کد خبر: ۳۶۱۶۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲

زندگی با سیگاری‌ها، سومین علت مرگ زودرس

از مهم‌ترین عوامل خطرناك برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استعمال دخانیات، قلیان، فشار خون، چربی خون ودیابت است كه می‌تواند بیماری‌ آنها را تشدید كند.
آفتاب‌‌نیوز : دبیرعلمی پنجمین كنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران با بیان اینكه سیگار شایع‌ترین علت مرگ و میر زودرس قابل پیشگیری است، گفت:پس ازاستعمال دخانیات دومین علت مرگ و میر زودرس، تصادفات و سومین علت زندگی با فرد سیگاری است.

به گزارش ایرنا، دكتر بابك شریف كاشانی روز یكشنبه در نشست خبری پنجمین كنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران در جمع خبرنگاران افزود:ازمهم‌ترین عوامل خطرناك برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استعمال دخانیات، قلیان، فشار خون، چربی خون ودیابت است كه می‌تواند بیماری‌ آنها را تشدید كند.

وی یادآور شد:‌ نارسایی قلب یكی از دغدغه‌های مهم بیماران و پزشكان است كه از لحاظ تشخیص و درمان مورد بحث و بررسی است.

مسئول پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری یادآورشد:ازنظر گروه پزشكی پیوند قلب، استنت‌گذاری و به كار بردن دستگاه كمك قلب از جذابیت‌ بیشتری برخوردارند اما نارسایی قلب اگر مورد تشخیص و درمان قرار گیرد، می‌تواند به‌عنوان اولین اقداماتی پیشگیرانه‌ای باشد كه جان بیمار را نجات می دهد.

شریف كاشانی با بیان این كه آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری نارسایی قلبی در كشور وجود ندارد، گفت: نارسایی قلبی در كودكان كمتر از بزرگسالان است اما اگر كودكی در سنین پایین‌تر به بیماری نارسایی قلبی مبتلا شود، باید تیم پزشكی تلاش كند تا با بهترین روش كودك را مورد درمان قرار دهند تا در بزرگسالی بتواند از كیفیت زندگی بهتری برخوردار باشد.

دبیرعلمی پنجمین كنگره بین المللی نارسایی قلب ایران با اشاره به اینكه شایع ترین بیماری میان بزرگسالان، بیماری های قلب و عروق است، افزود:با تغییر سبك زندگی و افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی در كشور افزایش یافته است.

شریف كاشانی ادامه داد: فشار خون از جمله بیماری هایی است كه بهترین روش كنترل آن، پیشگیری است كه با تغییرات الگوی زندگی، رعایت توصیه های پزشكان و ترك سیگار می توان به راحتی از این بیماری پیشگیری كرد.

وی گفت:بیماری های قلبی و عروقی در مردان و زنان شایع است و دراین كنگره به طور مفصل به بیماری نارسایی حاد قلبی وروش های جدید تشخیص و درمان پرداخته خواهدشد.

مسئول پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری افزود:سالانه 5 هزار پیوند قلب درجهان انجام می شود. در حال حاضر در ایران چهار مركز عمده در تهران (بیمارستان های مسیح دانشوری، امام خمینی (ره)، طالقانی و شریعتی) به طور متوسط در سال 100پیوند قلب را انجام می دهند.

وی با بیان اینكه حدود 80 درصد از پیوندهای قلب در كشوربا موفقیت انجام می شود، تصریح كرد:پیوند عضو ازافراد بیگانه و خارجی در ایران ممنوع است.

شریف كاشانی با بیان اینكه ایران در منطقه در زمینه پیوند قلب فعال و دركنار 2 كشور تركیه و عربستان در این زمینه پیشرو است، افزود:البته مراكز پیوند قلب تركیه ازایران بیشتر است اما از لحاظ تعداد پیوند تفاوت عمده ای با ایران ندارد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در سال هایی كه ایران مورد تحریم كشورها قرار گرفته بود مشكلات زیادی دراین زمینه وجود داشت اما متخصصان ایرانی در هر شرایطی فعالیت های خود را با صرف انرژی زیاد انجام داده اند.

وی اظهار كرد: پرداختن به بیماری نارسایی قلب یكی از اهداف مهم كشورهای منطقه است كه از نظر فرهنگی ،نژادی و قومی با هم شباهت دارند و به همین دلیل قرار است تركیه و ایران همكاری بسیاری در این كنگره داشته باشند.

*** اختلالات خواب ریسك بیماری های قلبی را افزایش می دهد

در ادامه این نشست دكتر سعید علیپور پارسا دبیراجرایی پنجمین كنگره بین المللی نارسایی قلب ایران گفت:وجود اختلالات خواب و افزایش فشارخون در افراد چاق می تواند زمینه بیماری نارسایی قلبی را تشدید كند.

وی افزود:اختلالات خواب عوارض مختلفی مانند فشار خون ، دیابت ، بیماری قلبی ، حملات قلبی را بیشتر می كند و كسر خواب در دراز مدت ریسك ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت را افزایش می دهد.

به گفته این متخصص قلب و عروق افرادی كه در دراز مدت كمتر از 5 ساعت می خوابند، زمینه بروز بیماری های قلبی - عروقی و دیابت در آنها افزایش پیدا می كند.

وی گفت: دراین كنگره محققانی از سراسر كشور و همچنین شركت كنندگانی ازایتالیا، استرالیا، اتریش و كشورهای منطقه حضور دارند و آخرین یافته های علمی پیرامون بیماری قلبی و نارسایی قلبی را ارایه می كنند.

پارسا ادامه داد: قرار است در آینده با هماهنگی اورژانس 115 مراكزی برای خدمات آنژیوپلاستی و عارضه قلبی به بیماران ایجادشود تا به موقع بیماران را به مراكز درمانی هدایت كرده و تحت درمان قرار دهند.

پنجمین كنگره بین المللی نارسایی قلب ایران با حضور متخصصان و اساتید برجسته داخلی و خارجی در روزهای 15 تا 17 اردیبشهت ماه در مركز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین