کد خبر: ۳۶۱۲۶۳
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
دور جدید حمله به برجام حاصل شکست تندروهادر انتخابات است

نامه صادق زیباکلام به حسین شریعتمداری درباره برجام

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران طی نامه ای به حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به انتقادات روزنامه کیهان از بعد اقتصادی اجرای برجام پرداخته است. وی دراین نامه نوشته است: اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسدو ناکارآمد دولتی است که صد برجام دیگرهم اگرظاهرشوندهیچ معجزه ایی برای آن اتفاق نمی‌افتاد. ما را چه می‌شود که این همه در مملکتمان فساد رایج شده؟
آفتاب‌‌نیوز :
زیباکلام می گوید: «بر خلاف ادعای مخالفین، برجام نه قرار بوده که معجزه‌ایی در اقتصاد ایران بوجود آورد و نه عمق معضلات اقتصادی ایران بگونه‌ایی است که برجام اساسا قادرنبوده تغییری و بهبودی درآن بوجود آورد.» 
 
متن این نامه را در ادامه می خوانید: 
 
سرورعزیز و مکرم جناب آقای حاج حسین شریعتمداری 

 مدیرمسئول روزنامه وزین کیهان 
 
با سلام و تحیات و تبریک سال نو، در هفته‌های اخیر شاهد دور جدیدی از حملات سنگین اصولگرایان تندرو علیه برجام شده‌ایم. مخالفین می‌گویند که برجام نه دستاوردی داشته، و نه هیچ بهبود و تغییری بر وضعیت اقتصادی کشور گذارده. از جمله هفته گذشته کیهان در واکنش به مصاحبه‌ها و یادداشت‌های بنده در دفاع از «برجام» مرقوم فرموده بودند که «کدام دستاوردبرجام؟» بزعم حضرتعالی، اگر واژه «شکست» را برای برجام بکار نبریم یقینا می‌بایستی آنرا «بی‌حاصل» توصیف نمود. 
 
محض اطلاع مخاطبینی که آن مطلب را ندیده‌اند یادآوری نمایم که کیهان در پاسخ به دفاع بنده از برجام نوشته بود «علیرغم واگذاری امتیازات بزرگ از جانب ایران، برجام هیچ حاصلی درعمل نداشته. نه تنها تحریم‌ها برداشته نشدند بلکه شاهد هستیم که موارد جدیدی هم عمدتا ازجانب آمریکایی‌ها برقبلی‌ها اضافه شده‌اند. و (همانطورکه کیهان قبلا هشدار داده و پیش بینی کرده بودکه بعدازهسته ایی آمریکایی‌ها بسروقت پرونده‌های دیگرخواهند رفت) آمریکایی‌ها پرونده موشکی ایران را مطرح کرده‌اند.» 
 
 من پاسخم را به دو بخش تقسیم کرده‌ام. بخش نخست پیرامون برجام و اقتصاد ایران می‌باشد. در این بخش می‌خواهم استدلال نمایم که بر خلاف ادعای مخالفین، برجام نه قرار بوده که معجزه ایی در اقتصاد ایران بوجود آورد و نه عمق معضلات اقتصادی ایران بگونه ایی است که برجام اساسا قادرنبوده تغییری و بهبودی درآن بوجود آورد. در بخش دوم فرض گرفته‌ام که حق با مخالفین برجام است و مذاکرات و نهایتا توافق هسته‌ای بنفع منافع ملی‌مان نبوده. در اینصورت از حضرتعالی و مخالفین برجام پرسیده‌ام که آلترناتیو و «چه باید کردشما؟» کدام است؟ با بخش اول شروع می‌کنم. 
 
 جناب شریعتمداری معزز، اجازه می‌خواهم که با توجه به دور جدید حملات سنگینی که به دولت یازدهم وبالاخص برجام درسال جدید براه افتاده یک نگاه عمیق‌تری به مسئله توافق هسته‌ایی وادعای مخالفین مبنی براینکه برجام هیچ بهبودی در وضعیت اقتصادی کشور بوجودنیاورده بیاندازم. ازیک جهت این حملات حرف و حدیث تازه ایی نیست. 
 
اساسا کیهان و تندرو‌ها از همان ابتدا روی کارآمدن دولت یازدهم و اتخاذ رویکرد تنش‌زدایی با غرب و بالاخص آمریکا، پرچم مخالفت علیه آنرا برافراشتند. ازآنجا که ضدیت با غرب و «آمریکا- ستیزی» اساس و بنیان هویت سیاسی جنابعالی و همفکرانتان را تشکیل می‌دهد طبیعی است که با هر تلاشی که در مسیر تنش زدایی صورت بگیرد مخالفت نمایید. 
 
بنابراین نه تنها از رویکرد دولت یازدهم استقبالی نکردید بلکه از‌‌ همان ابتدا علیه مذاکرات هسته‌ایی جبهه گیری نمودید. ازنخستین توافق که در ژنو در آبان۹۲صورت گرفت با جمع شدن درسفارت آمریکا و تشکیل «دلواپسان» استقبال نمودید و آنرا بدتراز «ترکمانچای» خواندید. تا رسیدیم به «لوزان» درفروردین۹۴ و نهایتا توافق تاریخی وین با آمریکادروین درتیر۹۴که بنام «برجام» معروف شده. 
 
در بهترین حالت واکنش تندرو‌ها به برجام سردی، بی‌اعتنایی و تلاش در بیفایده نشان دادن آن بود. اما همانطور که اشاره نمودم تندرو‌ها ازبعد از تعطیلات نوروز یک دور جدید رویارویی با برجام را براه انداخته‌اند. تعارف و حفظ ظاهر را یکسره کنار گذارده‌اند و تیغ از نیام برکشیده به مصاف برجام شتافته‌اند. 
 
شاه بیت سخنشان هم این است که «علیرغم وعده‌ها و نوید‌هایی که دولت داده بود، علیرغم درب باغ سبزی که دولت ترسیم کرده بود، برجام هیچ حاصلی نداشته و تغییری در وضعیت اقتصادی کشوربهمراه نداشته». این مدعی و مخالفت با برجام را تندرو‌ها دردور جدید حملاتشان علیه برجام بنحوی پر رنگ در هفته‌های اخیر به نمایش گذارده‌اند. 
 
«برجام هیچ نتیجه ایی تا بحال نداشته»؛ «نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده اندبلکه تحریم‌های جدیدی هم برقبلی‌ها اضافه شده‌اند»؛ «دروغ گویی غربی‌ها وعدم صداقتشان هرروز بیش از پیش آشکارمی شود»؛ «اگر برجام نبودنفت به بشکه ایی ۱۲۰دلارمی رسید»؛ «برجام نه تنها هیچ بهبود اقتصادی بهمراه نیاورد بلکه رکود و اوضاع بد اقتصادی همچنان ادامه دارد»؛ «دولت دروغ می‌گفت که برجام باعث بهبود اقتصادی می‌شود»؛ «همانطورکه ازابتداء می‌گفتیم آمریکایی‌ها بعدازگرفتن خاکریزهسته ایی به سروقت پرونده‌های دیگر خواهند رفت، می‌بینیم که امروز رفته‌اند به سروقت برنامه موشکیمان فردا هم بحث حقوق بشر را مطرح می‌کنند و همه این‌ها بخاطر وادادن سر مسئله هسته ایی بود»؛ «برجام مرده بدنیا آمد»؛ «همه امتیازهارا مادادیم وغربی‌ها صرفا روی کاغذ تعهداتی دادند که به آن‌ها هم عمل نکردند»؛ «برجام یک دروغ بزرگ بود»؛ «مگربرجام چه گلی برسرمان زدکه حالابرویم برای برجام‌های دوم و سوم؟»؛ «مردم مابرجام را از روی اکراه پذیرفتند» و....... صرفا برخی ازادبیاتی است که تندرو‌ها در دور جدید حملات هماهنگشان علیه برجام بکارگرفته‌اند. من سودای آنرا ندارم که وارد کم وکیف و صحت و سقم این مدعیات شوم. 
 
 واضح است که ریشه همه این مخالفت هاوقلب واقعیات صرفا انگیزه‌های سیاسی است. دورجدید حمله به برجام حاصل شکست باورنکردنی تندروهادرانتخابات هفتم اسفند است. بسیاری از تندرو‌ها برجام را مسبب محبوبیت دولت روحانی و اقبال به آن می‌پندارند ونگرانندکه اگرفضای پسا‌برجام تداوم یابد، شانس پیروزیشان درانتخابات ریاست جمهوری سال آینده با چالش جدی روبرو شود. بنابراین و بزعم خودشان رفته‌اند بسروقت عامل پیروزی ائتلاف اصلاح طلبان که برجام باشد. عمده‌ترین تلاششان هم این است که نشان بدهند وعده‌های دولت مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی پسا برجام همه توخالی بود. 
 
 جناب شریعتمداری عزیز، نمی‌دانم کدام مسئول رسمی دولت عنوان نموده که با برداشته شدن تحریم‌ها اقتصاد ایران زیرو رو خواهد شد؟ خیرقربان. اقتصاد ایران یک اقتصاد فاسدو ناکارآمد دولتی است که صد برجام دیگرهم اگرظاهرشوندهیچ معجزه ایی برای آن اتفاق نمی‌افتاد. برداشته شدن تحریم‌ها صرفا مارا باز می‌گرداند به شرایطی که تا قبل از تحریم‌ها داشتیم. آیا اقتصادایران دراواخردهه ۱۳۸۰وقبل آغاز تحریم‌ها خیلی اقتصاد موفق و بالنده ایی بود؟ آیا صادرات محصولات ایران راهی بازارهای جهانی بودند وصنایع و تولیدات ساخت ایران شانه به شانه کشورهای موفق دیگر می‌زدند؟ نمی‌دانم این باورکه برجام قرار بوده تا با خود یک معجزه اقتصادی بهمراه بیاود، فساد را ریشه کن نماید، برای ۸میلیون نفرکارایجاد نماید، کیفیت تولیدات داخلی را بالا برده ومحصولات ساخت ایران را قابل رقابت دربازارهای جهانی نماید، کشور را یک شبه از رکود عمیق و گسترده ایی که سالهاست درآن فرو رفته خارج نمایدو..... از کجا و بر اساس کدام منطق اقتصادی بوجود آمده که تندرو‌ها دارند دولت روحانی را متهم می‌کنند که پس چرا این‌ها ظرف چند ماهی که از تصویب برجام می‌گذرد اتفاق نیفتاده؟ جناب شریعتمداری عزیز، برجام صرفا قرار بوده تا تحریم‌ها را (آنهم نه همه تحریم‌ها بلکه تحریم‌هایی که در ارتباط با هسته ایی بوده) بردارد. 
 
برای موفقیت و جهش اقتصادی صرف باز شدن غل و زنجیرهای تحریم کافی نیست. مگر قبلا که تحریم‌ها نبود ما کجا بودیم و چه وضعیتی می‌داشتیم؟ اگر براستی خواهان تحول اقتصادی هستید بایستی ببینید کشورهای دیگری که تا دو سه ده پیش کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شدند چه کردند و چه اصلاحاتی در اقتصاد‌‌هایشان انجام دادند تا امروز بدل شده‌اند به اقتصادهای بالنده و موفق. می‌بایستی ببینید امارات، هند، ترکیه، مالزی، تایوان، سنگاپور، هنک کنگ، مناطق آزادچین، برزیل، آرژانتین و یک دوجین کشورهای دیگرچه کردند که امروز بدل به اقتصادهای موفق شده‌اند. ترکیه چه کرد که ظرف کمترازسه دهه رسیده به ۱۵۰میلیارد دلار صادرات درسال بدون داشتن یک کپسول گاز یا یک بشکه نفت. هیچکس منکر این نیست که چه این دسته از کشور‌ها و چه دیگرکشورهای توسعه یافته با مشکلات و بحران روبرو نمی‌شوند. 
 
 اما شاه بیت قضیه این است که همواره هم موفق می‌شوند تا بحران‌ها‌یشان را با تدبیر پشت سربگذارند. در حالیکه ما برای معضل مفاسداقتصادی که از در و دیوار مملکت بالا می‌رود تنها راهکاری که ارائه داده‌ایم اعدام و متهم نمودن فعالین اقتصادیمان به «مفسدفی الارض» بوده است. بماند ۷، ۸میلیون بیکار، انبوه صنایعی که یاتعطیل شده‌اند یا بزحمت سرپا هستند، فقدان سرمایه گذاری، رکود دامنه دار، تولیدات بی‌کیفیت اما گرانی که بسیاری از آن‌ها فقط بضرب جلوگیری از واردات به مصرف کننده تحمیل می‌شوند و از کوچک‌ترین توانی در رقابت در عرصه بین المللی برخوردارنیستند تا یک دوجین مشکلات و معضلات مزمن اقتصادی دیگر. 
 
این فقط اقتصاد دولتی ایران نبوده که چه قبل و چه بعد از برجام این چنین پای در گل مانده است. ظرف بیش از دوقرنی که از انقلاب صنعتی و الگوی اقصادآزاد ادام اسمیت می‌گذرد خیلی‌ها تلاش کردند تا بزعم خودشان یک بهشت و یک الگوی اقتصادی دیگری در برابر الگوی اقتصاد آزاد خلق نمایند که معایب آنرا نداشته و یک سروگردن هم از آن بالا‌تر بایستاد. اما در عمل نه تنها نتوانستند بهشتی ایجادکنند بلکه نظام‌هایی آفریدند که کارآفرینان و نیروهای مولد اقتصادی فقط می‌خواستند از آن‌ها بگریزند. نظام اقتصادی دولتی ما هم استثنایی براین قاعده تاریخی ازآب درنیامده و تنها هنرش تولیدفساد بوده. 
 
جالب است که شما و همفکرانتان این همه درباب مبارزه با فاسد و گرفتن وزدن و بستن واعدام وداغ ودرفش کردن مفسدین دادسخن می‌دهید اما یکبار این سئوال ساده و ابتدایی را از خودتان نمی‌پرسیدکه ما را چه می‌شود که این همه در مملکتمان فساد رایج شده؟ یکبار از خودتان نمی‌خواهید بپرسید که چرا درهند، مالزی، ترکیه، آلمان، آمریکا، امارات و هیچ کشوردیگری این همه مفاسد اقتصادی رایج نیست؟ 
 
یکبار ازخودتان نمی‌خواهید بپرسید که چرا در کشورهای دیگر نه کسی را به اتهام مفاسد اقتصادی اعدام می‌کنند و نه این همه زندانی، بازداشتی و متهم بعنوان مفسدین اقتصادی دارند و نه این همه دستگاه‌های عدیده بازرسی، نظارتی، مفتشی، مراغبتی، کنترلی، حراستی، حفاظتی، امنیتی و تعزیراتی دارند، مع ذالک یکصدم ماهم مفاسد اقتصادی ندارند؟ اساسا مشکلی بنام مفاسد اقتصادی ندارند. یکبارهم شما نخواسته‌اید به ریشه یابی اسباب وعلل واقعی بوجود آمدن مفاسد اقتصادی بپردازید. یکبارهم نخواستید از خودتان بپرسید که کشورهایی که سی یا چهل سال پیش از نظر اقتصادی یا پایین ترازما بودند یا حد اکثرهم ردیف ما بودند، چه مسیری را انتخاب کردند و از کدام الگوی توسعه اقتصادی پیروی کردند که امروز توانسته‌اند بدل به اقتصادهای موفق صنعتی شوند؟ یکبار ازخودتان نپرسیده‌اید که آیا محض نمونه یک اقتصاد دولتی توانسته در طول تاریخ موفق شود که اقتصاد دولتی ایران دومین آن باشد؟ 
 
 نه جناب شریعتمداری عزیز، تارپود اقتصاد ما پوسیده و از هم بدررفته است. هیچ بخشی ازآن نیست که از یک حداقل ثبات و سلامت برخورداربوده و بتواند برروی پا‌هایش بایستاد. نمی‌دانم این توقع که «برجام» همچون عصای موسی قراربوده معجزه نموده و این اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی را احیاء کند برچه اساسی بوجود آمده؟ 
 
 در مکتوب دوم درخصوص برجام و برنامه هسته ایی‌مان مصدع اوقات خواهم شد. 
 
ایام بکام باد 
صادق زیباکلام 
بیست وهشتم فروردین یکهزاروسیصدونودوپنج

منبع: انتخاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۷
reza
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
3
85
احسنت به دکتر . ولی حیف که گوش شنوایی نیست .
پاسخ ها
صادق
| UNITED ARAB EMIRATES |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
اونی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی اونی که خودشو به خواب زده نه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
2
26
آقای شریعتمداری لازم نیست پاسخ دکتر را بدهد . لطفا" عملکرد دوره احمدی نژاد را بنویسید.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
آفتاب امانتداری کن . چرا نظر مرا تغییر داده ای؟ یا منعکس نکن . یا عینا" عمل گن.
فریدالدین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
3
24
از اقای دکتر تشکر میکنم که ریشه اصلی مشکلات را مطرح کرده اند اما دوستان دلواپس ایا نمی بینند که بسیاری از موانع برطرف شده مبادلات یورو یی ازادشده قراردادها وتوافقات زیادی بعمل امده صادرات نفت دوبرابر هم بیشتر شده ( پایین امدن قیمت نفت بخاطر برجام نیست ) اگر تحریمها ادامه پیدا میکرد یک یشکه نفت هم نمیتونستیم صادر کنیم واگر هم نفتی صادر میشد بابک زنجانیها پول انرا بالا میکشیدند اس 300 ها کما کان توسط روسیه به گروگان گرفته شده بودند نوسازی اب سنگین اراک امکان پذیر نبود هواپیماهای ما قادر به سوختگیری در بسیاری نقاط دنیا نبودند وووووو....... سایه جنگ برسرما سنگینتر میشد و قطعنامه های ذیل فصل هفت شورای امنیت به دشمنان مجوز تجاوز به کشور عزیزمان را داده بود ودهها موارد دیگر که دوستان دلواپس بهتر از من میدانند ولی منافع گروهی وباندی اجازه دیدن حقایق را نمیدهد واز این بابت بسیار جای تاسف دارد اگر ذره ای انصاف درکار بود الان باید همه فریادها را برسر امریکا واذنابش میزدند تا اینهمه در مسیر اجرای برحام سنگ اندازی نکنند اگر همه در این موضوع وحدت داشته باشیم زودتر وبهتر به نتیجه میرسیم واگر کماکان دوستان دلواپس برسر موضع خود باشند خودشان بیشتر ضرر خواهند کرد پس بیایید جلوی ضرر را از همین جا بگیرید مدرس بازنشسه دانشگاه
نیما
|
-
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
2
26
درود بر این مرد.
علی
|
CANADA
|
۰۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
2
28
آقای زیبا کلام همیشه با حرفهای منطقی خود جواب مخالفین دولت را می دهند ولی مگر گوش شنوایی است؟ انتقادهای اینها همه بهانه ای بیش برای تضیف دولت نیست. ولی حنای این آقایان دیگر رنگی ندارد چون مردم هنر اقتصادی منتقدین دو آتشه برجام را در 8 سال مدیریت شاهکار !! احمدی نژاد دیدند. واقعا چقدر رو می خواهد بعد از 8 سال مدیریت فاسد که صدها میلیارد دلار به مملکت خسارت زد باز حرف از اقتصاد می زنند.
ناشناس
|
CANADA
|
۰۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
2
14
معلومه ... مخاطب شما از دولتی بودن اقتصاد راضی هستند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
2
14
نیازی به پاسخ دادن نیست
عبدالله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
8
سلام این نامه ها واستدلالها تا کنون هیچ کمکی به مشکلات مملکت ومردم نکرده است . آقایان ومسئولین محترم بیایید در این مملکتی که از امنیت کامل برخوردار است هرکدامتون یک گوشه ای از مملکت را دست بگیرید وبرای آیندگان آباد کنید نه اینکه در اتاقهایتان و دفاتر کاریتان نشسته اید ویکدیر را نقد یا ستایش می کنید این خوب است ولی زمانی که سازنده ومفید برای جامعه باشد . هزاران برجام دیگر هم بیاید به این مملکت کمک نخواهد کرد مگر اینکه ما داخل خودمان را اصلاح نماییم و با فساد اداری و اقتصادی مبارزه کنبیم . من الله توفیق
آرمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
1
10
تغییر شرایط به نفع خیلی ها نیست و نمی خواهند برجام موفق شود و هدفشان نابودی برجام هست......
عبدالله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
5
سلام-آقای دکتر به بهانه جواب به آقای شریعتمداری حرف دل خودرا خوب زدی ها نگو نفهمیدم
عبدالله
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
4
سلام-آقای دکتر به بهانه جواب به آقای شریعتمداری حرف دل خود را زدند- از ایشان باید تشکر کرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
3
3
من نامه می نویسم که بگویم هستم حتی اکر شما باور نکنید
شکور
|
-
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
8
1
زیبا کلام شبیه زبل خان هست راجع به همه چیزنظری دارد به نظرم یک تندروی افراطیست ایشان اصلا روشنفکرنیست بیشترمطالبات حزبشان را پیگیری می کند نگاه ملی به قضایا ندارد.
قيس احمدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
10
ادکتر جان مي دانم که مي داني اين قبيل افراد فقط و فقط منافع و مطامع شخصي و گروههيشان مطرح است و هيچ باور مثبتي ندارند.
قرچکی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
7
دکتر جان در راستی کلام شما اخیرا در شهر ... سه نفر از اعضای شورای شهر را به جرم اختلاس میلیاردی بازداشت کرده اند ......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
1
حتما ی چیزهایی نوشتی نمی شه خب برادر جان عینا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
2
معلوم حرف حسابشان چیست. کاش طرفدارانی که ازاین گروه ها طرفداری میکنند و تا کنون به نوایی هم نرسیده اند اعلام برایت کنند تا این گروه تضعیف شود و مردم یک روز خوش به خودشان ببینند.
بابک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
3
حسین جان نفت به جای 120دلار میشد 1200دلار وقتی کسی نفت ما را نمیخرید چه فایده .
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
0
زیبا کلام فقط بلده حرف بزنه. همه ی ما تو حرف زدن استادیم. هممونم مشکلات جامعه رو میدونیم .خوب اگه راست میگی تا حالا در عمل چه کار مثبتی انجام دادی تا بشه رو حرفات حساب باز کرد
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
3
صدا و سیما و امثال اقای شریعتمداری فقط دنبال تخریب دولت هستند
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
1
خوشبختانه اکثریت مرم واقعیت را میفهمند. و نقشه در نطفه خفه می شه
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
4
صدا و سیما و امثال اقای شریعتمداری فقط دنبال تخریب دولت هستند ولی خوشبختانه اکثریت مرم واقعیت را میفهمند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
3
لال شویم کور شویم کر شویم لیک محال است که ما .....شویم
علی معرف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
واقعا دیوانه ای دکتر که به شریعتمداری نامه میزنی .....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
0
برای اینکه ببینید برجام دستاوردی داشته یا نه؟! به تیترها و مطالب روزنامه کیهان با دقت ببینید... متوجه آن خواهید شد...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین