کد خبر: ۳۶۱۷۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
آغاز فصل نوین همكاریهای تهران - سئول بعد از برجام

سفر تاریخی رئیس‌جمهور كره‌‌جنوبی به‌تهران؛ «پارک‌گئون‌هی» 12‌اردیبهشت‌ به ایران می‌آید

خانم «پارك گئون هی» رئیس جمهور كره جنوبی به عنوان اولین زن و رهبر این كشور قدرتمند آسیایی در تاریخ 12 اردیبهشت‌ماه سالجاری به تهران سفر می كند تا او نیز همانند دیگر همتایان آسیایی و اروپایی خود فصل نوینی از روابط كشورش را با ایران بگشاید.
آفتاب‌‌نیوز :
كره جنوبی چهارمین اقتصاد برتر آسیا است و پس از آنكه رسانه های كره ای در خصوص سفر عالی‌ترین مقام سیاسی این كشور طی هفته ها و ماههای اخیر مطالب مختلفی منتشر كردند، نهاد ریاست جمهوری این كشور امروز دوشنبه با صدور بیانیه ای تاریخ دقیق این سفر را اعلام كرد.

به گزارش آفتاب، بر اساس این بیانیه كه یونهاپ، خبرگزاری كره آن را منتشر كرد، رئیس جمهور كره 12 اردیبهشت ماه جاری به تهران می آید و در طول مدت سفر سه روزه خود با دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی و برخی مقامات عالیرتبه كشورمان دیدار خواهد كرد.

یونهاپ در گزارش خود، از این سفر به عنوان یك سفر تاریخی نام برده است، چرا كه از سال ١٩٦٢ كه روابط میان دو كشور برقرار شده، اولین سفر تاریخی رئیس جمهور كره به ایران محسوب می‌شود.

انتشار این خبر در حالی صورت می گیرد كه بحث و تبادل نظر و گفت و گوهای فراوانی میان مقام‌های كره ای و ایران طی ماههای اخیر انجام شده و بسیاری بر این باورند این دیدار نقطه عطفی در تاریخ روابط دو كشور خواهد بود.

سفر بی سابقه یك رئیس جمهور از كره به ایران پس از «برجام» یكی از بزرگترین دستاوردهای دو كشور بخصوص در عرصه تقویت همكاری های اقتصادی دوجانبه در دوران لغو تحریم ها به حساب می آید.

«یون بیونگ سه» وزیر خارجه كره پیشتر اعلام كرده بود كه كشورش به این سفر بسیار اهمیت می‌دهد و آن را آغازی در روابط نوین دو كشور قلمداد می كند.

بر اساس این دیدگاه انتظار می رود با ورود «پارك» به ایران صفحه تازه‌ای در روابط و همكاری‌های ایران و كره دو شریك بزرگ اقتصادی گشوده شود.

مدتی قبل اعلام شد كه مقام هایی از كره جنوبی و ایران در تهران دیدار و در باره همكاری های اقتصادی دوجانبه و سفر «پارك گئون هی» رئیس جمهور كره به ایران بحث و تبادل نظر كرده و حتی در باره تحریم‌های شورای امنیت علیه كره شمالی نیز گفت و گوهایی انجام داده اند.

این گفت و گوها در سطح مدیران كل وزارتخانه های خارجه دو كشور صورت گرفت و مساله ورود شركت های كره ای به بازار ایران و توسعه همكاری های اقتصادی و یافتن راهكارهای تبادلات تجاری از موارد مورد بحث بود.

مقامات كره ای پس از این نشست ها بارها اعلام كردند كه به فرصت‌های تازه‌ای پس از برجام دست یافته و نمی توانند بازار بزرگ تجارت در ایران را نادیده بگیرند.

برنامه ریزی برای سفر مقام های بلندپایه دو كشور، یافتن راهكارهای گسترش همكاری در عرصه‌های مختلف بخصوص در زمینه های تجاری، سرمایه گذاری های متقابل، همكاری دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله موضوعات در دستور كار طرفین گزارش شده بود.

«كیم سانگ تائه» رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای وزارت تجارت كره هم گفت كه دولت سئول عزم خود را برای اینكه روابط تجاری و بازرگانی با ایران گسترش یابد، جزم كرده است و قصد دارد شركت ها را برای بستن قراردادهای بزرگ با تهران مساعدت كند.

این در حالیست كه چندین یادداشت تفاهم و بیانیه همكاری در جریان نشست اقتصادی كره و ایران در تهران كه امسال برای اولین بار پس از سال 2006 میلادی برگزار شد، ‌میان طرفین منعقد گردید.

همچنین طرفین یك توافقنامه اولیه ایجاد سامانه تجارت الكترونیك برای مصارف دولتی دو كشور و با هدف احیای شبكه تجاری ایران با شركای تجاری اش نیز میان دو كشور امضا كردند.

یك نشریه كره ای به تازگی نوشت كه اگر خواستار گسترش سریعتر روابط با تهران هستیم لازم است كه سران دو كشور در زودترین زمان ممكن با یكدیگر دیدار كنند.

كوریا هرالد می نویسد: بخش های نفتی، كشتیرانی، ساخت و ساز، انرژی، منابع گاز، حمل و نقل، ‌امور هوایی، لجستیك، پتروشیمی، مخابرات و خودروسازی كره همه در حال رقابت با رقبای بین‌المللی برای حضور در ایران هستند.

نشریه كره ای ادامه می دهد: پس از لغو تحریم ها جامعه بین المللی دست از پا نمی شناسد و همه هیات هایی را به ایران روانه كرده اند و می گویند كه بندرت دیگر بتوان چنین بازار نوظهور اقتصادی با این همه مزیت را در جهان یافت.

در این گزارش آمده است: ضرورت دارد كه دو كشور از هر جهت گفت وگوها را به پیش سوق داده و توافقنامه هایی رسمی داشته و آنها را اجرایی كنند.

كوریا هرالد می نویسد: پس از همین برجام شاهد بودیم كه رهبران اروپایی راهی ایران شدند. «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در راس هیات بزرگی به تهران سفر كرد و حالا هم اخباری مبنی بر سفر قریب الوقوع «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران منتشر شده است.

كوریا هرالد پیشتر نوشته بود كه اگر سفر «پارك» به تهران قطعی شود، شرایط خوبی برای همه تجار و بازرگانان كره ای فراهم خواهد شد تا فرصت هایی را كه در دوران تحریم آن را از دست دادند، جبران كنند.

«هوانگ كیو آهین» نخست وزیر كره جنوبی نیز گفته است كه كشورش تمامی تلاش خود را برای گسترش روابط با ایران بخصوص در عرصه های اقتصادی و تجاری بكار خواهد گرفت.

وی تاكید كرد كه ایران از جمله بازارهای نوظهور است كه كره نمی تواند نسبت به آن بی توجه باشد.

وی در ملاقات با صاحبان شركت ها و موسسات بزرگ كره گفت: باید از شركت های كره ای در زمینه صادرات و اجرای طرح های مختلف و مشترك با ایران حمایت شود.

كره جنوبی از سال گذشته میلادی با مشكلات اقتصادی فراوانی روبرو شده و بخصوص در عرصه تجارت خارجی شاهد ركود تدریجی بوده است.

این كشور پس از لغو تحریم ها علیه ایران تلاش گسترده ای برای ورود به بازار كشورمان داشته و تاكنون چندین هیات تجاری به ایران اعزام كرده است.

ارزش تبادلات تجاری كره و ایران نزدیك به هشت میلیارد و 600 میلیون دلار در سال 2014 میلادی بوده است كه نیمی از ارزش این تبادلات در سال 2011 میلادی است.

گفتنی است، در سفر خانم «پارك گئون هی» به تهران كه به دعوت رسمی حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان صورت گرفته است، شماری از وزرا و مسئولان ارشد اقتصادی و صاحبان صنایع بزرگ این كشور وی را همراهی می كنند.

قرار است در جریان این سفر موضوعات مرتبط با راههای گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف، تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر روسای جمهوری دو كشور قرار بگیرد.

جستجوی راههای تقویت همكاری مشترك در حوزه‌های انرژی، بانك و بیمه، پروژه های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی و فناوری و فرهنگی نیز از دیگر محورهای بحث و تبادل نظر روسای جمهوری دو كشور عنوان شده است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
2
"كره جنوبی چهارمین اقتصاد برتر آسیا است" کره کجا بود و به کجا رسید . ایران کجا ... که حالا حسرت کره را می بره.!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
الان کره شمالی داره میسوزه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
يه زماني اونا منتظر رفتن مقامات ما بودن
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین