کد خبر: ۳۶۱۹۳۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

دهلی: کوه نور متعلق به انگلیس است

دولت هند به دادگاه عالی تاکید کرد، دهلی باید ادعادیش درباره الماس کوه نور را که سال‌ها برای بازپس‌گیری آن از انگلیس مبارزه کرده، رها کند "چرا که این سنگ قیمتی دزدیده نشده بلکه به انگلیس هدیه شده است."
آفتاب‌‌نیوز : به نقل از خبرگزاری رویترز، الماس 105 قیراطی کوه نور یکی از بزرگترین الماس‌های جهان است که به مدت 150 سال بخشی از جواهرات سلطنتی انگلیس بوده و امروز بخشی از تاجی را که مادر فقید ملکه الیزابت به سر داشت، تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، الماس کوه نور در مرکز یکی از اختلافات دیپلماتیک دیرینه قرار گرفته چرا که بسیاری از هندی‌ها از انگلیس انتظار دارند تا برای جبران گذشته استعمارگرانه‌اش این الماس را بازگرداند.

اما دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز دوشنبه به دادگاه عالی این کشور گفت: دهلی باید از ادعاهایش در خصوص این سنگ قیمتی صرف نظر کند چرا که در حقیقت الماس کوه نور توسط مهاراجه رانجیت سینگ، یکی از پادشاهان هند در سال 1851 میلادی به انگلیس هدیه شده است.

رانجیت کومار، معاون دادستان کل هند در جریان جلسه بررسی پرونده‌ای که برای بازگرداندن الماس کوه نور تششکیل شده است به دادگاه عالی گفت: این الماس نه ربوده شده و نه به زور گرفته شده است.

الماس کوه نور در مراسم تاج گذاری جورج ششم، همسر ملکه الیزابت مادر در سال 1937 میلادی بر روی تاج ملکه قرار گرفت و در سال 2002 میلادی در مراسم تدفینش بر روی تابوتش گذاشته شد.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در جریان سفرش به هند در سال 201 میلادی گفت: الماس کوه نور در لندن باقی خواهد ماند چرا که اگر در حال حاضر کوتاه بیاییم، خواهید دید که ناگهان موزه انگلیس خالی خواهد شد.

فعالان هندی معتقدند الماس کوه نور یکی از چندین قطعه آثار با ارزش و گران قیمتی است که توسط انگلیس در دوران استعمارگری‌اش از هند خارج شده است.

نفیس احمد صدیقی که دادخواست بازگردانده شدن الماس کوه نور را به دادگاه عالی تقدیم کرده، گفت: حاکمان انگلیسی هند را غارت کردند و دولت دهلی اشتباه می‌کند که از ادعاهای ما حمایت نمی‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین