوده‌اند.

وی یکی از زمینه‌های پدیده فرار مغزها را مسدود ساختن امکان تحقیقات در هر کشوری خواند و گفت: تلاش غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز این است که زمینه استفاده از دانش و تکنولوژی را که به طور بومی به آن دسترسی پیدا کرده ایم، را از بین ببرند.

وعیدی تاکید کرد: از سرگیری تحقیقات هسته‌ای به عنوان فرایندی علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی جزو حقوق مسلم ماست و طبق ان.پی.تی، کشورهای دارنده دانش هسته‌ای موظفند آن را در اختیار ما و سایر کشورها قرار دهند.

وی با بیان اینکه ایران از این حق خود طبق ان.پی.تی محروم و مورد تبعیض واقع شده است، گفت: در این شرایط ما چاره‌ای جز این نداریم که متکی به دانش و متخصصان خودمان باشیم و معطل کردن این موضوع در کشور بدین معناست که به دانشمندان و دانشجویان و پژوهشگران کشور بگوییم فکر نکنید.

معاون امنیت بین المللی دبیر شورای عالی امنیت ملی حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران را امری عادی و طبیعی خواند و گفت: بازرسان در ایران حضور یافته‌اند تا بر فضای تحقیقاتی هسته‌ای کشور نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به مخالفت غرب با داشتن تکنولوژی هسته‌ای حتی نیروگاه تولید برق از آغاز انقلاب تاکنون گفت: انجام تحقیقات دایره‌ای وسیع است که از کار دانشگاهی و در سطح طراحی بر کاغذ و کامپیوتر آغاز می‌شود و تا سطح کار آزمایشگاهی پیش می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا غرب ما را برای استفاده از دستگاه‌های سانتریفیوژ برای تحقیقات مجاز می‌داند، گفت: غربی‌ها معتقدند ما حتی حق تحقیقات روی قطعات دستگاه‌های سانتریفیوژ را نداریم، اما مطابق با ماده 3 اساسنامه و ماده 4 ان.پی.تی انجام تحقیقات فراتر از تحقیقات روی کاغذ در تمام امور از جمله غنی‌سازی به عنوان تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای مجاز است.

سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در خصوص حضور تیم روسی به سرپرستی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور، توضیح داد: این هیئت برای طرح ایده روسیه مبنی بر غنی‌سازی مشترک در کنار سایر همکاری‌های دو کشور در زمینه هسته‌ای مثل نیروگاه بوشهر و قرارداد تامین سوخت این نیروگاه به تهران آمده است.

وی با بیان این که ایده روسیه رسما در 10 روز گذشته به ایران تسلیم شده است، گفت: ما به خاطر ابهامات موجود اعلام کردیم که طرح نیاز به بررسی دارد و باید جزییات اقتصادی، علمی و فنی آن روشن شود.

وعیدی همچنین تاکید کرد: باید ببینیم غنی‌سازی در خاک روسیه به عنوان یک طرح مکمل مطرح است یا یک طرح جایگزین؟

وی در خصوص طرح مکمل توضیح داد: باید ببینیم آیا این طرح به معنای این است که همزمان با کاری که در کشور انجام می دهیم در روسیه هم غنی‌سازی داشته باشیم و طی یک زمان‌بندی بخشی از غنی‌سازی را در کنار آنچه در کشور انجام می‌شود در روسیه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دو طرف در مذاکرات دیروز هنوز به جزییات طرح نرسیده‌اند، رسیدن به توافق نهایی را زمان بر و نیازمند جلسات متعدد دانست و در خصوص انعطاف پذیری دو طرف برای رسیدن به توافق گفت: انعطاف طرف ایرانی این است که آماده شنیدن و بررسی و مطالعه طرح هستیم و انعطاف طرف روس این است که قبول دارند، این ایده به عنوان یک ایده دو طرفه دنبال شود و نهایتا به عنوان طرحی مشترک مورد قبول دو طرف در آید.

وعیدی با تاکید بر اینکه در مذاکرات و تعاملات با آژانس بین المللی انرژی اتمی، روسیه و سه کشور اروپایی همچنین در پیگیری فعالیت های هسته ای کشور ابتکار عمل در اختیار ایران است، نامه دکتر لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به سه کشور اروپایی را آغازگر دور جدید مذاکرات اروپا و اعلام آمادگی برای بررسی ابعاد فنی و حقوقی و اقتصادی طرح روسیه را آغازگر مذاکرات تهران مسکو خواند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی در خصوص طرح روسیه معتقدند آمریکایی‌ها با کارت روس‌ها با ما بازی می کنند، گفت: ما این تحلیل‌ها را در نظر داریم و در مذاکرات به آن دقت می‌کنیم و روس‌ها نیز حساسیت ما را روی این مساله می‌دانند.

وی افزود: روس‌ها معتقد نیستند طرح دیگران را آورده‌اند بلکه آن را متعلق به خودشان می‌دانند و قصد تحمیل آن را ندارند و معتقدند اگر قرار است طرح اجرا شود باید به توافق مشترک با ایران برسند.

معاون امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ادامه همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه تحت فشار شدید سیاسی در نیروگاه بوشهر و در شرایطی که کشورهای دیگر از جمله فرانسه، آلمان، اوکراین و چک حاضر به این همکاری نشدند هرگونه گره زدن موضوع طرح مشترک غنی‌سازی را از سوی روس‌ها به موضوع نیروگاه بوشهر رد کرد.

وی در عین حال گفت: در عالم سیاست سیاستمداران به هیچ کشور خارجی اعتماد قطعی نمی‌کند و حتما باید مراقب باشیم در مراودات امنیت و حاکمیت ملی را حفظ کنیم.

وعیدی در خصوص دورنمای فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم فعالیت‌های تعلیق شده کشور را تا مرحله یو.سی.اف و تحقیقات هسته‌ای با تصمیم خودمان انجام دهیم و طرف مقابل فشار سیاسی و روانی را انجام می دهد تا جلوی اقدامات ما را بگیرد.

وی در خصوص تهدید شورای امنیت از سوی غرب، گفت: ارسال پرونده به شورای امنیت تهدیدی است که طرف مقابل انجام می دهد و آنها می گویند ما برای اینکه ایران را وادار کنیم دست از تحقیقات بردارد پرونده‌اش را به شورای امنیت می‌بریم اما سوال این است که آیا چنین اقدامی موجب صرفنظر کردن ایران از حقوق هسته‌ای خود می‌شود؟

وی به مصوبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که دولت را ملزم می کند در صورت هرگونه ارجاع یا گزارش پرونده به شورای امنیت کلیه تعلیق های داوطلبانه را لغو و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ملغی کند.

وعیدی در پایان تاکید کرد: ارسال پرونده به شورای امنیت نه تنها اهداف مورد نظر آمریکا و اروپا را تامین نمی‌کند بلکه آنها را دچار مشکل خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین