کد خبر: ۳۶۱۹۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸

بازار ۱۰ هزار میلیارد تومانی سیگار در کشور/ ۵۰ درصد کودکان در معرض دود سیگارند

سخنگوی وزارت بهداشت از تصویب افزایش مالیات بر سیگار در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
ایرج حریرچی در نشست خبری هفته سلامت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از دیابت در این هفته اظهار کرد: مادر همه بیماری‌ها چاقی است که در کشور ما شیوع آن شدیدا رو به افزایش است، بطوری که در ۴۰ سال گذشته این آمار چندین برابر شده است.

وی با اشاره به استعمال دخانیات گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۴۰۰ هزار نفر فرد سیگاری در دنیا وجود دارد و در کشور ما این آمار ۷ میلیون و ۷۰۰هزار نفر است.

وی ادامه داد: سالانه در دنیا ۶ میلیون نفر به خاطر مصرف دخانیات از بین می‌روند و همچنین بخشی از این افراد کسانی هستند که در معرض دود سیگار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: ۵۰ درصد کودکان در معرض دود سیگار هستند و ۹۰ درصد سرطان ریه در مردان و ۸۰ درصد در زنان ناشی از مصرف سیگار است.

حریرچی با بیان اینکه سیگار می‌تواند در اقتصاد خانواده‌ها نیز اثرات سوء داشته باشد گفت: در کشورهای کم‌درآمد ۴۰ درصد بودجه سرانه خانواده استفاده از سیگار می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در تمام دنیا تولیدکنندگان و واردکنندگان سیگار لابی قدرتمندی دارند وصحبت از یک بازار ۱۰ هزار میلیارد تومانی است.

 
حریرچی گفت: مکانیسم پیشنهادی وزارت بهداشت اعمال افزایش مالیات بر سیگار در خرده‌فروشی‌ها است. البته متاسفانه هنوز مکانیسم مالی کشور ما نتوانسته‌ است این امکان را فراهم کند.

حریرچی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص سفر به کرمانشاه و همچنین مسئله گروگانگیری جسد در یکی از بیمارستان‌های این استان گفت: سفر من به کرمانشاه به دلیل سیل و بالا آمدن آب‌های سطحی در استان کرمانشاه بود که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد اما در خصوص مسئله گروگانگیری جسد باید اطلاع دهم که در برخی از شهرستان‌ها این اقدامات تبدیل به شغل شده است و برخی با تطمیع برخی افراد و با ایجاد انگیزه در این افراد برای جذب پول دست به انتشار چنین اخباری می‌زنند که در این مورد بخصوص فردی بوده است که سه بار تحت عمل جراحی قرار گرفته که فقط برای یک مورد اختلالات انعقادی ۳۷ میلیون تومان فاکتور ۷ به وی تزریق شده و حتی یک ریال هم از خانواده او دریافت نشده است.

 حریرچی افزود: علت تاخیر این بوده است که خانواده این بیمار از رسیدگی به وی در مراحل اولیه شکایت داشته‌اند که قاعدتا باید به پزشکی قانونی ارجاع می‌شد و در آخر اجازه ارجاع از طرف خانواده داده نشد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در جلسه امروز معاونین وزیر بهداشت مجددا بر حفاظت مالی از بیماران تاکید کردند و دستور دادند که اگر در هر سطحی با بیماران برخورد نامناسبی انجام شود شدید‌ترین برخورد قانونی با مسببان انجام گردد.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص افزایش تعرفه‌های پزشکی با بیان اینکه جلسه شورای عالی بیمه اسفندماه تشکیل شده است و مراحل قانونی این است که شورای عالی بیمه این تعرفه‌ها را تصویب کند و به دولت ارسال نماید گفت: سناریوهای متعددی از طرف بیمه پیشنهاد شده است که در حال حاضر در دولت در دست بررسی است.

حریرچی درخصوص لایحه جامع بیماری‌های خاص اظهار کرد: بسته‌ اصلی بسیار حجیم بود که به دلیل محدودیت‌ها تصمیم‌ گرفتیم آن را اعمال نکنیم ولی برای بیماران خاص در بیمارستان‌های دولتی این مسئله اعمال شد و در زمینه کاهش قیمت دارو نیز امسال طبق روال سال گذشته روند کاهشی قویا ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درخصوص تبدیل معاونت طب سنتی به دفتر کل در هفته گذشته اظهار کرد: طبق محاسبات سازمان بهداشت جهانی ۷۵ الی ۸۵ درصد مسائل مربوط به سلامت خارج از مسائل بیولوژیک است و در مسائل اجتماعی ریشه دارد و عواملی نیز فقر، مسکن، اشتغال نیز بر سلامت تاثیر می‌گذارند.

وی ادامه داد: طبق مصوبات دولت و مجلس وزارت بهداشت نمی‌تواند تشکیلات خود را گسترش دهد و ایجاد معاونت جدید مستلزم این بود که یک معاونت تبدیل به دفترکل شود و ضمن اینکه فعالیت‌های شبانه‌روزی معاونت طب سنتی قابل تحسین است اما آنچه که از طب سنتی به عنوان طب مکمل در عرصه بهداشت و درمان انتظار می‌رود انجام نمی‌شود البته فعالیت‌های این حوزه همچنان قویا ادامه پیدا خواهد کرد و در این راستا در سال جاری ۲۰ شبکه طب سنتی تخصیص بودجه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یک درصد سرانه ناخالص ملی در کشور ما هزینه سیگار می‌شود و حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به طور کلی مصرف دخانیات به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به دلیل فشارهای مالی که به مردم وارد شد و با اعمال تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان اولین سال در ۴ دهه گذشته بود که کاهش استفاده از خدمات درمانی در کشور را داشتیم که خوشبختانه با اجرایی شدن طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های از جیب مردم این مسئله برطرف شده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ اظهار کرد: در سال ۹۴، میزان واردات دارو به حد قابل توجهی کاهش داشته است و ۹۸ درصد داروهای مصرفی تولید داخلی بوده است.

دکتر حریرچی ادامه داد: همچنین قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی در داخل کشور کاهش قابل توجهی داشته است بطوری که ۱۰ الی ۴۰ درصد اکثر ملزومات پزشکی با کاهش قیمت روبه‌رو بودند در حالی که نرخ تورم رو به افزایش بوده است.

وی افزود: واکسن‌های جدیدی نیز در کشور در حال توزیع است که امیدواریم به زودی بهره‌برداری شود.

حریرچی با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی رساندن مصرف به الگوی ایرانی اسلامی است گفت: قبل از طرح تحول سلامت مردم به میزان قابل توجهی دچار هزینه‌های کمرشکن و فقر ناشی از بیماری بودند که براساس آمارهای مرکز آمار ایران با اجرایی شدن این طرح در کشور این آمار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین