کد خبر: ۳۶۱۹۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

اختلالات شایع در کودکان طلاق

یک پزشک سلامت روان گفت: شب ادراری، لکنت زبان و تیک شایع‌ترین اختلالاتی است که به دنبال طلاق والدین برای کودکان سنین پایین به وجود می‌آید، البته این اختلالات در سایر کودکان نیز وجود دارد اما در کودکان طلاق بیشتر مشاهده می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : هورا چیت‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاثیر جدایی والدین بر کودکان با توجه به سن آن‌ها متفاوت است، اظهار کرد: شب اداری یکی از شایع‌ترین اختلالات کودکان پس از جدایی والدین است که به معنای هر گونه دفع ادرار در هنگام خواب نیست بلکه حتما باید بیش از دو بار در هفته و سه ماه متوالی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه دفع ادرار با شرایط گفته شده در سنین کمتر از پنج سال کمتر شب اداری محسوب نمی‌شود، افزود: شب ادراری در پسر بچه‌ها بیشتر مشاهده می‌شود و سابقه فامیلی و مواردی مانند آداب دستشویی رفتن در بروز آن موثر است.

این پزشک سلامت روان هم‌چنین لکنت زبان یکی از اختلالات ناشی از طلاق والدین بر کودک عنوان کرد و گفت: لکنت زبال یک نوع اختلال رشد است که ممکن است برخی کودکان الفاظ را طولانی‌تر ادا و یا مداوم تکرار کنند، این مشکل در زمان‌هایی که کودک اضطراب دارد، در جمع‌های زیاد و یا نا آشنا بیشتر مشاهده شده است.

چیت ساز با بیان اینکه اختلال لکنت زبان در پسر بچه‌ها بیشتر مشاهده شده است و معمولا در سنین قبل از مدرسه اتفاق می‌افتد، گفت: در صورتی که هیجان کودک کنترل و مانع عصبانیت باشیم لکنت زبان قابل کنترل است و در سنین بعد از مدرسه لازم است مداخلات گفتار درمانی برای این دسته از کودکان انجام شود.

وی تیک‌های عصبی به معنای حرکات سریع و تکرار شونده را از دیگر مشکلات کودکان دانست و گفت: تیک معمولا در کودکان طلاق اتفاق می‌افتد و به صورت پلک زدن‌های مکرر و یا به صورت صوتی مانند سرفه است و کودک توان مقاومت در مقابل این رفتارها را ندارد.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه معمولا تیک در قسمت‌های سر و گردن بیشتر از سایر اندام‌ها مشاهده می‌شود و موقع خواب وجود ندارد، اضافه کرد: در مواردی که شدت اضطراب کودکان بیشتر می‌شود تیک سریع‌تر می‌شود و قطعاً در اعتماد به نفس کودکان تأثیر گذاراست. تیک‌های عصبی یک اختلال شایع است و در 25 درصد بچه‌های دبستانی مشاهده می‌شود.

چیت ساز تصریح کرد: درمان تیک، دارویی نیست و به والدین توصیه می‌شود توجه کمتری به این علائم داشته باشند و از این رفتارها چشم پوشی کنند.

وی خاطر نشان کرد: شب ادراری، لکنت زبان و تیک شایع‌ترین اختلالاتی است که به دنبال طلاق والدین برای کودکان سنین پایین به وجود می‌آید و در سنین جوانی اختلالات متفاوت است. البته این اختلالات در بقیه کودکان نیز وجود دارد اما در کودکان طلاق بیشتر مشاهده شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین