کد خبر: ۳۶۱۷۰۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶

تدمر٬ عروس داغدار صحرا

تدمر زماني به نام عروس صحرا مشهور بود اما ديگر نام تدمر كسي را به ياد عروس صحرا نمي اندازد و صداي شادي كودكانش را نمي شنود ٬ اين روزها اين شهر تاريخي با آثار باستاني اش ٬ به ويرانه اي با تله هاي انفجاري بي شمار در آن تبديل شده است .
آفتاب‌‌نیوز :
 اين شهر كه زماني همه آن را با نام ملكه 'زنوبيا' مي شناختند و غربي ها به دليل وجود آثار باستاني آن را پالميرا مي نامند ٬ اكنون هرجاي آن كه قدم بگذاري بوي خون و آتش و باروت مي دهد؛ حتي يك ساختمان و خيابان سالم در آن ديده نمي شود، خيابان ها پراست از تركش، پوكه و بقاياي ويراني هاي خانه ها .

هنوز از در و ديوار اين شهر صداي گريه كودكان وحشت زده شنيده مي شود و حتي سنگ ها و ستون هايي كه از قرن ها پيش پابرجا مانده بودند نيز از دست دشمنان انسانيت و فرهنگ درامان نبوده اند.

صداي گريه كودكي كه هنگام فرار٬ دست مادرش را براي برداشتن كيف مدرسه و كتابهايش رها كرد و ديگر برنگشت ٬ در مقابل موزه تدمر شنيده مي شود ؛ كودكي كه گمان مي كرد فردا و مدرسه اي وجود دارد ولي جنازه تير خورده و كتاب هاي پرپر شده او را نظاميان ارتش سوريه دركوچه يافتند. 
سكوت و غم در اين شهر موج مي زند و صداي گريه مادري درحال فرار، كه نوزاد خود را به بغل گرفته و نمي داند كودك خردسالش را چگونه به دنبال خود بكشاند٬ هنوز به گوش مي رسد .

در اين ميان قلعه تدمر٬ كمترين آسيب را ديده است؛ اين قلعه از فراز تپه اي شاهد همه اين جنايت ها بود اما هرچه به شهر نزديك تر مي شويم آثار جنايت تروريست ها بيشتر ديده مي شود.
وجود لوازم خانگي ريخته شده و پراكنده دركنارجاده هم باعث تعجب است ٬ راهنما مي گويد اين وسايل مربوط به خانواده هايي است كه قصد فرار از شهر داشتند ولي با بمب هاي كنارجاده اي داعشي ها روبرو شدند. 

لاستيك هاي مستعمل خودروها كه بمب گذاري شده و دراطراف جاده رها شده ٬ هنوز در جاي جاي اين شهر وجود دارد ؛ باقيمانده بمب ها، خمپاره ها، بسته هاي انفجاري تروريست هاي داعش هنوز دركنار جاده ديده مي شود.

دركنار جاده ورودي شهر٬ هنوز هم جنازه هاي سوخته تروريست ها قابل مشاهده است ٬ جنازه هايي كه همكارانشان براي شناسايي نشدن، آن ها را سوزانده اند و جز اسكلت٬ چيزي از آن باقي نمانده است.خودروها و ماشين هاي راهسازي منهدم شده تروريست ها كه براي عمليات انتحاري و حمله به مواضع ارتش سوريه از آن ها استفاده شده بود هم به فراواني ديده مي شود.

موزه شهر تعطيل است زيرا بسياري از آثار داخل آن غارت، تخريب يا بمب گذاري شده است ولي اكنون سراسر تدمر يك موزه است، موزه فجيع ترين جنايت هاي ضد بشري تروريست هاي داعشي ضد مردم سوريه .
نيروهاي دولتي اجازه ورود به خيابان ها را نمي دهند اما دربرخي از خيابان ها ٬ شهرونداني ديده مي شوند كه براي سركشي به خانه ها و يا به اميد برداشتن وسايل سالم خانه خود به اينجا آمده اند.

روزانه بيش از 400 نفر از اهالي از شهر حمص با اتوبوس به تدمر مي آيند و پس از بررسي خانه هاي خود٬ ساعت 16 دوباره شهر را ترك مي كنند ٬ نيروهاي ارتش سوريه در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند ولي حتي آن ها هم جرات وارد شدن به همه مناطق شهر را ندارند.

هنگامي كه در شهربوديم، جنگنده هاي ارتش مرتب مواضع داعشي ها را در اطراف شهر بمباران مي كردند ٬ گاهي هم صداي انفجار بمب ها و تله هاي انفجاري، لرزه بر اندام شهر مي انداخت.
نيروهاي ارتش سوريه ٬ بمب ها و خمپاره هاي عمل نكرده را درمكان امني در جنوب قلعه جمع آوري مي كنند و آن ها را منفجر مي كنند.

سرتيپ 'مالك علي حبيب' فرمانده بخش صحرا در ارتش سوريه ٬ درباره روزهاي نخست حمله تروريست ها به شهر مي گويد: حمله تروريست ها به شهر از ساعت 45/9 دقيقه دوازدهم ماه مي(23ارديبهشت 1394) 2015 آغاز شد .نيروهاي ارتش با كمك مردم هشت روز جانانه از شهر دفاع كردند ولي مجبور شدند ساعت هشت روز 20 ماه مي 2015 از شهرخارج شوند.

سرتيپ حبيب افزود: اين حمله با آمادگي كامل تروريست ها و حضور كامل آن ها در منطقه توينان در65 كيلومتري شمال غربي سلميه انجام شد.آن ها در توينان تا سلسله جبال شاعر و جزل در 45 كيلومتري شمال غرب شهر و در طول يك خط 70 كيلومتري، حضور يافته و از سه محورآماده حمله به شهر تدمر شده بودند.تروريست ها، از كوهستاني بودن منطقه بهترين استفاده را براي پيشروي انجام دادند تا به 10 كيلومتري شهر رسيدند.

اين فرمانده سوري تصريح كرد : نيروهاي مسلح سوريه در آن زمان تا شهر 15 كيلومتر فاصله داشته و در پادگان هايي كه وظيفه محافظت از انبارهاي مهمات در شمال شهرتدمر را داشتند ٬ مستقر بودند . عمليات حمله به تدمر با فرماندهي حسان عبود والي منطقه حمص از ولايت رقه داعش انجام شد.حمله به شهر با استفاده از هزاران تروريست آموزش ديده خارجي از چچن، عربستان، قطر، تركيه، تونس، كويت و ديگر كشورها و همچنين برخي مزدوران داخلي در شهر تدمر كه قبلا به داعش پيوسته بودند ٬ انجام شد.

وي افزود : نيروهاي موجود در شهر ٬ هشت روز مقاومت كردند اما با توجه به اينكه تدمر در وسط صحرا قرارگرفته و از همه طرف باز است و هيچ پناهي ندارد٬ ادامه مقاومت ميسر نبود .مهاجمان از مدرن ترين جنگ افزارهاي موجود در دنيا استفاده مي كردند، تك تيراندازهاي آن ها از تفنگ هاي پيشرفته اي استفاده مي كردند كه ما تا آن زمان نديده بوديم.برخي از آن ها شبانه با لباس زنانه وارد محله عامريه شهر تدمر شده و گروه هاي كوچكي را تشكيل داده بودند. 

اين فرمانده سوري در خصوص چگونگي سقوط شهر تدمر نيز در ادامه گفت : درساعت هاي اوليه ٬ بيش از250 تن از نيروهاي ما با شليك تك تيراندازها شهيد شدند.با توجه به اينكه ارتش سوريه در 12 جبهه به صورت همزمان با تروريست ها مبارزه مي كرد، آن ها قصد داشتند از فرصت استفاده كنند و خود را از تدمر به قلمون و ازآنجا به طرابلس درلبنان و دريا برسانند.

وي اضافه كرد : ما از 45 كيلومتري شهر دفاع را آغاز كرديم، هرمانعي را جلو تروريست ها ايجاد مي كرديم توريست هاي انتحاري آن را مي شكستند و از آن عبور مي كردند.با عقب نشيني ها ي تدريجي٬ فاصله تروريست ها با شهر كمتر و كمتر مي شد.

تك تيراندازهايآان ها از مسير كوه حيان ٬ شديدترين حمله را از زمان آغاز بحران تاكنون ٬ به سمت تدمر آغاز كردند.با وجود همه جانفشاني ها و مقاومت ها، شهر در ساعت هشت روز 20 ماه مي سال گذشته ميلادي سقوط كرد.

تدمر به دلايل مختلف براي تروريست ها مهم بود، اين شهر از نظر تاريخي اهميت بسيار زيادي داشت ، از سوي ديگر معادن نمك، فسفات، آبگرم هاي خودجوش، نفت، گاز و گندم و جو نيز در اين منطقه وجود دارد .

سرتيپ حمود در خصوص عمليات آزادسازي تدمر نيز گفت : آمادگي و برنامه ريزي براي عمليات آزادسازي تدمر از اول نوامبر 2015 آغازشد اما ابتدا به دليل مقاومت تروريست ها و استفاده از خودروهاي بمب گذاري شده حامل 50 تن مواد منفجره اين عمليات با كندي پيش مي رفت.

تروريست ها در خيابان هاي شهر كالسكه هاي نوزادان را بمب گذاري كرده و به سوي نيروهاي ارتش روانه مي كردند.اين بمب گذاري ها به عقيده كارشناسان مواد منفجره ٬ در طول تاريخ نظامي بي سابقه بود.

بازپسگيري شهرتدمر توسط ارتش سوريه و نيروهاي همپيمان و با پشتيباني هوايي روسيه ابتدا از سمت كوه حيان آغاز شد ؛ هنگامي كه تروريست ها از سه محور محاصره شدند، بمب گذاري آثارباستاني، تاسيسات زيربنايي و مناطق مهم را آغازكردند.

اين فرمانده سوري در ادامه گفت : اينجا همه چيزآماده انفجار بود و حتي آسفالت خيابان را به شكل استوانه اي سوراخ و آن را با مواد منفجر پركرده بودند و پس از تبديل كردن آن به تله انفجاري ٬ روي آن را پوشانده بودند٬ اين تله هاي انفجاري و بمب ها توسط جديدترين دستگاه هاي كشف و خنثي سازي نيز به دشواري كشف مي شوند.

به گزارش ایرنا،‌پس از آزادسازي شهر، خودروهاي پر از كمك هاي غذايي اهدايي عربستان و تركيه به تروريست ها كشف شد.

خودرو هاي پيشرفته مجهز به اتاق عمل، خمپاره هاي اسراييلي و نان هاي آمريكايي از ديگر موارد كشف شده از مواضع تروريست ها در تدمر بود.
تدمر تا پيش از حمله داعش شهري شكوفا بود و بسياري از صنعتگران حلب، دمشق، بوكمال، حمص و ديگر مناطق پس از آغاز بحران به اينجا آمده بودند ؛ اين شهر در سال 2014 در توليد گندم ٬ رتبه نخت را در سوريه داشت .معادن نمك، فسفات، آثارتاريخي، زمين هاي حاصلخيز و صنعت پر رونق ٬ اهميت اين شهر را براي تروريست ها دوچندان كرده بود.
هم اكنون تروريست ها حداقل 20 كيلومتربا شهر تدمر فاصله دارند و در حال حاضر براي محافظت از شهر ٬ از تمام امكانات نظامي، فني و اطلاعاتي و فناوري هاي ارتش سوريه و هم پيمان هاي آن استفاده مي شود.
شهر تدمر از20 ماه مي 2015 به آشغال تروريست هاي داعش درآمد و در 27 مارس 2016 آزاد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین