کد خبر: ۳۶۱۲۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵

رهاسازی 743 میلیون مترمكعب آب در دریاچه ارومیه

مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری 743 میلیون متر مكعب آب ذخیره شده در پشت سدهای استان به سمت حوضچه دریاچه ارومیه رهاسازی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
كیومرث دانشجو روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه كه از سدهای استان صورت گرفته است، در مقایسه با پارسال بیش از 5.5 برابر افزایش نشان می دهد. 

وی با اشاره به بارندگی های بسیار مناسب سال زراعی جاری بیان كرد: افزایش بارندگی موجب شده تا بیشتر سدهای استان به مرحله سرریز رسیده و آب مازاد آنها به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود. 

دانشجو اضافه كرد: از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه در مجموع 320 میلیون متر مكعب رهاسازی آب در نظر گرفته شده بود كه این میزان هم اكنون از مرز 427 میلیون متر مكعب نیز گذشته است. 

وی گفت: بیشترین میزان رهاسازی آب از سد شهید كاظمی بوكان و به میزان 564 میلیون متر مكعب بوده است كه در مقایسه با 77 میلیون مترمكعب سال گذشته بیش از هفت برابر افزایش نشان می دهد. 

دانشجو افزود: پس از سد شهید كاظمی بوكان بیشترین میزان رهاسازی آب به ترتیب از سدهای مهاباد، حسنلوی نقده و زولای سلماس است به طوری كه تنها از سد مهاباد امسال 95 میلیون متر مكعب آب رهاسازی شد كه این میزان در سال گذشته صفر بود. 

وی اظهار كرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار می گیرد و ضروری است مردم در زمان رهاسازی آب و پس از آن، از نزدیك شدن به حریم و بستر رودخانه ها و برداشت غیرمجاز خودداری كنند. 

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است كه در 20 سال گذشته با بحران شدید كم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 كیلومتری آن در اوایل پاییز پارسال تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود. 

پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مكعب نیز رسیده بود. 

در تراز اكولوژیك 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیك به 14 میلیارد متر مكعب بوده است. 

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. 

امسال روند خشكی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند. 

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه فعالیت هایی را آغاز كرده است. استان آذربایجان غربی دارای 12 سد است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین