کد خبر: ۳۶۲۰۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
هشدار یک پژوهشگر حوزه غذا و سلامت:

شیوع مصرف غیرقانونی رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی

یک پژوهشگر غذا و سلامت گفت: مصرف غیرقانونی رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی شایع شده است.
آفتاب‌‌نیوز : فتح‌الله عالی‌پور هفشجانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تعیین میزان شیوع آلودگی مواد غذایی به رنگ‌های مصنوعی با روش "کروماتوگرافی لایه نازک" در استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: رنگ‌های مصنوعی به عنوان یکی از افزودنی‌های غذایی به طور وسیع در مواد غذایی استفاده می‌شوند. استفاده نامناسب از رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی مخاطراتی مانند آلرژی و سرطان را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه این تحقیقات با هدف تعیین میزان شیوع آلودگی مواد غذایی به رنگ‌های مصنوعی انجام شد، تصریح کرد: این بررسی یک مطالعه توصیفی است و این بررسی بر روی 2542 نمونه مواد غذایی شامل نبات، پولکی، چای قنادی، انواع شیرینی‌های خامه‌ای و غیرخامه‌ای، بستنی، جوجه کباب و مایعات زعفرانی به وسیله بازرسین بهداشتی از کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، قنادی‌ها، رستوران‌ها و فست فودهای استان چهارمحال و بختیاری بین سال‌های 1389 تا 1392 جهت کنترل و نظارت به صورت تصادفی نمونه‌برداری و به آزمایشگاه کنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ارسال شد.

وی افزود: همه نمونه‌های ارسالی براساس استاندارد ملی و به روش "کروماتوگرافی لایه نازک" و داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss16 و آزمون‌های توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.

هفشجانی اظهار کرد: 7 درصد نمونه‌های مورد بررسی با رنگ‌های مصنوعی رنگ شده بودند و بیشترین فراوانی مصرف رنگ‌های مصنوعی در نمونه‌های چارقنادی با 7درصد مشاهده شد.

وی در پایان افزود: نتیجه این مطالعه نشان داد که مصرف غیرقانونی رنگ‌های مصنوعی در مواد غذایی شایع شده است و تداوم این وضع سلامت جامعه را تهدید می‌کند و از این رو آموزش و نظارت جهت حفظ سلامت جامعه امری مهم و ضروری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
دیروزرفتم فروشگاه زنجیره ای جانبودیدم چای محسن با26%تخفیف زده یک بسته 500گرمی گرفتم وآوردم چای راکه دم کردم یه حالت غیرعادی دیدم مثل اینکه رنگ کرده باشندفقط رنگ پس میدادواصلا بووعطروطعم چای نمیداد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین