کد خبر: ۳۶۱۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
در دیدار وزیر خارجه هند؛

روحانی: چابهار، سرفصلی نوین در همكاری های منطقه ای است

رییس جمهوری در دیدار وزیر خارجه هند تاكید كرد: با توسعه بندر چابهار، هند تا آسیای مركزی، قفقاز و افغانستان پیوند می خورد، و این طرح عظیم سر فصلی نوین در همكاری های مشترك و چندجانبه میان تهران ، دهلی نو و سراسر منطقه است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یكشنبه در دیدار خانم سوشما سواراج وزیر خارجه هند، گفت: تاریخ گذشته روابط و قرابت فرهنگی دو كشور، پایه و اساس خوبی برای توسعه بیش از پیش روابط مشترك در همه حوزه های مورد علاقه است و توسعه این روابط دوجانبه به روابطی چندجانبه، به نفع منطقه است.

وی به توانمندی ها و امكانات دو كشور بزرگ ایران و هند اشاره كرد و اظهارداشت: تهران و دهلی نو منافع مشترك فراوانی دارند و می‌توانند ضمن توسعه راهبردی روابط اقتصادی، در حوزه سیاسی و موضوعات منطقه ای و بین‌المللی نیز همكاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه سفرهای اخیر و آینده مقام های عالیرتبه دو كشور، نقش مهمی در توسعه همكاری ها خواهد داشت، گفت: اقتصادهای ایران و هند مكمل یكدیگر هستند و ایران قادر است منبعی مطمئن در تامین انرژی مورد نیاز اقتصاد رو به توسعه هند باشد.
روحانی به اشتراكات فرهنگی و پیشرفت علمی دو كشور اشاره كرد و افزود: ایران و هندوستان در عرصه های علمی و فناوری نیز پیشرفت های خوبی داشته اند و مناسب است همكاری های مشتركی را نیز در این حوزه آغاز كنند.

رییس جمهوری ابراز امیدواری كرد كه در جریان دیدار مسوولان عالی رتبه ایران و هند، دو كشور در عرصه موضوعات دوجانبه و منطقه ای و بویژه بحث تروریسم كه منطقه با آن درگیر است، رایزنی ها و همكاری های خود را تقویت كنند.
روحانی ، سابقه روابط دوستانه و تاریخی دو ملت ایران و هند را سرمایه بزرگی برای توسعه سطح روابط و همكاری های دو دولت دانست و تاكید كرد: با توسعه بندر چابهار هند تا آسیای مركزی، قفقاز و افغانستان پیوند می خورد، و این طرح عظیم سر فصلی نوین در همكاری های مشترك و چندجانبه میان تهران – دهلی نو و سراسر منطقه است.

**هندوستان خواستار توسعه و تقویت روابط با ایران

وزیر خارجه هند نیز در این دیدار گفت: هندوستان خواهان توسعه و تقویت همكاری ها با جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها است.
خانم سواراج پیوند مستحكم ملت های ایران و هندوستان را عاملی مهم در گسترش و تعمیق همكاری های سیاسی و اقتصادی میان دو دولت برشمرد و گفت: هندوستان به عنوان یك اقتصاد نوظهور و نیازمند انرژی، خواهان بنای رابطه ای مبتنی بر همگرایی با نتیجه برد – برد برای هر دو كشور است و این روابط باید فراتر از همكاری های تجاری تعریف شود.

وی همچنین با اشاره به زمینه های متنوع سرمایه گذاری و همكاری با ایران، گفت: هندوستان از طریق بندر چابهار می تواند به تمام منطقه آسیای میانه و قفقاز مرتبط شود و این نه تنها به نفع دو كشور بلكه به نفع منطقه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین